Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frank van der Pol
De vliegende bij op zoek naar honing. Geestelijk leiderschap van Simon Oomius.
Uitg. Brevier, Kampen; 224 blz.; € 24,95.

Dit boek gaat over Simon Oomius (1630-1706), een vertegenwoordiger van de Nadere Reformatie. Hij is niet zo bekend geworden als zijn Utrechtse leermeesters Gisbertus Voetius en Johannes Hoornbeek, maar toch heeft hij geestelijke betekenis gehad voor zijn tijd en daarna. De titel spreekt niet voor niets over zijn geestelijk leiderschap. Dat bleek tijdens zijn predikantschap in verschillende gemeenten, maar ook in de ongeveer veertig boeken die hij heeft geschreven. Daarin heeft hij allerlei theologische en geestelijke opvattingen uit de eeuwen voor hem verwerkt. Nu zou het een misverstand zijn om te veronderstellen dat Oomius alleen maar anderen heeft overgeschreven. Het ging hem om doelgerichte ontlening. Zijn boeken wilden namelijk geloof en geestelijk leven in een gereformeerde richting sturen. Daarom vergeleek hij zich met een bij die op zoek is naar honing, zoals de titel van deze studie aangeeft. Goede en wijze gedachten uit het verleden kunnen voor het heden veel betekenen. Aangehaalde auteurs variëren van heidenen als Cicero en Seneca tot reformatoren als Luther en Calvijn en tot diverse tijdgenoten.

Behalve het verwerken van andermans opvattingen heeft Oomius ook een eigen bijdrage geleverd. Allereerst door een boek over de islam. Daarin ziet hij deze godsdienst als de oosterse Antichrist en zet hij zich fel af tegen de gedachte dat christenen en moslims dezelfde God dienen. Hij is ervan overtuigd dat moslims tot het christelijk geloof kunnen worden bekeerd. Verder heeft Oomius een werk over suïcide op zijn naam staan. Bovendien heeft hij een boek geschreven over de goede ouderdom, waarin psychologische kennis van ouderen samengaat met een geestelijke benadering van het levenseinde.

Het diepste doel van Oomius’ preek- en schrijfwerk was de bevordering van een leven van godsvrucht en geestelijke toewijding. Daarom kunnen we hem voluit een gereformeerde piëtist noemen. Daarbij ging het hem niet alleen om de persoonlijke dimensie van vroomheid, maar ook om de geestelijke groei van de gemeente. Met het oog daarop hechtte hij grote waarde aan de Bijbel, de prediking, het pastoraat, de catechese en allerlei voorbeelden uit de kerkgeschiedenis. Deze laatste lieten volgens hem iets zien van een inspirerend toegewijd leven aan God in eerdere tijden.

Het mooiste hoofdstuk vind ik het laatste, waar Oomius’ visie op de ouderdom en het sterven aan de orde komt. Een goede levensavond wordt bijbels gekenmerkt door godsvrucht en wijsheid. Zo kan de oudere iets van levens- en geloofswijsheid doorgeven aan een jongere generatie. Aan het einde van zijn geschrift over de ouderdom bespreekt Oomius de voorbereiding op het sterven. Goed reformatorisch beklemtoont hij dat iemand zich goed voorbereidt als hij de verzoening met God zoekt door het geloof in Christus. Dan mag hij aan het einde van de reis uitzien naar het Vaderland, waar hij al de kinderen van God zal ontmoeten. In dit werk komen we treffende inzichten tegen met het oog op een geestelijke ouderdomsbeleving en het geloofsgesprek tussen de generaties.

Van der Pol heeft een mooie studie geschreven over een minder bekende nadere reformator met een verrassende zeggingskracht. Het laat zien hoe in de Gouden Eeuw werd gewerkt om gemeenteleden vanuit een gereformeerd perspectief geestelijk te vormen. Het laat eveneens zien welke leermomenten dit voor ons heeft. Want al zijn de tijden dan veranderd, ditzelfde doel staat nog recht overeind. En de middelen zijn evenmin veranderd.

R.W. de Koeijer, Waddinxveen


Steef Post
Een man een man.
Uitg. De Banier, Apeldoorn; 128 blz.; € 9,95.

In de 2Doc documentaire ‘Man Made’ wordt onderzocht wat de maatschappelijke ideeën over mannelijkheid zijn. Op de website van 2Doc staat: ‘De traditionele rolpatronen zijn veranderd. Is de man in verwarring over zijn rol? Wereldwijd wordt erover gediscussieerd. Door mannen die uit het mannenharnas willen ontsnappen maar ook door mannen die het liefst weer terug willen naar de klassieke conservatieve man/vrouw-verhouding. Is het nu tijd voor mannenemancipatie, voor de bevrijding van de man?’

Is het boekje van Steef Post met de titel Een man een man een poging vanuit christelijke hoek om met die discussie mee te doen en te pleiten dat de man ook weer echt man wordt? Een pleidooi voor het puur mannelijke, de oerman? Nee, een dergelijk pleidooi komen we in Een man een man niet tegen. Toch zal het bij velen uit zijn traditionele achterban wel een verademing zijn, als een bekende columnist bij het Reformatorisch Dagblad, christelijke coach en mediator, op een betrokken wijze en in duidelijke lijnen uiteenzet wat christenman-zijn anno nu inhoudt. Daar is zeker behoefte aan in een tijdsgewricht van genderneutraliteit. Steef Post geeft in zijn boek aan dat hij met man-zijn niet één type man bedoelt. Hij geeft, ondersteund door de psychologische theorie Human Dynamics hieraan juist een brede invulling. Je hebt mentale mannen, emotionele mannen en fysieke mannen. Er is wat dat betreft nogal wat verschil tussen mannen en dus ook wat het man-zijn in de praktijk inhoudt.

Wat Steef Post vooral wil doen in zijn uitgave, is de taak en roeping van de man beschrijven vanuit bijbels perspectief. Bij de intro van zijn boekje is hij daarin duidelijk en vult hij de titel aan met: ‘Een man een man, een woord een woord’. Het Woord is voor Post bron en norm voor de bijzondere taak en roeping van de man. De meeste hoofdstukken lijken bijna op bijbelse minipreken rondom thema’s die mannen aanspreken. En dat bedoel ik positief. Het boekje leest makkelijk en is bedoeld als toerusting voor mannen, die Jezus willen volgen in een samenleving, die heel wat ‘dogmata’ bevat, die haaks staan op het Evangelie van Jezus Christus. Hoe als man daarmee om te gaan? Moeilijke onderwerpen worden niet uit de weg gegaan, zoals geld, pornografie, druk zijn, matig zijn. Tegelijk is het wel zo dat minder traditionele christenen zich ongetwijfeld minder kunnen vinden in de traditionele man-vrouw rolverdeling, waar Steef Post vanuit gaat. Ook zullen zij bepaalde onderwerpen die in dit boekje niet besproken worden missen, zoals homoseksualiteit, maar ook vragen rondom gezinsplanning en fertiliteit.

Mijn conclusie: het boekje is een goede poging om in een tijd van ‘gendergelijkheid’ de eigen identiteit van de man naar voren te halen. Aanrader om zelf te lezen of aan iemand cadeau te doen. Tegelijk nodig ik anderen uit om in dit spoor verder te gaan en handvatten te geven voor de christelijke man (en vrouw), om hem (haar) in het leven van vandaag richting te geven.

K.E. Schonewille, Waardenburg

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2019

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's