Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DUIZENDEN DOPELINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DUIZENDEN DOPELINGEN

Stichting Evangelie & Moslims bestaat veertig jaar

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1978 zag een nieuwe stichting het licht: Evangelie & Moslims. De directeur, ds. C.W. Rentier: ‘De gezinnen van de Marokkaanse en Turkse gastarbeiders kwamen over naar Nederland. Het besef groeide dat we vanaf nu ook in Nederland met een moslimgemeenschap te maken kregen.’

Door de hervormde en de gereformeerde synode werden predikanten aangesteld die de plaatselijke gemeenten moesten ondersteunen in het contact met moslims. Zij kregen echter bij hun opdracht de richtlijn mee om niet te evangeliseren. Dat zou ongepast zijn, omdat we van moslims net zo veel zouden kunnen leren als wij van hen. Vanuit de kring van de GZB, de IZB, de CGK en de Morgenlandzending groeide echter de overtuiging dat de kerk in Nederland het Evangelie aan ieder dient uit te dragen en dus ook aan nieuwe landgenoten met een moslimachtergrond. Zij richtten de stichting Evangelie & Moslims op. De doelstelling was om de kerken toe te rusten om het Evangelie in woord en daad uit te dragen naar de moslimgemeenschap.’

Heeft de context (de toename van het aantal moslims in Nederland, de komst van de PVV enz.) jullie missie in de afgelopen veertig jaar gewijzigd?

‘Het werk is sterk gegroeid. We begonnen met één medewerker en hebben er nu twaalf. Twee dingen die ons werk in de afgelopen veertig jaar vooral hebben veranderd, zijn het besef aan urgentie en de openheid onder moslims. Vier decennia geleden was evangelisatie onder moslims de hobby van een enkeling, waar de rest van de gemeente weinig van verwachtte. Vandaag leeft er breed in de kerken het besef dat we niet om moslims heen kunnen en dat de kerk niet alleen geroepen is om ‘de winkel draaiend te houden’, maar vooral ook om het getuigenis van Christus in de wereld uit te dragen. Ook predikanten beseffen dat hun ambt een apostolische, missionaire dimensie heeft. God gebruikt dat. Duizenden moslims zijn de afgelopen jaren gedoopt. Dat heeft veel gemeenteleden diep geraakt en versterkt in hun geloof, dat wankelde door de secularisatie.’

Wat is de grootste uitdaging waarvoor jullie je geplaatst zien?

‘De Marokkaanse en de Turkse gemeenschappen zijn nog steeds het meest gesloten. Het is ons gebed dat het zaad van het evangelie dat veertig jaar lang gezaaid is, ontkiemt. Lilias Trotter werkte eind negentiende, begin twintigste eeuw veertig jaar in Algerije zonder veel vrucht te zien. Toch ging zij trouw door om in woorden en daden de naam van Jezus bekend te maken. Vandaag is er in hetzelfde gebied een kerk van tienduizenden leden. Ook wij gaan daarom trouw door.

Een andere uitdaging is de praktische, theologische training van hen die tot geloof komen, om samen met de kerken in hun omgeving uit te reiken naar hun eigen moslimgemeenschap. Daar hopen we de komende jaren nog meer in te investeren.’

Hebben moslims die in Nederland christen worden, te maken met (subtiele) vervolging?

‘Onder Iraniërs is er vrijwel geen sprake van vervolging van hen die christen worden. De meerderheid van hen heeft de islam verlaten, waarvan de meesten overigens helemaal niet meer in God geloven. Onder alle andere groepen is er wel sprake van verachting, verstoting, bedreiging en soms ook daadwerkelijk van geweld. Anders dan veertig jaar geleden vindt nu een meerderheid van de samenleving dat dit geweld niet aanvaardbaar is en dat daartegen moet worden opgetreden. Het is wel goed om te bedenken dat ouders, familie en vrienden die eerst negatief reageren, in veel gevallen na verloop van tijd toch zelf geïnteresseerd raken in het christelijke geloof. Dat komt omdat bekeerlingen juist proberen om haat met de liefde van Christus beantwoorden.’

Is het nog altijd zo dat er meer jongeren uit reformatorische kring moslim worden dan dat moslims overtuigd christen worden, zoals u ooit verwoordde?

‘Dat is al lang niet meer het geval. Er zijn waarschijnlijk hooguit een paar honderd reformatorische jongeren moslim geworden, tegenover duizenden moslims die zijn gedoopt. Een aantal jongeren is overigens later weer teruggekeerd tot het christelijk geloof. Het gaat mij niet om een wedstrijd of om cijfers, wel ben ik dankbaar dat de aantrekkingskracht van de islam de laatste jaren minder is geworden. Het getuigenis van hen die vanuit een moslimachtergrond in de kerken gedoopt werden heeft daaraan bijgedragen, evenals omgekeerd natuurlijk het geweld van IS en de aanslagen in Europa. Belangrijk is wel dat we geen karikatuur maken van de islam of van moslims. Daar prikken kerkelijke jongeren doorheen. Dan wordt het juist aantrekkelijk om bij de underdog te horen.’

Evangelie & Moslims wil kerken toerusten om het Evangelie met moslims te delen. Hoe gaan jullie om met weerstand tegen de islam binnen kerken?

‘Weerstand tegen de islam is vanzelfsprekend voor iemand die Christus liefheeft, want de islam ontkent wie Hij is en wat Hij voor ons gedaan heeft. Zorgen over de legitimatie van geweld door de islamitische traditie moeten ook niet gebagatelliseerd worden. Alleen als dat voldoende serieus wordt genomen, komen gemeenteleden ook toe aan de vraag wat Christus van ons vraagt als we moslims als onze naasten ontmoeten. De ontmoeting met mensen uit andere culturen moet niet geromantiseerd worden, anders houd je het niet lang vol. Waar het om gaat, is dat Jezus Christus het waard is dat ieder mens Hem leert liefhebben, eren en dienen.’

Kunnen jullie een of twee hoogtepunten noemen in de geschiedenis van Evangelie & Moslims?

‘Hoogtepunt is steeds weer wanneer mensen tot geloof komen. Dat is iedere keer uniek. Ik zie het als een groot voorrecht dat ik in de afgelopen jaren zo vaak van dichtbij mocht meemaken dat moslims Christus ontmoetten en dat hun leven totaal veranderde. Soms zelfs agressieve djihadisten die veranderen in nederige volgelingen van Jezus. Als zulke mensen voor het oog van honderden gemeenteleden kopje onder gaan in het doopbad, dan is dat een groot getuigenis dat God leeft en werkt. Ik denk aan Ali die daarbij vertelde dat hij jarenlang dacht dat het voor God misschien nog niet genoeg was als hij zijn leven gaf in de djihaad. Tot hij ontdekte dat Christus zijn leven voor hem gegeven had. Dat veranderde alles.’

Op zaterdag 24 november houdt Evangelie & Moslims DV een jubileumviering te Amersfoort. Info: www.evangeliemoslims.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

DUIZENDEN DOPELINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 2018

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's