Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Formulier VOOR DE KINDERDOOP 38

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Formulier VOOR DE KINDERDOOP 38

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We waren in het nummer van 16 Dec. 1955 gebleven bij de derde doopvraag. Er wordt in die doopvraag gevraagd aan de ouders, of ook aan de getuigen, bij ontstentenis van de ouders, of gij niet belooft en voor u neemt, dit kind, als het tot zijn verstand zal gekomen zijn (of; deze kinderen, als zij tot hun verstand zullen gekomen zijn, een iegelijk het zijne), in de voorzeide leer te onderwijzen, of te doen en te helpen onderwijzen.

Het helpen onderwijzen ziet op de getuigen. En waar deze maar uiterst zelden optreden, valt ook dat helpen onderwijzen zo goed als weg. En waren oorspronkelijk de ouders hier de vaders zonder de moeder, in onze dagen is het gebruikelijk, dat ook de moeders antwoord geven op de vragen, als leden der gemeente. De ouders, de vader en de moeder zullen dan eerst zelf moeten onderwijzen in de voorzeide leer. Het is de roeping van de ouders om overeenkomstig dit antwoord in de ware leer, die is naar de godzaligheid hunne kinderen op te voeden. Allereerst dienen zijzelf te onderwijzen naar vermogen. En dan verder te doen onderwijzen. Het Catechetisch onderwijs moet bij de ouders beginnen. De Synode van Dordt in 1618/19 onderscheidde een drievoudige catechisatie, de hulscatechisatie, de schoolcatechisatie, en de kerkcatechisatie. De beide laatste soorten van Catechisatie vielen onder het doen onderwijzen. In onze dagen is het zo geregeld, dat op onze lagere scholen onderwijs gegeven wordt in de christelijke rehgie, terwijl de catechisanten een kerkelijk-ambtelijk karakter draagt, en valt onder de kerk als moeder der gelovigen. De uitdrukking „voor u neemt" wil al niet anders zeggen als volle' ernst maken met dat gewichtvol werk, of volernstig van plan zijn om het ten uitvoer te brengen. Het is in onze dagen van grote oppervlakkigheid en grove verwereldlijking vaak droevig gesteld met de opvoeding van de kinderen in de vermaning en vreze des Heeren. De zuigkracht van de wereld is groot. En ook het zien al meer nestelen van de wereld in de kerk is ook al mede oorzaak daarvan. De Heere geve maar getrouwheid in de betrachting van het werk der opvoeding onder biddend opzien tot de Heere. Moge de arbeid maar met veel verzuchtingen, en in steile afhankelijkheid van de Heere geschieden door ouders en opvoeders, of het de Heere nog eens believen wilde, om te werken in het nart van de opgroeiende jeugd. De Heere mocht daartoe willen gebruiken ook de arbeid op schooien catechisatie.

Thans volgt de doopsformule. Nadat de ouders hebben geantwoord op de drie bekende vrage" met ja, volgt dan de doophandeling zelf p^ doopsbediening grijpt plaats door de besprengmS met het water, onder het uitspreken, dat het ge' schiedt in de Naam des Vaders, des Zoons, er des Heiligen Geestes. Het woordje „in" i" * uitdrukking „in de naam" wil zeggen in betr^ ' king tot de naam. En zo betekent het hier, d» betekend en verzegeld wordt, dat hun, die in * tweede Adam begrepen zijn, de belofte van b^ verbond toekomt. Want de naam is de uitruk-

king naar buiten, de openbaring van het wezen. En zo hier van wat de drie Goddelijke Personen in Christus zijn voor het uitverkoren volk des Heeren, dat alleen deelt in het wezen des verbonds.

Het woordje „Amen" komt niet voor in de doopsformule. Sommigen willen het er bij doen. Anderen voegen een passend psalmvers toe. Ook komt het wel voor, dat leraren een zegenende houding aannemen over het gedoopte kind, alsof dat ook nog wat bij zou kunnen zetten. Men verblijve maar bij de sobere eenvoudigheid. Driemaal zal gesprenkeld worden, en dat op het voorhoofd, als de aangewezen plaats, waar voor de indompeling en de begieting, de besprenging in de plaats getreden is. In de Spaanse Kerk is het eenmaal dopen of besprengen voorgeschreven, tegen de dwaling der Arianen, die de Godheid des Zoons ontkenden. In Frankrijk besprenkte men ook maar eenmaal, evenals in Engeland, Geneve en de Waalse Kerken, terwijl men in Hongarije uit een gouden kruik het water giet op het hoofd van het kind, en dan niet driemaal, doch één keer. In onze gemeenten is het evenals ook bij alle kerkformatie van Gereformeerde origine hier te lande gewoonte om driemaal te besprengen, en dan bij elke besprenging de naam van een der Drie Goddelijke Personen te vernoemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1956

De Wachter Sions | 4 Pagina's

Het Formulier VOOR DE KINDERDOOP 38

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1956

De Wachter Sions | 4 Pagina's