Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE DORDTSE KERKENORDENING.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met de verkrachting van het ouderlingen^ en het diakenambt 'en de verheffing ivan de bisschop krijgen we dus de volgende amb* ten in de oude kerk, zo in de Roomse als in de Griekse kerk. In de Roomse kerk werd het zo, dat de kerk gesplitst werd in regerenden, ide clerus, en geregeerden, de leken, onder^ een zichtbaar opperhoofd, de paus, alsi opvolger van Petrus. De afstand tussen de, geestelijkheid en de leken is or^i ganisch aangevuld door de lagere geestelijb heid. Men heeft dus deze opklimming: de leken, de lagere geestelijkheid de hogere geestelijkheid. D'e lagere geestelijkheid waarmede de kerkelijke hiërarchie begint klimt vervolgens trapsgewijze naar boven tot de hogerie geestelijkheid. En op elke trap worden ook weer trapsgewijze de rechü ten hoger en de waardigheid groter. De ambten van de lagere geestelijkheid zijn dan het' ostiariaat of geestelijke portier^! schap, hef lectoraat of voorlezersambt, het exorcistaat of ambt van duivelbezweerder, en het acolytaat of het ambt van lichtdrager. Tot de hogerie ambten in de Roomse kerk behoren weer naar boven opstijgend: 1. het subdiaconaat, welk ambt bevoegdheid geeft water voor het Misoffer gereed te zetten, de' diaken behulpzaam te ziJn, enz. Weer hoger staat het ambt van diaken. Maar Idat is niet zoals bü ons. het ambt van de armverzorging, doch het geeft de bevoegdheid om de priester bij de voltrek* king en uitdeling der sacramenten bij te staan en bij de mis het Evangelie te zingen. Nog weer hoger staat het gewone priester* schap, dat is 'dan het ambt der oudsten, presbyters of ouderlingen, bij Rome pries* ters geheten. Dit priesterambt geeft bij Ro* me dan de macht of bevoegdheid om bet misoffer op te dragen, ide zonden te verge* ven en andere sacramenten toe te dienen. Boven dezej gewone priester staat dan nog weer de bisschop als Hoge priester, die een tweevoudige macht beeft, de bestuursmacht en de prdesmacht, welke laatste hij dan door de wijding ontvangt, en de bievoegd* heid heeft om te heiligen en te besturen. De hogepriesters of bisschoppen komt zo de macht of bevoegdheid tot om de sacra* mentele wijdingen, nl. die van het diako* naat, het priesterschap en het hogepriester* schap toe te dienen, wijl zijzelf 'de volheid van het priesterschap ontvingen. Er zijn dus bij Rome in de ordesmacht drie ran* gen, die van hogepriester, dat is de bis* schop, de gewone priester als zijn helper, dat is de presbyter of de ouderling, en de diaken met de subdiaken. Alles is hier ingericht naar de Oud*Testamentische schaduwdienst, waartoe Rome, zo tegen de Schrift in, : weer vervallen is. De, bisschop* pen worden er voorts beschouwd als de opvolgers van de Apostelen met Petrus 'en diens opvolger, naar hun beschouwing, aan het hoofd. 2e kunnen echter ook nog weer opklimmen tot de hogere ambten van aarts* bisschop, patriarch en paus, doch idit maakt toch maac een verscheidenheid van hogere rang bij Rome in enger zin ; verbonden aan het bisschopsambt, maar in de ruim'ere zin van de geestelijkheid tegen over de leken komen er ook de priesters 'en 'diakenen biJ' We zien daaruit al heel duidelijk hoever de ontaarding van het ambt van ouderling en diaken bij Rome is doorgedrongen, Maar ook bij de Griekse kerk is het zo, dat er verschil is tussen regerenden en g^^ regeerden, kerkelijkel overheid en ondergp schikten, dus tussen de tweeerlei stand w

kerk. Dit beperkt zich echter zo, < lat ide paus als, zichtbaar hoofd van de kerk ver=< worpen wordt. Christus Zelf is het hoofd in de hemel en er is geen zichtbaar hoofd hier .op aarfcle. De hoogste kerkelijke imacht op aarde berust, volgens de Grieksie kerk bij de bisscl^ppen als de opvolgers der A# postelen, waarbij Petrus niet de voorrang had, zoals bij Rome. Aan de bisschoppen is het leerambt en het ambt der sleutelen opgedragen. Zondert hen kan er geen kerk op aarde zijn. De verdere geestelijkheid of kerkelijke waardigheidsbekleders, dus de ouderlingen en diakenen bezitten hun be# voegdheid slechts voorzover ze hun over^s gedragen en medegedeeld wordt door de bisschop, hoewel de eenvoudige priesters toch ook als opvolgers der Apostelen wor!< den beschouwd. Ten aanzien van het bis: * schopsambt is er nog wel onderscheid in hogere en lagere rang, maar geen hogere geestelijke waardigheid. Die rangorde sluit dan dus in zich: bisschop, aartsbisschop en patriarch, welke laatsten, de patriarchen, ook weer geheel met elkander gelijk staan. Direct onder de bisschop staat de priester, dat is dan ook weer de presbyter, de ouder; » ling. En dan volgen nog weer daaronder, de idiaken en de subdiaken, de lampadarius of lampdrager, de cantor of zanger en de lector of lezer, in 't geheel 7 rangen.'t Komt dus al veel overeen met Rome, maar met dit kenmerkend verschil, dat hier geen pau^» selijke macht aanwezig is. In plaats .van de paus heeft hier het concilie de hoogste macht in de kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE DORDTSE KERKENORDENING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1957

De Wachter Sions | 4 Pagina's