Bewaar het pand
Met veel instemming las ik het artikel van dr. M.J. de Vries in De Waarheidsvriend over de keuze uit een veelvoud van psalmberijmingen. Sowieso is een themanummer over de psalmen me uit het hart gegrepen. Ik moest denken aan een geschriftje van ds. G. Spilt, destijds voorzitter van de hervormde synode en lid van de Gereformeerde Bond, over de invoering van de Nieuwe Psalmberijming. Het verscheen in 1967, de zogenoemde Nieuwe Berijming zou in 1968 worden vrijgegeven na een periode van beproeving in de hervormde gemeenten.
De titel van zijn overwegingen bij een nieuwe psalmberijming was veelzeggend: Bewaar het pand. Dit bijbelwoord liet hij ook slaan op de Psalmen als Woord van God dat ons is toevertrouwd om te bewaren en door te geven. Hij wijst erop dat het dan niet gaat om een berijming, maar om het boek der Psalmen zelf, om de inhoud in verstaanbare taal voor de eredienst.
In het artikel van broeder De Vries komt het kerkelijke argument niet ter sprake. Dat is een gemis, want een berijming is niet alleen een zaak van de gemeente, maar van de kerk. Dat besefte ds. Spilt heel goed toen hij zijn overwegingen schreef. De synode gaf al in de oorlogsjaren de opdracht voor een nieuwe psalmberijming. Het moest de grondtekst getrouw weergeven, te zingen zijn op de bestaande melodieën en literair verantwoord en hedendaags begrijpelijk zijn. Spilt laat met vele voorbeelden de verbeteringen zien die de Nieuwe Berijming biedt. Tegelijkertijd beseft hij de weerstanden en moeiten met de invoering en aanvaarding van inmiddels vertrouwde en geestelijk geladen woorden van 1773.
De Vries laat de overwegingen zien die een rol spelen bij de keuze voor een andere berijming dan die van 1773. Hij gaat echter voorbij aan het argument dat de berijming een zaak van kérk en gemeenten is. De bundel Weerklank is een mix van meerdere, niet kerkelijk beproefde en aanvaarde berijmingen.
Het is jammer dat het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond de vraag om een nieuwe berijming niet aan de kerk heeft gesteld. Ik zou daarvoor alsnog een lans willen breken tegenover het mengelgoed dat nu te vinden is. In die berijming zouden de oude bezwaren tegen een nieuwe berijming wellicht kunnen worden weggenomen. Dat wil zeggen, een tekstgetrouwe en christologische benadering van de psalmen en zingbaar op de oude melodie. Ds Spilt liet meer dan vijftig jaar geleden al zien dat het literaire bezwaar ook toen werd gehoord en dat de christologische invulling goed mogelijk is vanuit de tekstgetrouwe berijming van de psalmen. Inderdaad, Israëls liturgie is vol van Christus in Zijn geboorte, lijden en sterven, overwinning en komst. En belangrijker, Spilt pleit voor het zingen van de psalmen. Nu is het gesprek rond Weerklank te snel een gesprek over al dan niet zingen van gezangen en hoeveel dan wel. Dat is verlies voor de psalmzingende gemeente.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 november 2019
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's