Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DORST NAAR GOD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DORST NAAR GOD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijne ziel dorst naar God, naar den leven' den God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen? Psalm 42:3

De dichter van de psalm, zo hij David zelf niet zou zijn, geeft in elk geval weer de toestand, waarin David zich bevond, toen hij vluchten moest voor Absalom, zijn tegen zijn eigen vader rebellerende zoon. Het was toen een uiterst moeilijke toestand voor David. De Heere deed over hem komen het woord, dat Hij gesproken had door de mond van zijn knecht Nathan, dat het zwaard niet van zijn huis zou wijken. En de Heere deed hem nu, schoon de schuld kwijtgescholden was, niettemin in de vorm der kastijdende beproeving, erven de misdaad zijner ongerechtigheid. Zijn eigen zoon dan was tegen hem in opstsmd gekomen, terwijl schier geheel Israël zich gesteld had achter deze ontaarde zoon. Verzwaard nog werd zijn toestand, toen Simeï hem tegenkwam en nog een zware vloek over hem uitsprak. Bij dit alles kwam echter nog het zwaarste van al, dat hij nu ook nog de vol dierbare gemeenschap des Heeren moest missen, waar hij juist nu zo zeer behoefte aan gevoelde. Vroegei - ja - toen heeft hij de tijden gekend, dat hij als in en uitgaan mocht voor het aangezicht des Heeren. Wat heeft hij aangename stonden mede mogen maken van verborgen omgang met de Heere in Christus en zoete gemeenschap met zijn God op zijn vluchten voor Saul, of als hij op mocht gaan naar de woning des Heeren. Maar nu was het toch zo verre weg, en scheen het wel alsof de Heere hem verlaten had. Had hij al niet gezegd, toen Simeï hem vloekte, dat de Heere gezegd had, dat Simeï hem vloeken zou ? En nu, temidden van al deze bange, ja hachelijke omstandigheden uit hij zijn zielenood, zegt hij wat er in zijn hart omging, spreekt hij zijn dorstend, zijn vurig verlangen uit naar de Heere, de God zijns levens. Die leeft en de ware levensbron is in Christus voor zijn arme. Hem missende en naar Hem uit het levend gemis door de dierbare bediening der genade toch zo dorstende ziel. O, zijne ziel dorstte naar de Heere, naar Zijn in Christus schuldvergevende genade en gemeenschap, naar Zijn heiligende, naar Zijn sterkende, naar Zijn hem van Zijn heve gunst en genade in Christus verzekerende genade en gemeenschap. Zijn ziel dorstte naar de ziel verkwikkende, ziel opbeurende, ziel vertroostende, en de de ziel in de ware ruste inzettende genade en gemeenschap des Heeren. Gelukkig als een mens, die ware dorst naar God, dat oij bevinding levend gevoeld gemis in het hart mag omdragen, door de Heere er-j|zelf zaligmakend in gelegd, en uit die nood en behoefte der ziel naar de Heere in Christus mag verlangen. Dan kan dat volk ook met minder niet toe dan dat de Heere Zelf het opperste Goed voor hunne ziele mag worden. Dan kunnen ze met de zakelijke weldaden niet toe, maar is het te doen om de Heere Zelf in Christus te mogen verkrijgen als hun onvervreemdbaar deel en goed. Zo vaak 'och is het geestelijk lusteloos gesteld in het hart van Gods volk. Hoe vaak is het niet geestelijk dor gesteld daar binnen, dat ze wel zeggen moeten; De hemel verkwikt me niet, en de hel verschrikt me niet. En menigmaal drukken de zonden en het bewustzijn van eigen onwaardigheid ^ser, zo dat ze hun ogen niet durven op te hef- '^n naar omhoog. Hoe vaak ook missen ze niet de geestelijke kracht, om onder druk en kommer htm hart eens recht kwijt te raken aan de Heere. Toch was het voor David daar te midden van al zijn ellende en kommervolle zorg nog niet zo'n slechte plaats. Want zijn hart verlangde in het grote gevaar voor zijn leven naar de verborgen gemeenschap in Christus met de Heere, om van Hem door in zijn gemoed afdalende genade sterkte en ruste te vinden en leven voor zijn in de engte gedreven ziel.

Doch ook verlangt hij er naar om straks, als hij door iGods dierbare gunst weer teruggebracht mocht worden naar Jeruzalem, bij vernieuwing op te gaan naar de tabernakel, de plaats der heerlijkheid van Jehova, om dan daar voor het aangezicht des Heeren te mogen verschijnen in Zijne voorhoven, in de aanspraakplaats Zijner heiligheid, met de dankzegging zijner ziel voor de geschonken verlossing.

Zo nu wordt het met al Gods volk als ze op hun plaats gebracht worden. In de nood hunner ziel is de Heere' alleen maar in Christus de ware toevlucht des harten, de arke der vromen. En zijn ze verstoken van het opgaan naar de samenkomsten der gemeente, zo blijft toch, in het diep­ ste hunner ziel, als het recht is, die heilige eerbied voor de heilige instelhngen Gods, die David hier naar buiten brengt; en hgt daar het innig verlangen om nog zelf eens mee op te mogen gaan naar de samenkomst des Heeren met Zijn volk. En we zien het ook hier weer, dat de mens eerst eens recht in het gemis moet worden gezet, voor hij in waarheid leert hongeren en dorsten naar de wateren des Levens, en naar de levende God in Christus. Maar, o wat beleven we dan toch in onze droeve dagen een tijd van opgaan in het zien- en zinnelijke. Wat een dorst naar ijdel vermaak en naar de zwijnendraf van de wereld. Wat al een opgaan in mensvergoding en godsdienst zonder God. Wat al ijdel spreken van gemeenschap hebben met God, wat slechts inbeelding is, en zonder ooit God in werkelijkheid gemist te hebben. De Heere mocht Zich in onze geesteloze dagen nog eens ontfermen over Sion, en nog eens komen inleiden in het ware Godsgemis, dat schreien achter de Heere aan, als een diepschuldige en in zichzelven toch zo dodelijk onwaardige ziel, om nog eens een klein kruimeltje van Zijn Heve gunst in Christus deelachtig te mogen worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1955

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DORST NAAR GOD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1955

De Wachter Sions | 4 Pagina's