Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met hart en ziel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met hart en ziel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Prop. J.P. Lensen is 32 jaar en getrouwd met Jacolien. Sinds 2010 is hij als pastoraal werker verbonden aan de hervormde gemeente van Oldebroek en sinds midden oktober 2018 is hij beroepbaar. Hij heeft inmiddels het beroep van de hervormde gemeente te Poederoijen aangenomen. Per 1 september wordt hij bevestigd.

Wat betekent het voor u dat u proponent bent, en hoe kijkt u terug op de studie theologie?

Ik heb het proponentschap ervaren als een doorreis. Het was een tijd van terugkijken, maar ook van verwachten: waar zal God ons naar toe leiden en waar wil Hij ons gebruiken om Zijn gemeente op te bouwen? De combinatie van mijn baan als kerkelijk werker en de deeltijdstudie theologie heeft mij verschillende inzichten gegeven in het ambt van predikant. Tijdens mijn studie theologie heb ik onder andere geleerd om Gods Woord te bestuderen en naar het dagelijks leven te vertalen. Voor mijn scriptie deed ik onderzoek naar de vraag hoe de hedendaagse zendingstheologie een bijdrage zou kunnen bieden aan het missionaire beleid van een hervormde gemeente, zonder dat de klassiek-gereformeerde notie van het heil in Christus onder druk komt te staan.

Hoe kijkt u naar de gemeente, en naar uw taak in de gemeente?

Als christelijke gemeente anno 2019 is het van belang om ons te wapenen tegen de secularisatie en de kerkverlating die daar vaak uit voortvloeit. Tijdens het schrijven van mijn scriptie ontdekte ik dat de secularisatie ten eerste een beroep doet op ons hart. Als christenen zijn we geneigd om eerder te luisteren naar onze verlangens dan gehoorzaam te zijn aan het Woord van God. Hiermee verdrijven wij God naar de rand van ons leven, en komen we als vijanden tegenover Hem te staan. Daarom vind ik het noodzakelijk om namens Christus te blijven smeken: ‘Laat u met God verzoenen.’ In het pastoraat mag ik naast mensen staan in hun blijdschap en verdriet, en alles in het gebed overdragen aan God, Die in Jezus Christus onze Zaligmaker is.

Wat ziet u vooral als roeping van een christen, vandaag in ons land?

Wanneer we secularisatie zien als iets dat vooral een beroep doet op ons hart, is het van belang om niet halfslachtig, maar met hart en ziel te geloven. Wij worden opgeroepen om ontvankelijk te zijn voor Gods heil in Christus, maar ook tot het navolgen van onze Zaligmaker. Wij zijn van Christus. Daarom zijn we niet van de wereld, maar wel ín de wereld. Wanneer een christen in verbondenheid met Christus leeft, maakt hem dat tot een aangenaam persoon, die de confrontatie met de wereld niet uit de weg gaat.


De kring van de Gereformeerde Bond kent een aantal proponenten. Wie zijn ze eigenlijk? En beweegt hen om predikant te willen worden? In deze rubriek valt van tijd tot tijd de schijnwerper op een proponent.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Met hart en ziel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's