Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEMOEDIGD OP DE DREMPEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEMOEDIGD OP DE DREMPEL

MEDITATIE: JOZUA 1:9 Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de Heere, uw God, is met u.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuw jaar ligt voor ons. Wat zal het ons brengen? We kunnen ons dat afvragen voor ons persoonlijk leven, voor onze geliefden, voor het gemeenteleven, voor de kerk, voor de samenleving. Jozua zien we op zo’n drempelmoment staan.

Jozua en het volk Israël hebben de woestijnreis achter zich.

Voor hen ligt het beloofde land, een nieuwe tijd. Tussen oud en nieuw ligt wel de rivier de Jordaan. En achter die Jordaan is heel wat strijd te leveren. Nog maar zo kortgeleden was Mozes gestorven.

Het zijn de laatste woorden van Deuteronomium; trouwens ook de eerste van het boek Jozua. Wat valt het zwaar om dierbaren te moeten verliezen. Kunnen we dan nog wel verder? Ook onder ons zijn er verliezen geleden.

IN BEWEGING

De Heere zet iets tegenover onze verliezen, namelijk Zijn belofte. Mozes is gestorven, maar Gods belofte niet. Israël zal het beloofde land in bezit nemen, want de Heere heeft dat beloofd. Dat begon bij Abraham en gaat nu met Jozua in vervulling komen.

En wie denkt dat Gods belofte ons passief maakt, zit ernaast. De Heere zegt niet: ‘Jozua, wacht maar af, je zult het vanzelf zien gebeuren.’ De Heere zegt daarentegen: ‘Sta op, steek deze Jordaan over, u en heel dit volk.’ Gods belofte zet ons in beweging. Gods belofte vraagt overgave en vertrouwen. En om daar dan ook naar te leven, al zie je een Jordaan voor je liggen en wacht je een heftige strijd.

Wat is de belofte voor Jozua? Hij krijgt een nieuwe taak, een ambt. Hij mag Israël leiden in plaats van Mozes. Kan hij dat wel? De grote Mozes zelf had eens zo hardnekkig getwijfeld (Ex.3:11). Herkenbare vraag misschien? Hoe zal het gaan met die nieuwe baan, hoe zal ik vader of moeder zijn in het gezin, zal ik niet tekortschieten als ambtsdrager?

AARZELINGEN

Jozua is er niet zo zeker van. Evenmin dus als Mozes dat was, of Jakob, of Gideon. Het wonderlijke is dat de Heere al deze mannen tegemoet is gekomen in hun aarzelingen, in hun angsten en onzekerheden. Steeds kwam de Heere met precies dezelfde boodschap: ‘Ik zal met u zijn.’

Tussen de taak die de Heere Jozua geeft (1-4) en de uitvoering ervan (10-18), ligt Gods belofte van Zijn nabijheid (5-9). Drie keer klinkt het als een refrein: ‘Wees sterk en moedig.’ Waarom? Omdat de Heere ons ervan overtuigen wil dat Hij met ons zal zijn.

We denken: geldt die belofte dan ook voor mij? In Hebreeën 13 worden deze bemoedigende woorden voor Jozua rechtstreeks toegepast op de christelijke gemeente: ‘Ik zal u beslist niet loslaten en Ik zal u beslist niet verlaten. Daarom zeggen wij met goede moed: De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen. Wat zal een mens mij doen?’ (vs. 5-6)

LEEUW EN LAM

Worden wij erdoor bemoedigd? Dat hangt in grote mate af van onze omgang met Gods Woord. Jozua kreeg te horen dat hij de woorden van God ‘dag en nacht’ moest overdenken en er vervolgens ‘nauwlettend’ naar zou handelen. Leven bij en uit het Woord.

Volgens Psalm 1 geeft dat een vruchtbaar leven, in welke omstandigheden je ook verkeert. We hebben te koersen, niet op onze gevoelens, onze mystieke ervaringen of op allerlei mooie ideeën hoe we als christen kunnen leven, maar op Gods Woord. Zo kom je in het beloofde land.

De betekenis van Jozua’s naam is een getuigenis op zich: ‘De Heere redt’. Jozua’s naam in het Grieks luidt ‘Jezus’. Het is die Naam waarvan heel de Schrift getuigt. ‘Wees sterk en moedig’; bij die woorden denk ik aan een leeuw. De leeuw uit Juda’s stam. Hij, Jezus Christus, Die zo sterk was dat Hij zelfs als een Lam kon overwinnen.

TOT DE VOLEINDING

Het boek Genesis sluit af met Jozefs dood, het boek Deuteronomium met Mozes’ dood, het boek Jozua met Jozua’s dood… en het Evangelie? Jezus, de meerdere Jozua, sterft ook. Maar daar wordt geen punt gezet, maar een komma. Hij is opgestaan, Hij leeft! Onze angsten en aarzelingen kent Hij allemaal, als medelijdende Hogepriester.

En als de Opgestane heeft Hij tegen Zijn discipelen gezegd, en in hen tot ons allen: ‘Ik ben met u.’ (Matt.28:20). Hoe lang? Even, of een paar dagen? Nee, Hij zegt: ‘al de dagen’. Dus ook in 2019? Ja, zelfs ‘tot de voleinding van de wereld’. Als wij bij een open Bijbel op Hem mogen zien, wil de Heere ons sterk en moedig maken. Dan gaat het toch, al zien we naar ons gevoel een onmogelijke taak tegemoet. In Hem en door Hem is het waar: ‘Immanuël’, God met ons.

Ds. B.J. van Assen is predikant van de hervormde gemeenten te Nieuwe Tonge en Herkingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

BEMOEDIGD OP DE DREMPEL

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's