Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE KRACHT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE KRACHT

Maar wij die sterk zijn, zijn verplicht de zwakheden van hen die niet sterk zijn te dragen, en niet onszelf te behagen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij breken niet, omdat we zwak zijn, maar omdat we veel te lang sterk zijn. Je hoeft niet zo sterk te zijn om iets vast te houden, maar je moet sterk zijn om iets los te laten. Dan pas is er sprake van geestelijke kracht.

Hoe moeilijk vind ik het om deze woorden toe te passen. Maar is Romeinen 15:1 niet de maatstaf voor echte kracht? Het gaat er niet om waartoe wij allemaal in staat zijn, het gaat erom hoeveel wij kunnen verdragen van een ander.

Sterk zijn in eigen bekwaamheden en capaciteiten, daarvoor is geen geestelijke kracht nodig. Er is wél geestelijke kracht nodig om de zwakheden van anderen te (ver)dragen. God meet onze geestelijke kracht af aan ons vermogen om de zwakheden van anderen te (ver)dragen. Hoe meer we hiertoe in staat zijn, hoe groter onze geestelijke kracht en hoe meer we geestelijk zijn gegroeid.

ONBEREIKBAAR

Is deze christelijke houding gemakkelijk? Ze is in eigen kracht onbereikbaar. Want de geest van de tekst staat haaks op de (tijd) geest van deze wereld. De geest van de wereld zegt: ga voor jezelf. Pak wat je pakken kunt. Laat de zwakken voor zichzelf zorgen. Het is de wereld zonder God. Als het goed is, gaat het er in de plaatselijke gemeente van Christus anders aan toe. Zien wij een zwakke gelovige wél staan of een zieke gelovige liggen? We kijken toch niet weg? Het is een test voor onze geestelijke kracht. Paulus schrijft: wij moeten niet onszelf behagen. Iedere keer als ik mijzelf behaag, leef ik niet voor God. Als christen ben ik niet in deze wereld om eruit te halen wat erin zit, maar om Jezus Christus te behagen. Ik kan God en de naaste niet dienen, zolang ik mijzelf behaag.

ZELFVERLOOCHENING

Het eerste wat ons te doen staat, is: onszelf verloochenen. Wat dat is? Letterlijk: jezelf ontkennen ten gunste van de ander. Verloochenen komt van loochenen, ontkennen, weigeren. Jezelf verloochenen is geen ingewikkeld theologisch proces. Het betekent gewoon ‘nee’ zeggen tegen jezelf handhaven.

Dat ego van mij wil zich altijd maar laten gelden: ‘Ik vind, ik zal, ik wil, ik moet, ik voel, ik denk.’ Met mijn oude ik moet worden afgerekend. Als ik niet bereid ben ‘nee’ te zeggen tegen mezelf, als ik niet bereid ben mijn ego te doden, dan mag ik de naam christen niet dragen. We kunnen onmogelijk onszelf én Christus behagen. Jezus zegt: ‘Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.’ (Luk.9:23)

Om de zwakke (in het geloof) te verdragen is zelfverloochening noodzakelijk. Zelfverloochening is de eerste (geestelijke) stap die een zondaar zet. Als we deze eerste stap niet nemen, komt er van de tweede stap (mijn kruis opnemen) niets terecht.

MIJN KRUIS

Wat betekent mijn kruis? Mijn kruis is de plaats waar mijn wil en de wil van God elkaar kruisen. Mijn kruis is het moment dat ik kan en wil sterven voor God. Mijn kruis is de plaats waar ik mijn leven afleg vanwege de Naam en de zaak van Jezus.

Elders op aarde worden gelovigen dagelijks gedood vanwege het geloof. Mijn kruis is niet die ander, niet de loodzware situatie, niet een ziekte. Mijn kruis is de plaats waar ik niet langer mezelf behaag.

Jezus zegt: ‘Wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen. Maar wie zijn leven zal verliezen om Mijnentwil, die zal het behouden.’ Kwade machten kunnen wel ons leven wegnemen, maar niet onze troost. Wanneer we verzeild raken in een situatie waarin Gods wil en de onze elkaar kruisen, moeten we dit niet zien als een tegenslag, maar als een van God gegeven mogelijkheid om ons te oefenen in geestelijke kracht. We worden beproefd, opdat we zuiver goud voor Christus blijken te zijn. Hoe sterk zijn wij? ‘Wij die sterk zijn, zijn verplicht de zwakheden van hen die niet sterk zijn te (ver) dragen en niet onszelf te behagen.’

Hoe blijf ik sterk? Door te volharden in het zien op Jezus. ‘Laat die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die Zichzelf ontledigd (ontkend) heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. Hij heeft Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden tot de kruisdood.’ (Fil.2:5,7-8)

HEERE, geef mij kracht, geef mij genade, maak mij een beeld van U, om Jezus’ wil, Amen.

Ds. A. ten Brinke is predikant van de hervormde gemeente te Goedereede.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

GEESTELIJKE KRACHT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's