Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DORDT EN JERUZALEM

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DORDT EN JERUZALEM

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit jaar is het vierhonderd jaar geleden dat de befaamde nationale synode van Dordrecht werd geopend. Dat is veruit de belangrijkste gebeurtenis uit de vaderlandse kerkgeschiedenis, onder meer vanwege het opstellen van de Dordtse Leerregels over Gods genadige verkiezing.

Dit jubileum geeft mij aanleiding om in een artikel terug te blikken op de blijvende waarde en de grenzen van de Leerregels. Het blijft indrukwekkend hoe ‘Dordt’ het opgenomen heeft voor Gods soevereine genade, die ons niet maar op een presenteerblaadje de mogelijkheid aanreikt om gered te worden, maar die mensen daadwerkelijk en compleet redt. Gods genade is effectief.

Toch zijn er ook lacunes in de Leerregels; de opvallendste is het ontbreken van aandacht voor Israël. Hoewel Romeinen 9 tot 11 herhaaldelijk wordt aangehaald, is er echt een blinde vlek voor Paulus’ nood: het raadsel van Gods heilsweg met Israël, die het raadsel van Gods verkiezing is. Hoe is het mogelijk dat verkiezing en verwerping worden besproken aan de hand van teksten als ‘Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat’ (Rom. 9:13), zonder dat er aan Israël wordt gedacht?


De opvallendste lacune in de Leerregels is het ontbreken van aandacht voor Israël


Natuurlijk hadden de Dordtse vaderen niet de gevoeligheid voor Israël die wij tegenwoordig hebben, en draaide de discussie meer om scholastieke onderscheidingen dan om bijbelinterpretatie. Het historische oordeel mag dus mild uitvallen. Had Israël echter een grotere plek gehad, dan was de verkiezingsleer nog concreter uitgevallen. Dat zou geen overbodige luxe zijn geweest, gezien de latere geschiedenis waarin abstract denken over de verkiezing, los van Gods weg met Israël en zonder Christus, schade heeft gedaan.

Inmiddels is het haast een open deur: goede theologie kan niet zonder het concrete Israël onder ogen te zien. Ingewikkeld gezegd: Israël is een hermeneutische uitdaging voor de kerk, dat wil zeggen: dat Israël er is, doet een appèl op onze manier van bijbellezen. Spannende vragen, waar theologen uit Apeldoorn en Kampen op 22 en 23 maart en een academische conferentie aan wijden, voorafgegaan door een publieksconferentie op 21 maart. Ik ben benieuwd hoe dicht Dordt en Jeruzalem straks bij elkaar liggen.

Dr. A. Huijgen uit Kampen is hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

DORDT EN JERUZALEM

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's