Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NIEUWE HOOP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NIEUWE HOOP

MEDITATIE: 1 SAMUËL 3:1, 21 Het woord van de Heere was schaars in die dagen. (...) En de Heere bleef in Silo verschijnen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de stad gaan de ontwikkelingen meestal sneller dan op het platteland. Zo sloeg de kerkverlating in de twintigste eeuw het eerste toe in de steden. Begint in de stad ook een nieuwe lente?

De tijd van de Richteren is in de geschiedenis van Israël een donkere periode. De Bijbel is een eerlijk boek: wie het boek Richteren leest, moet zich door weerzinwekkende hoofdstukken worstelen. Keer op keer lezen we dat de Israëlieten opnieuw deden ‘wat slecht was in de ogen van de Heere’.

De richters die God stuurt, brengen vaak tijdelijk een verbetering, maar daarna zakt het volk weer weg in zonde en ongehoorzaamheid aan God. Twee keer lezen we heel subtiel: ‘In die dagen was er geen koning in Israël: eenieder deed wat juist was in zijn ogen.’ (Richt.17:6; 21:25)

GEESTELOZE TIJD

Het boek 1 Samuël begint in deze richterentijd. De situatie in Silo, waar de ark van God is opgesteld in een soort heiligdom, tart elke beschrijving. Hofni en Pinehas, de twee priesters die de dienst uitmaken in Silo, schrikken niet terug voor geweld om zichzelf te verrijken. Ze delen het bed met de vrouwen die in de tempel dienst doen. Eli wordt ernstig gewaarschuwd door een man van God, maar doet helemaal niets om orde op zaken te stellen. We lezen in vers 1 van hoofdstuk 3: ‘Het woord van de Heere was schaars in die dagen; er kwam geen visioen openbaar.’ Het is een geesteloze tijd.

Des te meer is het opmerkelijk dat nog in ditzelfde hoofdstuk de omslag komt: ‘En de Heere bleef in Silo verschijnen; ja, de Heere openbaarde Zich aan Samuel in Silo door het woord van de Heere.’

Hoe is het mogelijk, zo’n contrast. In de nacht van de duisternis is het licht doorgebroken. De zwijgende God is een sprekende God geworden. Wat een verandering... Het kan blijkbaar heel snel gaan.

ALS GOD SPREEKT

Tussen deze twee teksten in wordt beschreven dat de jonge Samuël in de nacht door God Zelf wordt geroepen. Samuël weet eerst niet wat hem overkomt, als hij zijn naam hoort klinken. Ook Eli kan de vreemde roepstem eerst niet plaatsen. Pas als Samuël voor de derde keer door God geroepen is, begrijpt Eli dat de Heere Zelf het woord heeft genomen. En Samuël antwoordt gehoorzaam: ‘Spreek Heere, want Uw knecht hoort.’

‘Uw knecht’, de ‘knecht van de Heere’, die uitdrukking komt later terug, met name in het bijbelboek Jesaja. Het is de Messias Die deze titel draagt. De woorden van Samuël zijn óók kenmerkend voor déze Knecht des Heeren: ‘Spreek Heere, want Uw knecht hoort.’

In het duister van de tijd, toen wij als mensen bij God vandaan waren gedreven, toen klonk – om het maar eens heel menselijk te zeggen – in de hemel ook die stem van God. De Vader riep de Zoon: ‘Mijn Zoon, de mensen hebben Mij losgelaten. Wil Jij naar de aarde gaan, om hen te verlossen?’ In oude theologieboeken heet dit de ‘raad des vredes’, het ‘vredesberaad’. En de Zoon, Hij heeft Zijn roeping aanvaard. ‘Spreek Heere, want Uw Knecht hoort.’

Als God spreekt, kan het snel gaan. De Messias is op aarde gekomen om ons te redden. Vervolgens is het Pinksteren geworden. Op één dag kwamen drieduizend mensen tot geloof. En het ging verder: vandaag de dag heeft het Evangelie vrijwel alle landen bereikt. Zo’n twee miljard mensen beschouwen zich als christen.

Het kan snel gaan. In de stad is de afbraak snel gegaan. Een voorbeeld: de hervormde gemeente van Rotterdam-Centrum telde in de jaren zestig achttien wijkgemeenten met achttien voltijdspredikanten. In 2010 waren er nog vier wijkgemeenten over met vooral deeltijdpredikanten. Decennialang zijn christenen weggetrokken uit de grote steden en deed de secularisatie als een enorme graafmachine zijn verwoestende werk.

JONG GROEN

De kerkverlating is nog lang niet voorbij, maar in de stad is er echt iets gebeurd. Inmiddels is het aantal wijken van hervormd Centrum weer gegroeid naar vijf. In de nieuwe wijkgemeente Noorderlicht, komen elke week zo’n driehonderd mensen samen. Dit zijn vooral jongeren. Een groot deel van hen heeft geen kerkelijke achtergrond of is ‘herintreder’.

Overal in Rotterdam is ‘jong groen’: pioniersplekken, nieuwe gemeenten, missionaire gemeenschappen. Heel wat lang bestaande gemeenten zijn opgebloeid. Het is een beweging die alle kerkmuren overstijgt: Protestantse Kerk, christelijk gereformeerd, vrijgemaakt gereformeerd, evangelisch. Daarnaast zijn er 170 migrantenkerken met wekelijks zo’n 15.000 kerkgangers.

Als God spreekt, is er nieuwe hoop. Het kan snel gaan.

Ds. C.M. van Loon is predikant van hervormde wijkgemeente De Samaritaan te Rotterdam-Centrum.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

NIEUWE HOOP

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 juni 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's