VRAGEN OVER DOGMATIEK.
40.Wat oordeelt ge over de roomse onderscheiding tussen Christus als Middelaar en de heiligen als middelaars van tussentredende voorbidding?
Ze gaat in tegen de zuivere leer der waarheid, dat Christus de enige en alenige Middelaar en Zaligmaker is, zo in 't verwerven als in het toepassen van de zaligheid, 1 Tim. 2:5. Die zogenaamde voorbidding is ook overbodig, waar Christus de enige Voorbidder is bij de Vader, en altoos leeft om voor de Zijnen te bidden, 1 Joh. 2:1; Hebr. 7:25.
Ze is ook in strijd met Rome's eigen leer van de goede werken en de aflaten van de paus, en een verloochening van de enige offerande van Christus.
41 Maar als zij nu wUlen beweren „Christus heeft voor ons verdiend, opdat wij zouden verdienen"?
Dan antwoorden we, dat dat helemaal tegen de H. Schrift in is, 1 Cor. 1:30, 31; Joh. 1:16. Ja, dat het ook al helemaal ongerijmd is, want dan zou de Heere Jezus niet gekomen zijn op de aarde om Zelf Zijn volk zalig te maken, maar slechts om. zichzelf zalig te maken, en zo zou niet Hij de Zaligmaker zijn, maar zijzelf hun eigen zaligmaker.
42. Wat stellen wij tegenover al die wilsdrijvers?
Dat de mens geen vrije wil ter zaligheid heeft, daar hij dood is in de misdaden en de zonden. Het geloof is dan ook geen vrucht van eigen akker, maar een souvereine gave Gods. Het moet de zondaar van de Vader gegeven worden om tot Christus te komen. Joh. 6:44.
43. Wat loochenen de Antinomianen?
De levende bediening des Heiligen Geestes in de uitverkorenen, waardoor de Heere Jezus in hen verheerlijkt wordt en in hen leeft.
44. Wat volgt op de toepassing van Christus en Zijn weldaden?
De oefening van het ingewrochte geloof, waardoor de waar gelovige zich Christus en Zijne weldaden toeeigent. Deze toeëigening volgt steeds op de toepassing en gaat er nimmer aan vooraf.
De naam Christus.
1. Wat betekent de naam Christus?
Gezalfde, mitsdien ziet deze naam op de verordinering en bekwaammaking tot het Middelaars-ambt. Die naam is de ambtsnaam van de Middelaar, door de oudere godgeleerden ook wel toenaam genoemd.
In het hebreeuws is deze naam Messias, welke naam afkomstig is van een wortelwoord, dat zalven betekent, en door zalving van anderen afzonderen en inwijden tot een hooggewichtig ambt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1960
De Wachter Sions | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1960
De Wachter Sions | 4 Pagina's