Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GLOBAAL BEKEKEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerk en Israël Onderweg en Woord en Weg, uitgaven van de Protestantse Kerk, zijn in een gecombineerde uitgave bijeengebracht en vormen een fraai uitgevoerd magazine. ‘Morrel niet aan de onopgeefbare verbondenheid’ kopt een bijdrage van ‘historicus en antisemitisme expert’ dr. Bart Wallet. Voor andere fragmenten uit dit artikel, zie de rubriek Uit de pers op p.18. Een paar fragmenten uit het begin van het interview:

• Waar komt de interesse in je specialisatie vandaan?

‘Op de lagere school wilde ik al historicus worden. Op mijn veertiende bezocht ik in de vakantie het archief in Nijkerk. Daar ontmoette ik de voorzitter van de lokale historische vereniging. Ik had net een boek over de geschiedenis van Israël gelezen en vertelde dat ik iets wilde weten over de Joodse geschiedenis in Nederland. Hij vroeg me een artikeltje voor zijn blad te schrijven. Vanaf dat moment begon ik met publiceren en besloot ik naast geschiedenis ook Hebreeuws, Aramees en Jiddisch te studeren. Ik raakte ook betrokken bij het redden van de dijksynagoge in Sliedrecht, waar ik destijds woonde.

Ik wil de geschiedenis van de Nederlandse samenleving aan de vergetelheid ontrukken. (...) Ik wil het verhaal vertellen over een kleurrijk deel van de Nederlandse samenleving, dat sterk onderdeel van Nederland is en tegelijkertijd ingebed is in de internationale Joodse wereld.’

• Hoe blijkt de belangstelling van de studenten?

‘Voor het vak Amsterdam Jewish Culture op de VU had ik het eerste jaar 7, het tweede jaar 15 en dit jaar 30 studenten. (...) Voor velen is dit vak een eyeopener. Ze hebben weinig voorkennis. Dat Joden in Nederland een geschiedenis van vierhonderd jaar hebben en dat je het verhaal van Nederland niet goed kunt vertellen zonder de Joodse geschiedenis, weten ze niet.’

***

In de reeks ‘Reformatorische stemmen’ van de Willem de Zwijgerstichting verscheen een bijdrage van dr. C. Houtman, over Klaas van Belkum, godsdienstonderwijzer te Leeuwarden. Negentiende-eeuws propagandist van de Hervorming en Inwendige Zending. Naast hem werkte een evangelist Holleman, die zich ‘een geroepene’ wist, buiten de Hervormde Kerk ‘in verval’. Van Belkum zocht in 1858 in een vlugschrift de confrontatie met Holleman vanwege ‘een waarachtig verhaal’:

Het ‘waarachtig verhaal’ is de bekeringsgeschiedenis van een jonge Wirdumer vrouw, Sietske Annes Albertsma. Zij was vanaf haar jeugd ‘volleerd in de boosheid der godslastering en zorgeloosheid omtrent de eeuwigheid’ en zocht geen ander gezelschap dan dat ‘bij sterken drank en kaarten den satan diende’. Zo bracht zij haar leven tot haar vierentwintigste jaar door. Toen begon de Heer haar te kastijden om haar ‘te redden van het verderf’. Zij leed onder ‘zware benaawdheden en bloedbrakingen’ en was zichtbaar ‘van den duivel bezeten’. Nadat zij eens Jezus’ stem had gehoord die zei: ‘Kom tot mij’, probeerde satan haar in zijn greep te houden. Zestien maanden lang was zij suïcidaal en vaak zo woest dat zij door vier mannen in bedwang gehouden moest worden. Bovendien was zij bij haar dagelijkse aanvallen enkele uren buiten bewustzijn. Toen kwam zij dankzij een man uit de kring van Holleman met de evangelist in aanraking. Die stelde de juiste diagnose: ‘een boze geest’ beheerst haar. Door vasten, gebed en gezang (Matteüs 17:21) werd tijdens een aantal sessies van ‘Hollemanianen’, vijf mannen en een vrouw, de strijd met de boze geest aangebonden. Op 24 december 1858 bleef de dagelijkse aanval van de boze uit. Zo kon de vrouw ‘als een naar ziel en ligchaam verlost kind Gods’ het kerstfeest vieren.

Voor Holleman leverde de geschiedenis het bewijs dat wonderen à la Marcus 16:17-18 nog kunnen plaatsvinden en ‘het algemeen heerschende denkbeeld dat de tijd der wonderen voor goed verstreken is’, ongefundeerd is. Wat Van Belkum daar tegen inbracht, valt niet te achterhalen. Zeker is dat hij geen waarde hechtte aan het soort door Holleman gepropageerde wonderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 maart 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

GLOBAAL BEKEKEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 maart 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's