Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NOG NIET GENEZEN VAN DE KWAAL.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NOG NIET GENEZEN VAN DE KWAAL.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat wil het nu toch anders zeggen dan. dat een voorwaardelijke belofte, in het algemeen aan alle hoorders voorgedragen, niet ze allen genade toezegt, maar alleen, dat indien er geloof in 'het hart 'is er dan ook zaligheid is, dus weer maar alleen aan hen de belofte en de zaligheid toekomt aan hen, die met het ware zaligmakende geloof begiftigd worden. En zo is het nu ook met dat algemene aanbod, zoals hij dat nader verklaart op p. 3, 00, als het daar luidt: Wat ons betreft, zo houden wij, gelijk ik reeds gezegd heb, het daar voor, dat door de verkondiging des Evangelies, bijzonder ten aanzien van de ongelovige bedoeld wordt, om hen het zekere verband tussen de plicht des geloofs, en de daarop be* loofde weldaad des levens te verklaren, hetgeen een waarheid is, die allen raakt, en haar groad heeft in de volle algenoegs zaamheid van Christus dood voor ali& n, welke in Hem geloven zullen. Zo vind ik dan geen reden om toe te stemmen, dat het bewijs der ailgemene genadedrijvers, dat ze halen uit de prediking des Evangelies, aan allen, alsof zulks zekerlijk veronder* stelde, dat Christus voor hen allen ookigp storven ware, een snedig en bondig bewijs ware, gelijk men zich daarop beroemt; ver* mits dit met het vorige genoemde samen* gevoegd, waarlijk niet anders is als een oude verrotte, vleselijke en van overlang wederlegde valse sluitreden, voortvloeien* de uit onkunde van het Woord, en van de gezonde reden daarmede overeenkomendq. En zo zegt hij dan ook op p. 303: Dit zo zijnde, kan het ook niet anders zijn of het voorstel en de aanbieding des Evangelies moet voorwaaïdelijfe geschieden; vermits er onder zijn, die in Gods voomemien en be* sluit niet de eigenlijk bedoielde en bepaalde personen zijn, en zo niet als erfgenamen der beloften een'eigenlijk gezegd recht, op de voorgestelde goederen hébben. En even verder nog onder 2; Dat iemand zonder gelcof nooit deel aan Christus krijgt, en God het geloof geeft aian wie Hij; wil» en niet aan allen; en dat Hij Christus immers niet kan hebben toegedacht aan hen, die Hij nooit voornam geloof te schenken, waardoor zij Hem zouden kunnen deelach* tig worden; derhalve ook niet aan allen. Hoe duidelijk spreekt Owen hier toch.

Hoort hem ten overvloede ook nog als hij de tegenwerping beantwoordt, als zou de vrije genade nadelig zijn: Of is ze dat in haar uitgebreidheid? ook niet; want wij leren, dat ze zich uitstrekt tot allen, welke ooit bevrijd zijn van het verderf, of zullen worden, 't Is waar dat wij de genade, waar iemand mee ter helle daalt, geen vrijei ges nade, naar de stijl des Evangelies kunnen noemen; maar dat wij het daar voor hou* den dat de vrije genade zo allerkrachtigst is, dat ze waarlijk al degenen, welke ze verkiest dadelijk tot God in Christus, en met, en in Hem, tot de eeuwige, zaligheid overbrengt. Maar zulk een zal zeggen, gij strekt toch de genade niet uit tot alien» maar bepaalt ze tot enige weinigen. Staat het dan in onze macht om de genade Gods naar ons welgevallen uit te strekken? . Ont* fermt Zich God niet diens Hij wil? Zeg* gen wij niet, dat deze genade zich uitstrekt tot allen, die zalig word& n? en is dit niet genoeg, of moeten wij juist het kiftder» brood nemen, en het den honden voor» werpen? Wat ons betreft vrienden! zo blij* ven wij geloven naar de Bijbel; dat de ge» nade Gods in allen, waar toe zij zich uit= strekt, het geloof werkt; dat de voorwaara den des verbcnds, hetwelk bevestigd is in het bloed van de Middelaar, alle tot één toe in de harten der bondelingen gewerkt worden; dat er geen liefde Gods is zonder uitwerking; dat er geen bloed van Chris* tus tevergeefs ken gestort worden; en dat wij allen van nature zijn dood in zonden en misdaden, en niets Gode aangenaams kunnen doen, of de genade Gods moet daartoe in ons werken, en daarom kunnen wij ook nooit geloven, dat de genade zich tot alkn uitstrekke.

Maar Geluk heeft nog een pijl op' zijn boog. Hij beweert op p. 2 van zijn bro* chure, dat als de uiterlijke roeping ge* schiedt onder voorwaarde van bekering en geloof, daar dan uit volgen moet, dat dan Christus Zich voor de uitverkorenen moet hebben bekeerd en geloofd, waar Hij dan toch maar volgens Dr. St. die voorwaarden voor de uitverkorenen vervuld heeft.

Wat een misverstand is het toch weer, dat de heer G. hier in aan de dag legt! Wat een verwarring bij hem van de verwerving van de zaligheid met de toepassing er van in die conclusie van hem. De toerekening van Adams zonde in het paradijs geschiedt aan elk mens persooinlijk, en alle komen ze ter wereld onder 't gemis van het beeld Gods, in de verdorven menselijke natuur. Maar hoe zou nu to, ch Christus Zichplaats* bekledend voor de Zijnen kunnen bekeren, waar Hij geen menselijk persoon was, en het heilige onbevlekte Lam Gods, dat de zenden van Zijn volk weggedragen heeft, plaatsbeklèdend vtqor hen, op het vloekhout van de schande! Hoe zou dat kunnen be* staan met Zondag 15: opdat Hij metiZijn lijden, als het enige zoenoffer, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste, en ons Gods genade, ge!rechB= tigheid len het eeuwige lev-öi verwierve. Ook hebben Ridderus en Owen in het

bovenstaande toch al wel duidelijk genoeg aangewezen, dat die voorwaardelijke voor* stelling wel dient om de zondaar aan de schuld te ontdekken, en hem zijn diep gen mis te doen gevoelen en hem op het diep«= ste te vernederen, maar niet om God of Christus cok maar enige ongerijmdheid toe te schrijven, waar ze dient om het verband aan te wijzen tussen geloof en zaligheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's

NOG NIET GENEZEN VAN DE KWAAL.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 januari 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's