Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET KONINGSCHAP VAN CHRISTUS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET KONINGSCHAP VAN CHRISTUS.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

E)e Heere Jezus is als Koning in hetiko»* ninkrijk der genade, en zoals dit over* staat tegenover het rijk van satam, door Zijn Vader daartoe verordinieerd als de tweede Adam. Dat koninkrijk der genade wordt nu ook wel genoemd 'het kanirt» ninkrijk des Vaders, Matth. 26:29, waan> om de kerk ook God haar Vader noemt in Ps. 72:1, en ze ook zelf des Koinings dochter wordt geheten in Ps. 45:14, waar* mede de dierbare betrekking in Christus tussen God de Vader en Zijn verkoren gunstvolk uitgedrukt wordt.

Het koninkrijk der genade wordt het ko» ninkrijks (des Vaders genoemd, omdat de Vader het Christus verordineerd en ^t^tf ven heeft op grond van Zijn zoenverdiens^ ten. Vervolgens ook al omdat Christus als de Zoon des Vaders samen met en in de naam van Zijn Vader dat konink^ rijk regeert, en daarbij zit aan des Vaders rechterhand, in de hemel, Openb. 3:21, en de Vader door Hem alle dingen re* geert, Zond. 19.

AJ verder, omdat de Heere Jezus als de Zoon de ere Zijns Vaders daarin beoogt en bevordert, Ps. 18:50, 51, waarom Hij ook zegt in het Hogepriesterlijk gebed: Vader! verheerlijkt Uwen Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke. Joh. 17:1. En eindelijk, omdat de Zoon aan het einde van deze bedeling der genade, in de eeu* wige heerlijkheid het Koninkrijk voor al* toos aan de Vader zal overgeven, opd^t God zij alles en in allen, 1 Cor. 15:24-

Het koninkrijk der genade wordt ook ge* noemd het koninkrijk Gods, omdat de drieeënige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, de heerschappij er over toekomt,

het naar het eeuwige bestek Gods het werk is van de drie Personen gezamenlijk, en alle weldaden des koninkrijks van hen toevloeien, 't Wondt ook koninkrijk Gods genoemd tegenover het koninkrijk van sa^ tan, wiens onzalig koninkrijk door Chris* tus als de Zone Gods door Zijn bloiedige zoenverdiensten voor altijid verbroken is. Het ziet ook daarop, dat waar het konink* rijk Gods alleen God als Koning heeft, er daarbij ook geen stedehouder van Hem op aarde nog nodig is, zoals Rome daarü» tegenin beweren wil, Matth. 4:8; Opepb. 12:7—10; Matth. 6:33, terwijl het naar de goiddelijke huishouding ook al als hetzetó* de kan beschouwd worden als de uitdruk* king koninkrijk des Vaders. Het is god* delijk van oorsprong, goddelijk in zijn heerlijke en heilrijke omvang, ©n godde#: lijk, in zijn verheven einde. Overigens is het hetzelfde als het koninkrijk der he* melen, Matth. 19:23, 24, evenals het ko* ninkrijk des Vaders. Die verschillende ver-B» heven benamingen worden aangewendom de grootheid en voortreffelijke uitnemende»

heid er van uit te drukken. En zo wordt het ook het koninkrijk der hemelen genoemd, omidat het hemels van aard en oorsprong is, hemels gezind maakt en naar de hemel leidt. De wetten zijn hemels, Rom. 8:2. De voorrechten zijn hemels, Rom. 14:17; Ef. 1:3, enz.

De onderdanen hebben hun burgerschap in de hemelen, Filipp.3:20; Ef. 2:6; Hebr. 12: 22, 23. De Koning heeft Zijn troon in de hemelen. Het is het koninkrijk der heme* len, in tegenstelling met alk aardse konink* rijken, zoals de Heere Jezus zegt in Joh^ 18:36: Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Het komt niet met uiterlijk ge* laat; en men zal niet zeggen: Zie hier, of zie daar; want het koninkrijk Gods is binnen ulieden. Luk. 17:20, 21.

Het wordt in bet bijzonder het „Konink* rijk des Zoons of van Christus" geheten. Zo wordt door de engel aangekondigd in Luk. 1:33, dat Zijns koninkrijks geen einde zal zijn. De zonen van Zebedeüs vragen in Matth. 20:21, dat ze beide de een aan de rechter* en de ander aan de linkerhand, mogen zitten in Zijn konink* rijk. De moordenaar aan het kruis bidt in het kruiswoord: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw koninkrijk zult gekomen zijn. Zo ook betuigt de Heere Jezus voor Pilatus, in Joh. 18:36: Mijn koninkrijk is niet van deze wereld; spreekt de Apos* tel in Ef. 5:6 van het erfenis hebben in het koninkrijk van Christus en van God, zegt hij in Col. 1:13: Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis en over* gezet heeft in 't koninkrijk van den Zoon Zijner liefde, en gewaagt hij in 2 Petr. 1:11 van de ingang in het eeuwige ko* ninkrijk onzes Heeren en Zaligmakers Jezus Christus.

Het koninkrijk van Christus als Midda* laar is Hem verordineerd, zoals Hijzelf zegt tegen Zijn jongeren: Ik ver ordineer u het koninkrijk, zoals Mijn Vader dat Mij verordineerd heeft. Luk. 22:29, en zoals Ps. 2:6 Hem als Sions zalige Koi* ning aanwijst, als daar gezegd wordt: Ik toch heb Mijnen Koning gezalfd over Si* on, den berg Mijner heiligheid.

Die verordinering van Hem tot Sions za* lige Koning gaat al terug tot in de eeus» wigheid, in de eeuwige vrederaad. Toen toch is Hij al verordineerd als de tweede Adam, als het leveni*verwervend en leven* gevend Hoofd Zijner kerk en van het genadeverbond, tot Zijn drie ambten, Prot* feet, Priester en Koning. In die verordine^ ring ligt de grondslag van Zijn' koning* schap als Middelaar, zoals Hij op grond van Zijn borgstelling, waarin Hij het op Zich nam om het geschonden recht Zijns Vaders volkomen te herstellen, verordi* neerd, of aangesteld is.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HET KONINGSCHAP VAN CHRISTUS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 augustus 1959

De Wachter Sions | 4 Pagina's