Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LIJNEN NAAR HET LEVEN NU

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LIJNEN NAAR HET LEVEN NU

Nieuwe Artios Bijbelstudies over Markus en Romeinen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de serie ‘Artios Bijbelstudies’ van de Gereformeerde Bond verschenen twee nieuwe deeltjes. Beide uitgaven zijn naar mijn inzicht heel geschikt voor bijbelstudiekringen in de gemeente. Ook voor persoonlijk gebruik kunnen zij goede diensten bewijzen.

Het eerste deeltje is van de hand van ds. M. Maas uit Dordrecht en heet De Mensenzoon, Die dient. Bijbelstudies uit het Evangelie naar Markus.

HET LEGE GRAF

Johannes Markus is de geestelijke zoon van Petrus (1 Petr.5:13). Het onderwijs van Petrus is dan ook de voornaamste bron voor dit tweede evangelie. Markus schreef het in ongeveer 70 na Christus. Dat wil zeggen: op de massagraven van Jeruzalem en op de puinhopen van de tempel. Te midden van al die graven schreef hij over het lege graf van Jezus.

De sleuteltekst van het evangelie vinden we in 10:45: ‘Want ook de Zoon des mensen is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven als losprijs voor velen.’

Het boekje bestaat – na een inleiding – uit acht hoofdstukken over verschillende pericopen. Soms worden deze met elkaar verbonden. Het gaat om 1:1-8; 1:9-15; 3:20-35; 4:35-41 en 6:45-52; 5:1-20; 10:32-45; 14:10-11 en 66-72; 15:42-47 en 16:1-8. De indeling van elk hoofdstuk is als volgt: Intro, Uitleg, Gespreksvragen, Uit de belijdenis, Liedsuggesties.

Wat opvalt, is het gebruik van het woordje ‘meteen’ in dit evangelie. Ds. Maas: de gebeurtenissen volgen elkaar in een sneltreinvaart op. Telkens besteedt de auteur aandacht aan de betekenis van grondwoorden die Markus gebruikt. Ook is hij daarin creatief, bijvoorbeeld als de beide pericopen die vertellen over de storm op zee, met elkaar verbonden worden onder de titel ‘Geen mooiweerverhaal’ (4:35-41 en 6:45-52). Telkens trekt hij de lijn van de betekenis van de pericopen door naar het persoonlijke geloofsleven en het dagelijks leven van een christen.

GOUDMIJN

Het tweede deeltje dat verscheen is van dr. H. van den Belt uit Woudenberg en heet Goudkoorts. Bijbelstudies uit de brief aan de Romeinen (I).

De titel laat zien dat de auteur de Romeinenbrief (terecht) ziet als een goudmijn. Het boekje bestaat na een inleiding uit acht hoofdstukken. Ze behandelen Romeinen 1 t/m 7. De indeling: hoofdstuk 1:1-17; 1:18-32; 2:1-3:20; 3:21-31; 4:1-25; 5:1-21; 6:1-23; 7:1-26. Elk hoofdstuk start met een kerntekst. Verder is de indeling gelijk aan het andere deeltje. In het geheel van de Romeinenbrief en van dit boekje vormt hoofdstuk 1:17 de kerntekst: ‘Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.’ Er klinken diepe tonen over de toorn van God over de zonde. Die staan echter niet los van Romeinen 3:21: Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard.

De auteur gaat vanuit deze grondstructuur op de kernen van de brief in. Zo komt bijvoorbeeld het ‘Nieuwe Perspectief op Paulus’ aan de orde. Paulus zou dan willen bestrijden dat gelovigen uit de heidenen moeten voldoen aan de identiteitskenmerken van Israël als volk van God. Dr. Van den Belt wijst die gedachte niet af, maar wil toch wel benadrukken dat Paulus zich vooral richt tegen het gevaar van eigengerechtigheid.

CHRISTOLOGISCH

Het geheel van dit eerste deel over de Romeinenbrief is christologisch van aard. De uitdrukking: geloof van Christus in 3:22 kan letterlijk gelezen worden. Het geloof van Christus is de wortel, ons geloof is de vrucht. In de opstanding van Christus wordt zichtbaar dat Hij de Rechtvaardige is.

Een mooi hoofdstuk handelt over de doop in Romeinen 6: leven uit de Heilige is het geheim van de levensheiliging. De Romeinenbrief is niet zo gemakkelijk, terwijl hij de ruggengraat van het christelijk geloof vormt. Precies daarom is het fijn dat de auteur door een helder taalgebruik de brief dicht bij de lezer brengt. We zien uit naar het tweede deel, waarin ook de plaats van Israël in Gods heilsplan aan de orde komt.

Beide deeltjes zijn van een grondige eenvoud. Ze doen recht aan de Schrift en plaatsen de boodschap ervan midden in het leven van elke dag. Van harte beveel ik ze aan. Ik zou er zelf zo mee beginnen.

Dr. W. Verboom uit Harderwijk is emeritus hoogleraar Geschiedenis van het gereformeerd protestantisme.


N.a.v. Ds. M. Maas, ‘De Mensenzoon, Die dient. Bijbelstudies uit het Evangelie naar Markus’ (Artios Bijbelstudies), uitg. Groen, Heerenveen; 77 blz.; € 9,95.


N.a.v. Dr. H. van den Belt, ‘Goudkoorts. Bijbelstudies uit de brief aan de Romeinen (1)’ (Artios Bijbelstudies), uitg. Groen, Heerenveen; 80 blz.; € 9,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

LIJNEN NAAR HET LEVEN NU

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 maart 2019

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's