Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Elia BIJ KONING ACHAB 7

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Elia BIJ KONING ACHAB 7

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Elia, de Tisbiet, van de inwoners van Gilead, zeide tot Achab: zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord.

1 Koningen 17:1

GeUefde vrienden en mede-reisgenoten naar de eeuwigheid. In mijn voorgaande stukje heb ik u iets geschreven over de betekenisvolle naam Elia: Mijn God is de Heere. Die naam had veel te zeggen'voor EUa zelf, maar had ook veel te zeggen tot Achab en niet minder tot ons allen. Wie heeft er geen God? De atheïst zegt wel, er is geen God, doch Hellenbroek zegt in zijn Vraagboekje: Dat is meer een wensen dan een dadelijk geloven. Ieder mens houdt er wel een God op na. De een is het geld zijn God, bij een ander de buik, enz. De Heidenen hebben hun afgoden. Ook koning Achab had een God. Doch een andere God dan Elia had. Achab kon niet zeggen: mijn God is Jehovah. Die Verbonds-God wenste hij niet te dienen, niet te eren en te vrezen. Naar die God wilde hij niet horen en zich niet voor Hem buigen. Hij diende een God waarmede hij volop kon genieten van de wereld. Waarbij hij leven kon in de zonden en ijdel vermaak. Daarmede versmadende en tergende de enige en waarachtige God, Die het Verbond en de weldadigheid houdt, maar die ook de schuldige geenszins onschuldig zal houden. O, wat durft de mens toch aan om zich tegen die God te verzetten

en te verharden. Wat hebben we een diepe val aangedaan in de Paradijs om God als God te verwerpen.

Wat een aanklacht was het dan ook voor. Achab. Mijn God is de Heere. En hoevelen zijn er ook nu nog met Ac|iab, tegen wie deze naam een aanklacht is. De Heere alleen weet hoe klein het getal is die op goede grond ook mogen zeggen: Mijn God is de Heere. Dat volk zegt het niet alleen, maar toont het in al hun handel en wandel. Die God heeft voor hen crediet gekregen. In leven en sterven, voor lichaam en ziel wil dat volk op Hem vertrouwen. Zij hebben Zijn rechten en inzettingen liefgekregen. Zij geloven in Zijn Almacht en trouw, zij hopen steeds op Zijn genade en goedheid in Christus.

Zij hebben de afgoden onvoorwaardelijk prijsgegeven en kunnen niet meedoen aan al het wefelds gedoe. Zij wensen niets liever dan te leven tot Zijn eer. Van Hem verwachten zij al hun hulp en heil. Bij ogenblikken spreuken ze oprecht uit: mijn God is de Heere, Die leeft en regeert tot in eeuwigheid. Hoe verre was Achab daar vandaan. Mijn geliefde vrienden, wat heeft die naam tot u te zeggen? Of wilt u er niet naar luisteren wat die naam toch wel inhoudt? Daar maar over zwijgen? En niet VEin willen horen? En niet over willen denken? Liever blijven leven naar het goeddunken van eigen hart en inzicht? Steeds maar verder van die God afwijken? Ach, hoe nodig tot die God weder te keren en bekend te worden. Dat geeft ook de bijnaam van Eha te kennen. De tekst zegt: Elia de Tisbiet. Een bijnaam wordt gegeven om iemand van anderen die eenzelfde naam dragen te onderscheiden of ook wel hun afkomst aan te duiden, b.v. de Amsterdammer, de Rotterdammer, enz. Dan bedoelt men daarmede geboren te zijn in Amsterdam of Rotterdam, enz. Elia is dan geboren te Tisbe, een klein stadje in Gilead. En niet alleen persoonsnamen hebben betekenis, maar ook plaatsnamen!! Denk maar aan Bethlehem, dat Broodhuis betekent. En juist daar is de Heere Jezus als het brood uit de Hemel geboren willen worden, gepast van hongerige zielen die met geen andere gerechtigheid bevredigd kunnen worden. Tisbe betekent volgens de Hebreeuwse taal, wederkeren ofwel bekeren. Sommigen willen dan in hun verklaring dit laten slaan op de persoon van Eha. Dat hij dus iemand was die van God bekeerd was. En dat mogen we gerust wel aannemen ook, dat Elia bekeerd was geworden. Maar nog liever geloof ik met anderen die menen dat het ziet op het werk waartoe God hem geroepen had en ook tot koning Achab was gezonden.

Als we het nu eens samenvatten zo, dat God eerst iemand bekeert gelijk ook Elia bekeerd was, en dat de Heere uit zulke mensen sommige roept tot de profetische bediening om zondaars tot bekering te roepen. Ja, elke ziel die door God bekeerd wordt, begint er mede om anderen af te manen van de weg der zonden. Dat kunnen ze niet laten. Daar behoeven we geen dominee voor te zijn. Weineen. Qe kunt b.v. slager zijn. Ge komt bij onbekeerde klanten en vraagt: Maar moet u dan niet bekeerd worden? Ge zult er zeker op aandringen, dat het voor hen ook noodzakelijk is. Ik denk dat er onder de lezers wel zijn, die dat zeker wel gedaan hebben. Niet alleen slagers, ook kruideniers, timmerlieden, metselaars, handelaars, kantoorbedienden, dienstboden, enz. enz. Die bekeerd zijn geworden, wensen- dat anderen ook bekeerd worden. Dat geldt voor de leraars maar ook voor ieder mens. Een vader of een moeder die van God bekeerd is geworden, kan niet nalaten ook hun kinderen te wijzen op de noodzakelijkheid van bekering. En als de Heere een kind bekeert, dan wijst zulk een kind zijn ouders evenzogoed in kinderlijke bescheidenheid, op de noodzakelijke bekering. En als de Heere dat nu op het harte bindt van ieder mens die bekeerd is geworden, zou Hij dat dan niet doen bij Zijn geroepen knechten? Zeker waar!

Dat wil echter niet zeggen, dat de Heere niet door onbekende leraars mensen tot bekering kan roepen. Welja, ik zou u wel enkele personen kunnen noemen, die onder de prediking van een onbekeerde predikant tot inkeer zijn gebracht. Mogelijk zijn ze wel onder de lezers, die dat te beurt is gevallen. Doch wel eigenaardig is het, dat zulke mensen het dan toch niet onder die onbekeerde predikant kunnen uithouden.

T.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1954

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Elia BIJ KONING ACHAB 7

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1954

De Wachter Sions | 4 Pagina's