Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DUIDELIJKE TAAL.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DUIDELIJKE TAAL.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een achttiental predikanten van Herv.- Gereformeerde huize heeft tesamen een boekwerk geschreven onder de titel: „Roeping en Belofte".

In dit boek schrijven zij over allerhande onderwerpen en zo hier en daar komt de leer ook ter sprake. Een gedeelte van de bijdrage van ds L. Blok trof ons bijzonderzodat we het gaarne zouden willen doorgeven. We lezen daar het volgende:

„In dit opzicht is er in de kerk een verontrustende verarming. Allerwege wordt verzet aangetekend tegen de volgorde wet en evangelie, en men verdedigt met klem, dat de bijbelse volgorde zou zijn: evangelie en wet. Zeer geliefd is de bewering, dat men niet door de prediking der wet, maar op Golgotha zijn zonden zou leren kennen, dat wil zeggen: als men gaat verstaan, wat Christus voor ons op Golgotha geleden heeft, dan pas wordt men van schiüd overtuigd. Dat dit de toonaangevende prediking in onze kerk werd, is wel bijzonder zorgwekkend. Zo is de prediking verarmd en zo worden de zielen misleid".

„Hoe durft men dit zo gerust belijden? De Schrift leert duidelijk anders. Door de wet is de kennis der ellende (Rom. 3: 20). Johannes de Doper moest als boeteprediker de weg bereiden voor Choristus. Het is op natuurlijk en op geestelijk gebied toch zo, dat die gezond zijn de medicijnmeester niet nodig hebben, maar die ziek zijn (Matth. 9:12). Daarom is de prediking vaak zo slap; daarom dringt zij zo weinig door in de gewetens, omdat de zondaar niet gesteld wordt voor de eisen Gods, om alle hoogten terneder te werpen".

„Merkwaardig is in dit verband, dat alle drie de Hervormers, zowel Luther als Zwingli en Calvijn, zeer bewust de volgorde wet en evangelie gehandhaafd en verdedigd hebben en het is ongetwijfeld geheel in hun lijn als wij in de catechismusverklaring van Ursinus over deze zaak het volgende lezen: „Zolang wij onze zonde en ellende niet kennen, zijn wij ongeschikt om 't evangelie te horen. Hieruit is duidelijk, dat men met de prediking der wet moet beginnen, zoals wij ook zien, dat de apostelen en profeten gedaan hebben, opdat bij de mens de hoop op eigen gerechtigheid terneder geworpen worde, en hij tot kennis van zichzelf en tot waar berouw worde voorbereid. Zo dit niet geschiedt, worden zij door de verkondiging der genade nog geruster en weerspanniger ". Dit is duidelijke taal".

Tot zover de schrijver en we stemmen in met de woorden: dit is duidelijke taal.

Wel bijzonder duidelijk vinden we hierin aangetoond, waar de fout zit bij velen tegenwoordig. De rechte orde van wet en evangelie is van een levensbelang voor Gods kerk, want het gaat hier om de waarheid. Van alle afwijking dienen we ons verre te houden.

Nu zijn er nog velen die met deze orde wel zullen instemmen. Waruneer die rechtstreeks aangevallen wordt, zo zullen ze zeker verzet aantekenen. Daarom vertoont de duivel zich veelal als een engel des lichts, opdat velen er geen erg in zouden hebben. Zo wordt tegenwoordig deze orde heimelijk ondergraven door schijnbaar rechtzinnige en ernstige leerstelsels. We doelen hier in het bijzonder op de z.g. drie verbonden-leer, met het toekennen van de belofte aan alle gedoopten. Helaas

propageren andere schrijvers in genoemd boek deze leer nogal sterk, zodat we hier een innerlijke tegenstrijdigheid menen te vinden. Hoe nu juist hun leringen deze rechte orde van wet en evangelie Bij de grond afsnijden, hopen we D.V. in een volgend artikel aan te tonen.

B.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DUIDELIJKE TAAL.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's