Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HEM VERRADEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HEM VERRADEN

De kus in de Bijbel [4]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iemand een kus geven terwijl je hem uit je leven weg wilt doen, waarom zou je? Dat is de vraag die je kunt stellen wanneer Judas voorop loopt in de menigte die de hof van Gethsémané inkomt om Jezus te kussen, terwijl hij daar niet anders dan verraad mee wil plegen.

Het is het afgesproken teken: ‘Degene, Die ik kussen zal, Die is het; grijp Hem.’ (Matt.27:48) Een kus heeft altijd betekenis. Maar in deze context spreekt er wel veel mee.

RELATIEKUS

Zoals een kus zo vaak vanuit een relatie plaatsvindt en bevestigt wat mensen met elkaar hebben, is dat ook hier het geval. Judas heeft wat met Jezus. Hij is immers drie jaar geleden door Hem geroepen om Zijn discipel te zijn. Al die tijd heeft hij Jezus gevolgd. Vaak was Hij erbij als Jezus sprak, zieken genas, demonen uitwierp. Nog maar even geleden zat hij met de andere discipelen bij Jezus aan tafel om het Pascha te vieren en het is niet uitgesloten dat hij ook de instelling van het heilig avondmaal meemaakte. Vanuit die relatie kan Judas Jezus kussen. Aangrijpend is dat hij met deze kus zijn verraad van Jezus compleet maakt. Hij wijst Jezus ermee aan, geeft Hem daardoor over. Hier hebben jullie Hem. Het maakt Judas’ verraad des te pijnlijker voor Jezus: niet een vreemde, maar een broeder verraadt Mij.

CAMOUFLERINGSKUS

Het is vreselijk wat Judas doet. Zou hij dat zelf niet voelen? Dat kan goed. Misschien is deze kus daarom vooral bedoeld als camouflage. Calvijn veronderstelt dat. ‘De kus moest dienen om medelijden voor te wenden.’ Ze moet de schijn wekken alsof Judas zich met de begroeting van Jezus waarbij hij Hem aanspreekt met ‘Rabbi, Rabbi’ en Hem kust, distantieert van de arrestatieploeg die hem volgt. Hij is met Jezus verbonden. Hij heeft met Jezus te doen. En wellicht probeert hij er zelfs voor zichzelf zijn verraad mee te verzachten en te verbloemen. Een mens zit zo dubbel in elkaar. Dat geldt voor elke volgeling van Jezus die half of helemaal aan de verraderskant komt. Zit je op dat spoor, dan probeer je iedereen een rad voor ogen te draaien, anderen en jezelf. Dat is een ontdekkende gedachte.

Onder het mom van liefde tot Christus kunnen de meest goddeloze daden verricht worden. Dat kom je tegen als Izebel Naboth dood wil hebben. Dan roept ze een vasten uit en ze zoekt (valse) getuigen op om Naboth ervan te beschuldigen dat hij God en de koning gelasterd heeft (1 Kon.21:-9,10). En hier bij Judas ook. Uitingen van liefde tot Christus zijn niet altijd wat ze lijken. De vraag mag bij tijden best gesteld worden: je voelt en bedoelt toch wel echt wat je voorgeeft? Dat kan heilzaam zijn, niet enkel voor de avondmaalsgang, maar ook voor ons bidden, zingen, spreken en heel ons doen.

AANVAARD

Jezus weet precies wat hier gaande is. Hij voert er zelfs de regie over. Al aan het Pascha was dat gebleken. Daar vertelde Hij de discipelen dat een van hen Hem zou verraden, en wel degene die Hij het brood zou geven. Hij gaf het aan Judas. En Jezus had hem geraden om snel te gaan doen wat hij van plan was. Toen was Judas opgestaan en naar de Joodse leiders gegaan. Nu Judas terugkomt om Jezus over te leveren, kruipt Jezus niet weg. Hij ontwijkt evenmin de aanwijzende begroetingskus van Judas. Hij laat zich verraden en overleveren. Hij geeft Zich gevangen. Het is een van de vele momenten uit het Evangelie waarop we merken dat Jezus gewillig en met liefde de lijdensweg gaat. Laat niemand menen dat Jezus ervoor is teruggedeinsd om zijn Zaligmaker te zijn.

Wie van harte op de Heere Jezus betrokken is, voelt bij de verraderskus van Judas diep verdriet. En ook verlangen om Jezus te omhelzen en Hem opnieuw liefde te betuigen, onder het bidden van de woorden: ‘Bewaar me voor zulk Judasverraad.’

Ds. A. de Lange is predikant van de hervormde gemeente te Nieuw-Lekkerland.


Volgende week deel vijf in deze serie, het kussen van de Zoon.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

HEM VERRADEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's