Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE EINDEN VAN DE AARDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE EINDEN VAN DE AARDE

Adventsbelofte reikt over grenzen van tijd en plaats

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Micha 5 is de bekende adventsbelofte, die we van jongs af aan op de zondagsschool hebben geleerd. Een machtige belofte over de komst van de Heiland. Des te verrassender is het dat in deze verzen de heilslijnen al doorgetrokken worden naar Pinksteren en Christus’ wederkomst.

Het staat er slecht voor met Jeruzalem. De profeet Micha ziet dat de stad belegerd gaat worden door vijanden (4:14). Zij hebben geen koning meer die vooropgaat in de strijd om zijn volk te beschermen. En hij die Israel moet leiden, zal zelfs met een stok vernederend in het gezicht worden geslagen. Dat tekent de uiterst zorgelijke positie van Israël. Micha laat het aan duidelijkheid niet ontbreken, hij preekt nadrukkelijk het oordeel van God over de zonden van het volk.

HEERSER

Dan horen we in Micha 5:1 dat God dwars door het naderende oordeel heen Zijn belofte van troost en heil schenkt. Ook al laat het volk hun God los, Hij houdt Zijn volk vast. Er zal Iemand uit Bethlehem-Efratha voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israël. Deze belofte maakt Micha 5 tot een bijzonder bijbelgedeelte. Er komt een Heerser, maar dat is niet zo maar iemand. Het Joodse volk heeft deze tekst altijd gezien als een voorzegging van de komst van de lang beloofde Messias. Mattheüs 2 bevestigt dit, wanneer we zien dat Herodes met de vraag van de wijzen uit het Oosten naar de overpriesters en schriftgeleerden gaat. ‘Waar zal de Messias geboren worden?’ En meteen luidt het antwoord: ‘In Bethlehem, in Judea, want zo staat het geschreven door de profeet Micha.’ Die Heerser is de door God beloofde Messias. En zo heeft ook de kerk der eeuwen deze belofte van Micha als adventsbelofte gezien. Uit het onaanzienlijke Bethlehem zal Iemand geboren worden.

Opvallend is dat Hij geen Koning wordt genoemd, maar Heerser. Hij is op geen enkele wijze te vergelijken met de aardse koningen. Hij zal wel in de davidische lijn regeren, maar Zijn regering zal geheel anders zijn.

VAN OUDSHER

Uit u zal Mij voortkomen Die een Heerser zal zijn (5:1). Waar komt deze Heerser vandaan? Wel, zegt Micha, Zijn oorsprongen zijn van oudsher en van eeuwige dagen af. Het voorgeslacht van deze Heerser stamt vanuit oude tijden. En omdat Hij uit Bethlehem afkomstig is, moeten we hierbij denken aan het koninklijke voorgeslacht van David. Deze Heerser komt voort uit de afgehouwen tronk van Isaï, een Loot uit zijn wortels zal vrucht voortbrengen. Tegelijkertijd zullen we met de woorden van Micha ‘van oudsher, van eeuwige dagen af’ nog veel verder terug moeten gaan in de tijd, ja zelfs voor de tijd, in de nooit begonnen eeuwigheid. Een Heerser, Hij Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.


Deze belofte van God laat zien dat het onmogelijk is dat Hij Zijn volk in het oordeel ten onder zal laten gaan


HEEL ISRAËL

Voor de geboorte van deze Heerser is de toestand van het volk beklagenswaardig. De Heere heeft hen aan het oordeel overgegeven, tot de tijd dat zij die baren zal, gebaard heeft. Het tekent de barensweeën van de naderende komst van de Heerser. Hij zal komen, maar dat gaat door het lijden van het Joodse volk heen, totdat de blijdschap van de geboorte er is. De vervulling van deze messiaanse belofte zien we in een allereerste begin in de tijd na de ballingschap, toen het volk Israël terugkeerde naar het beloofde land. Dan zal de rest van Zijn broeders zich bekeren, met de kinderen van Israël. Zij zullen zich bekeren, dat wil zeggen, zij zullen terugkeren tot de Heere, tot het land van de belofte. Het tweestammenrijk zal met het tienstammenrijk verenigd worden. De terugkeer uit de ballingschap is een voorlopige vervulling, want er wacht een grotere vervulling. In de volheid van de tijd zal de Christus geboren worden in de kribbe van Bethlehem. Hij zal Zijn volk bekeren, doen terugkeren tot de Heere, hun God. In Jezus Christus zien we Gods heil schitteren. Want deze belofte van God laat zien dat het onmogelijk is dat de Heere Zijn volk in het oordeel ten onder zal laten gaan. Jazeker, Gods oordeel komt, het volk van God kan niet ongestraft haar gang gaan, de Heere is een heilig God, maar een rest zal overblijven en terugkeren. Dat laat Gods ontferming zien. Hij zal Zijn volk niet eindeloos kastijden. Dan zal de rest van Zijn broeders zich bekeren, met de Israëlieten. Hierin zijn ook de heidenen besloten. Zij die afgehouwen zijn van de wilde olijfboom en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt zijn. De adventsbelofte van Micha wijst over de kribbe van Bethlehem heen naar Pinksteren, naar de uitstorting van Gods Geest. Toen de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eensgezind bijeen, zowel Joden als proselieten, Kretenzen en Arabieren; zij hoorden hen in hun eigen taal over de grote werken van God spreken (Hand.2). Paulus roept het later uit: als de volheid van de heidenen is ingegaan, zo zal heel Israël zalig worden (Rom.11:25,26).

HERDER

Hij zal staan en hen weiden in de kracht van de Heere en in de majesteit van de Naam van de Heere Zijn God. ‘Hij zal staan’, dat betekent dat deze Heerser in Zijn herdersambt bevestigd zal worden. In het oude oosten werd bijna elke vorst een herder genoemd. Ook David wordt de herder van zijn volk genoemd. De leiders van het volk Israël worden door de profeten steeds weer aangeklaagd dat ze geen echte, maar slechte herders zijn. Ezechiël 34 heeft het over ontrouwe herders. Micha belooft een andere herder. Jezus Christus zal komen, Hij is de Herder, Hij zal Zijn volk weiden, zij zullen niets tekort komen. Deze messiaanse Vorst zal als een koninklijke Herder optreden. Hij zal Zijn volk leiden zoals geen aardse koning ooit gedaan heeft. De regering van aardse koningen was teleurstellend, maar de regering van deze Vorst overtreft al onze verwachtingen. David zingt in Psalm 23: ‘De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets’. Dat tekent het paradijselijke leven onder de regering van deze Messiaanse Herdersvorst.

HEMELS VREDERIJK

Micha profeteert en jubelt het uit. Zij zullen veilig wonen, want nu zal Hij groot zijn tot aan de einden van de aarde. Door de regering van deze Messias zal het volk van Israël veilig wonen, omdat alle vijanden uitgeschakeld zijn. En Zijn Messiaanse regering reikt verder en verder, ja reikt tot aan de einden der aarde en Hij zal voor een blijvende vrede zorgen. Dat wat aardse koningen niet lukt, wat door de zondeval onmogelijk is, wordt in en door Hem weer mogelijk. Het heil doorbreekt de grenzen en wordt ook aan andere volkeren toegezegd. Heeft Jezus het niet zelf beloofd: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde! Hiermee zien we de contouren van het hemelse vrederijk tevoorschijn komen, de eschatologische Heerser. In deze adventsbelofte wijst Micha ons op de kribbe van Bethlehem, maar zijn arm wijst verder, over Golgotha en het graf heen naar Pinksteren en naar de wederkomst van Christus.

Zo roept het éne heilsfeit om de komst van het andere en gaat het op naar de definitieve vervulling van het hemelse Koninkrijk. Jezus Christus zal regeren en onder Zijn herderlijke regering zal Zijn volk veilig wonen tot in eeuwigheid. En aan het eind wijzen wij op het begin: ‘Uit u zal Mij voortkomen’. De Messias wijst heen naar God. En wanneer alles aan deze Messiaanse Heerser onderworpen is, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen, opdat God zij alles en in allen. ’Kom laten wij aanbidden deze Heerser, Die Koning’.


En, waar men ooit de wildste volken vond,
zal God ontvangen
aanbidding, eer en dankb’re lofgezangen.
Want Hij regeert,
en zal Zijn almacht tonen;
Hij heerst, zover de blindste heid’nen wonen,
tot Hem bekeerd.


Ds. C. Doorneweerd is predikant van de hervormde gemeente te Strijen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 2017

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

DE EINDEN VAN DE AARDE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 december 2017

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's