Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34. Strekken verwerving en toepassing zich tot dezelfde personen uit?

Ja, alleen tot de gegevenen des Vaders, Joh. 6:36-40.

35. Wat was de dwaling van Origenes omtrent de toepassing?

Dat ze zo universeel was, dat ze alle mensen, ja, zelfs de duivelen geldt, die, volgens hem, ook nog zalig zouden worden uiteindelijk.

36. Wie leren, dat Christus de zaligheid wel voor allen verdiend heeft, maar dat ze niet aan die allen toegepast wordt?

Pelagianen, Socinianen, Roomsen, Remonstranten, Mennonieten, enz.

37. Wat is de grond van hun dwalingen? De vrije wü des mensen is de spil waar het alles om draait. Die zou medewerken met de genade. De mogelijkheid van zaligworden zou door Christus verdiend zijn, maar dat de mens daadwerkelijk zalig wordt zou aan hemzelf liggen. Bekend is de droeve stelling : Dat ik kan zalig worden dank ik aan God, maar dat ik werkelijk zalig wordt, dank ik aan mijzelf.

38. Wat willen de Socinianen?

Zij maken 't verkrijgen van de zaligheid afhankelijk van de eigen gehoorzaamheid des mensen aan nieuwe geboden, die door Christus zouden gegeven zijn in de plaats van de wet.

39. Wat leert Rome?

Rome loochent de volkomen voldoening door Christus, zo in de verwerving als in de toepassing der zaligheid, en wil die aanvullen met de verdiensten van eigen werken, terwijl de kerk de genade mededelen zou door het sacrament.

40. Wat oordeelt ge over de roomse onderscheiding tussen Christus als Middelaar van tussentredende voorbidding?

Ze gaat in tegen de zuivere leer der waarheid, dat Christus de enige en alenige Middelaar en Zaligmaker is, zo in 't verwerven als in het toepassen van de zaligheid, 1 Tim. 2:5. Die zogenaamde voorbidding is ook overbodig, waar Christus de enige Voorbidder is bij de Vader, en altoos leeft om voor de Zijnen te bidden,

1 Joh. 2:1; Hebr. 7:25.

Ze is ook in strijd met Rome's eigen leer van de goede werken en de aflaten van de paus, en een verloochening van de enige offerande van Christus.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's

VRAGEN OVER DOGMATIEK.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 december 1960

De Wachter Sions | 4 Pagina's