Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VREDE MET DE ANTI-CHRIST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VREDE MET DE ANTI-CHRIST

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reeds de onder ons Gereformieerde volks* deel zo bekende en beminde predikant A. Comrie heeft in zijn boek „Examen van Tolerantie" in de eerste samenspraak bij monde van Rechtzinnig b^etuigd: „Heeft de ondervinding niet geleerd, mijnheer, dat allen, die niet afkerig waren van het ver= heffen van de krachten der natuur, tot on* dermijning van Gods ^ vrije genade, ook zonderling geneigd waren, om hun vrede met de Anti*christ te maken? De bewij* zen zijn voorhanden in het gedrag der Remonstranten en anderen, die dezelve ge* volgd zijn".

Ook onze tijd levert daarvan opnieuw be^ wijzen. Telkenmale gaat dit streven naar vrede miet de erfvijandin van Gods kerk nieuwe wegen. Zo vinden wie het tegen* •woordig terug in de zogenaamde Kerstwij»» Hdings*samenkomsten. Dolerenden en doopsgezinden, de midden*orthodoxie en het Leger des HeUs, dus juist die „ande* ren", die heden ten dage in het verheften der natuurkrachten tot ondermijning van de leer van vrije genade, de Remonstr, anten volgen, gaan hand in hand met Rome om de mensen te misleiden voor tijd len eeu* wigheid.

Rome roept hen toe: Is het vrede? En iin* plaats van uit te roepen: „Wat vrede, zo* lang als de hoererijen van Uw moeder, en haar toverijen zo vele zijnj? " zo zeggen ze: rondom het Kerstgebieurien zijn we één, laat ons tesamen zingen en spreken. Vrede met de Anti*christ.

Hoezeer juicht Rome hierover. In „Het Baken", een in Enkhuizen verschijnend Rooms blaadje, lazen we daarover: „Nu is Enkhuizen de eerste kleine stad, waar zulk een Adventsbijeenkomst plaats vindt. In de kerken zijn de gelovigen opgeroe* pen tot deelname. Met name in de katho* lieke werd Zondag aangedrongen op het deelnemen hieraan „omdat over de bete* kenis van bet Kerstgebeuren gelukkig geen verschil van opvatting bestaat tussen ons en (de andersdenkenide broeders len zusteirs" Welk een duidelijk bedrog! Over deze broeders en zusters sprak Paus Piulsi V uit: „Wij excommuniceren len vervloeken in de Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes en op gezag van de ge* zegende apostelen Petrus en Paulus en van Onszelf, alle vOigelin.gein van Wiclif, de Husieten, de Luthersen, de Calvinisten, de Hugenoten, de Anabaptisten ©p lallie andeije ketters, Dat ze vervloekt zijn in huis, en vluchtelingen in bet veld, en dat alle vloeken op hen komen, welke de Heere door Mozes dreigde te brengen .... En zo^ als wij hier hun ziel wegwerpen en hun licht uitblussen, zo zij hun licht voor eeu* wig gedoofd, tenzij ...., ' Zolang ze dus weigeren tot Rome weer te keren, zijn ze Rome's kerk vervloiekt vOor tijd en ©eu* wigheid.

Hier in Nederland laat mien een pater. een vertegenwoordiger van het papisime, de Hervormde kansel betreden, terwijl zijn roedeambtsbroeders in Spanje en Colum's^ bia Gods Kerk bitter vervolgen, iets wat ook zeker in ons land gebeuren zou, ins» ^ien Zie er de macht toie hadden.

Dat er eenheid zou zijn rond de betekenis van het Kerstgebeuren tussen Roine en de ware kinderen der Reformatie is ook al niet anders idan misleiding en bedrog. Bij Rome staat niet Christus, die uit Maria geboren werd, in het middelpunt, maar veeleer Maria die Christus baarde. Maria is voor hen de middelares van alle genat* den, de zondeloze met het omhevliekte hart Ja, het verslagboek van het Maria^Conf! gres, in 1947 gehouden, vefmeld op blzd. 93, dat lop de Calvarieberg „Maria bij uit# stek de oorzaak van Onze verlossing" is. Niog kort geleden zei Paus XXIII , (XXIV) dat Christus Zijn kruis niet alleen heeft gedragen, daar Hij hierbij geholpen zou zijn door de heilige miSagd.

Ofschoon dus de Roomse kerk met de mond de noodzakelijkheid van de komst van Christus in het vlees belijdt, zo ver*^ loochent ze Hem met de daad, door Ma# ria roede die eer toe te kennen, die Christ tus alleen toiekomt, hetwelk niet anders is dan een gruwelijke afgoderij. Daarom geldt voor Gods kinderen: Hebt geen ge= meenschap met de onreine werken der duisternis.

Gaan we nog iets dieper op deze zaak in, dan komt nog klaarder het ontzaggelijke onderscheid tussen de ware Kerke Gods en de Roomse AnitsChrist openbaar. Zo is daar de diepe val des mensen, die zo groot is, dat terecht in Gods Woord ge^ schreven staat: er is niemand rechtvaardig, er is niemand die God zoekt. Ondanks alk godsdienstigheid is er niemand die van nature naar God zijn Schepper vragen zal. Met een eeuwige vijandschap ziijn we teg|en God ontstoken en nooit zal uit enig men; * senhart meer enige begeerte naar gemeen* schap met een heiüg God voortkomen, zo God Zelf dit niet door Geest en Woord komt te werken. Dit leert Rome niet! Zij verheft de vrije wil en vindt daarbij aan= sluiting bij de hedendaagse semij^elagia* nen, die nogwel de naam van rechtzinnig dragen, maar i in feite de reformatie de rug hebben toegekeerd. Gods kind bewondert in het Kerstgebeuren, die diepte des rijk; * doms, dat, terwijl er nu geen verwachting was van enig mensenkind, God Zelf Zich heil beschikt heeft in het zenden van Zijn Zoon en dat Christus heeft willen afdalen in een wereld, waarin voor Hem gieen plaats was, om zeker en gewis alles te 'voh brengen, wat een Drieënig God van eeu^ wigheid besloten had. Maar Rome roemt slechts in het openstellen van de mogelijki* heid van zalig worden voor alle menseri en roemt verder in zichzelf, omdat ze van goede wille zijn. Zo beroven ze God en Christus van de ere, die den Heere alleen toekomt.

Zo roemt de Roomse, dat hij niet is gelijk de andere mensen ((lees Luc. 18), die de allen geschonken wederstandelijke genade van bijstand ongebruikt lieten, maar dat hij die gebruikt heeft en zo tot de zalig* heid is opgeklommen. Maar Gods kind zinkt in verwondering neer, in het gevoel van de onmogelijkheid zijnerzijds om zelfs ook maar één traan toe te brengein, en (kan niet anders uitroepen dan: „Door U, door y alleen, om 't eeuwig welb^ehagen". _

B.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's

VREDE MET DE ANTI-CHRIST

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 januari 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's