Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BIJBELLEZEN WERELDWIJD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BIJBELLEZEN WERELDWIJD

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je samen met een Zuid-Soedanees de Bijbel leest, dan kom je erachter hoe sterk we allemaal bepaald worden door onze eigen cultuur. Via het zendingswerk komen we in contact met kerken elders in deze wereld. Rond een open Bijbel vallen veel verschillen weg en zijn we allemaal leerlingen.

In de tijd dat ik in Zuid-Soedan woonde, heb ik een aantal keer een ‘interculturele bijbelstudie’ gedaan. In Zuid-Soedan deed ik dan een bijbelstudie met een groep mensen en ik maakte daarvan een verslag in het Nederlands. Dat verslag ging dan naar een kring in Nederland en zij bekeken hetzelfde bijbelgedeelte en reageerden op het verslag van de groep in Zuid-Soedan. Vervolgens stuurde de Nederlandse groep weer een verslag terug.

EVEN PINKSTEREN

Als we met partnerkerken over projecten praten, dan gaat het al heel snel over geld en dan speelt het verschil tussen arm en rijk vaak een dominante rol. Maar als we elkaar rond een bijbelverhaal ontmoeten, is geld van ondergeschikt belang. Er is wel verschil in onderwijsniveau en kennis van de bijbelse gewoonten, maar ook dat valt weg als de ervaring van het geloof aan de orde komt. Wat juist wél aan het licht komt, is het verschil in eigen cultuur en traditie. Dat zie ik echter als een verrijking.

DE HERDERS

Zo gaf ik een keer een training voor voorgangers in Zuid-Soedan. Omdat het eind november was, lazen we ook het kerstverhaal. Ik vroeg aan de cursisten: ‘Waarom zijn het de herders die het nieuws van de geboorte van Christus als eerste horen?’ Een oudere broeder staat op en zegt: ‘Herders zijn bereid om alles op te geven voor hun schapen. Dat is ook zo in onze cultuur. Als het nodig is, zullen ze hun leven geven om de schapen te beschermen. Dit laat ons zien dat dit Kindje dat geboren is, een Kind is dat – net als de herders – bereid is om zijn leven te geven voor ons zondaars.’ Wat een verrassende kijk op de herders in het kerstverhaal!

In het contact met christenen elders in deze wereld ontdek ik elke keer – vaak onverwacht – meer van de breedte, lengte, diepte en hoogte van de liefde van Christus (Ef.3:18-19).

Jaap Haasnoot is regio-coördinator namens de GZB in Oostelijk Afrika en gastdocent theologie aan een theologische school van de Anglicaanse Diocese of Kajo-Keji in Zuid-Soedan.


Wie zelf een interculturele bijbelstudie wil doen in zijn gemeente kan de gratis brochure ‘Onderweg naar Emmaüs’ bestellen bij de GZB of deze van www.gzb.nl. downloaden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

BIJBELLEZEN WERELDWIJD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 mei 2018

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's