Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: We zouden dus nu uit Openbaringen 20 willen nagaan, of werkelijk in dat hoofdstuk geleerd wordt wat de Chiliasten stellen. Het gevoelen van alle Chiliasten is niet precies eender. Maar in hoofdzaak komt toch de stelling van de Chiliasten daarop neer, dat men gelooft, dat Christus lichamelijk op aarde zal verschijnen voor de dag des oordeels. Verder denkt men dan, dat met die komst van Christus een lichamelijke opstanding der gezaligde martelaren gepaard zal gaan, alsook dat alle Joden dan bekeerd zullen worden. Jeruzalem zal dan de hoofdstad zijn van dat heerlijke rijk dat de Heer e op aarde stichten zal. Nu hebben we aan de hand van Openbaring 20 na te gaan, of dit werkelijk in Gods woord ons geleerd wordt.

We lezen dus in vers 1 en 2 van Openbaring 20: En ik zag een engel afkomen uit de hemel, hebbende de sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand. En hij greep de draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren.

Die engel die Johannes zag afkomen uit de hemel was Christus. Van Hem wordt gezegt, dat Hij de sleutel des afgronds had. Hij heeft de macht om de afgrond te openen en te sluiten. Zo heeft Hij in

openbaring 1 getuigd: Ik heb de sleutels der hel en des doods.

Uitziende: In hoofdstuk 9 vers 1 lezen we dat bij het bazuinen van de vijfde engel een ster gevallen is uit de hemel op de aarde, en haar werd gegeven de sleutel van de put des afgronds. Toen we bij dat vers stilstonden, hebben we gezien, dat daar gesproken wordt over de macht die de Antichrist onder de toelating Gods gekregen heeft. Velen zijn door hem naar het eeuwig verderf gesleept. Echter blijkt hier nu weer uit hoofdstuk 20, dat Christus toch in het bijzonder de sleutel des afgronds in handen heeft. Die sleutel heeft Hij in handen gehad gedurende al de tijd dat de Antichrist zijn macht ontplooid heeft. In hoofdstuk 9 vonden we de opkomst van de Antichrist bescheven. En dan werd ons daar medegedeeld, dat hem de sleutel van de put des afgronds gegeven werd. Nu zien we ons geplaatst in de tijd na de val van de Antichrist. En nu blijkt het, dat Christus toch nog steeds de sleutel van de put des afgronds in handen gehouden heeft. Al wat de Antichrist in al die tijd die nu achter ons ligt heeft uitgevoerd, is dus onder de Goddelijke toelating geweest. Ziet ge hoe troostrijk steeds het boek der Openbaring voor Gods Kerk is? Het laat ons steeds die Godsregering zien in al wat er gebeurt, en dat door de zwaarste beproevingen heen ten goede van de Kerk.

Christus is de sleutel niet één ogenblik uit Zijn handen verloren.

Hopende: Het is wat gelukkig, dat Christus door alles heen die sleutel in handen houdt. Mensen kunnen ons verdoemen, maar dat is niet zo erg. Ge kunt gerust geloven, dat als het aan de vrome vijanden van Gods ware Kerk lag, dan kwam die Kerk in de put des afgronds terecht. Ze hebben al wat dikwijls het oordeel en het wee over de Kerk uitgesproken. Het Christendom van deze tijd heeft zo'n ruim hart, dat men alle mensen de zaligheid wel gunt, behalve de ware Kerk. Maar om al die veroordeling van mensen behoeven we zoveel niet te geven. De Heere kent degenen die de Zijnen zijn.

We lezen verder dat Johannes Christus aanschouwde met een grote keten in Zijn hand. Zoals onze kanttekenaren zeggen, hebben we hierdoor de kracht van Christus' dood te verstaan, waardoor de satan al zijn macht is benomen, mitsgaders de kracht van Christus' Geest en Woord, waardoor de satan als handen en voeten worden gebonden, dat hij de uitverkorenen niet kan beschadigen. En ook kan hij niet meer doen dan hem de keten van Gods voorzienigheid en oordelen over de mensen toelaat.

Uitziende: Ook dit is dus troostrijk voor Gods Kerk. Satan kan onder de toelating Gods een macht ontplooien, maar Christus heeft hem toch de kop vermorzeld. De overheden en de machten uitgetogen hebbende, heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld, en heeft door hetzelve over hen getriomfeerd. En Hij heeft door Zijn dood te niet gedaan degene, die het geweld des doods had, dat is de duivel. Zo heeft Christus dus een grote keten in Zijn hand, waarmede Hij de duivel binden kan. Nu kan de duivel onder toelating de Kerk wel veel benauwen en doen verdrukken, maar hij ligt toch aan de ketting. Er is een keten waardoor hij gebonden is. Het is zo veelbetekenend, als we in Efeze 1 lezen, dat de God de Vader Christus gezet heeft tot Zijn rechterhand in de hemel, verre boven alle overheid, en macht, en kracht, en heer schappij, en alle naam, die genaamd wordt niet alleen in deze wereld, maar ook in de toekomende, en heeft alle dingen Zijne voeten onderworpen, en heeft Hem der gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen. Dus aan Hem Die de gemeente tot een Hoofd gegeven is, zijn alle vijanden en helse machten onderworpen. Zxilk een Hoofd heeft de Kerk dus! Die heeft satan met al zijn trawanten geketend. Als dat niet waar was, wat zou er dan van de Kerk overgebleven zijn? Maar hier in Openbaring 20 blijkt het, dat als er een zeer benauwde tijd voorbij zal zijn, waarin de vijand de Kerk ten bloede toe gevolgd heeft, dat er dan toch nog een Kerk zal zijn. Welk een geweld heeft de Antichrist niet tegen de Kerk gebruikt! We hebben dat met elkander aan de hand van de vorige hoofdstukken nagegaan. En nu laat Openbaring 20 ons zien, dat na zulk een bange tijd de Kerk er nog zijn zal.

Hopende: We lezen in vers 2, dat Christus de draak greep, en bond hem duizend jaren. O, vriend, het wil toch wat zeggen, als er staat, dat Christus de draak greep. Wie zou zijn hand durven uitsteken naar een draak? En wie zou zijn hand durven uitsteken naar die helse draak? Hij wordt hier nog genoemd de oude slang, welke is de duivel en satanas. Die die draak wel eens van nabij gezien hebben, weten wel dat men voor zijn afzichtelijke gedaante en zijn macht moet sidderen. Ik bedoel dat nu niet letterlijk, alsof men de duivel als een grote draak zou zien, maar hij kan toch wel eens zo dicht in onze nabijheid komen, dat men goed gewaar wordt hoe beangstigend zijn verschijning is. Grijp dan maar eens naar die draak! Laat ons over zulke benauwingen van satan maar niet gering denken. Als hij zo dicht in onze nabijheid komt, weten we niet meer waar we het zoeken moeten. Elk ogenblik denken we door de draak gegrepen en verslonden te worden. Dan komt men er weer eens achter, onder welk een macht we ons door de zonde gebracht hebben. Er is geen mens meer in staat geweest na de zondeval om de draak te grijpen en te binden. Maar Christus greep hem on bond hem. Hij ligt onder Zijn macht. Voor Christus betekent die draak met zijn grote macht en afzichtelijke gedaante totaal niets., En'toch, die worsteling van Christus met satan en zijn ganse hellemacht onder Zijn bitter lijden is heel wat geweest. Heeft Hij niet moeten uitroepen: Verlos Mij uit des leeuwen muil; en verhoor Mij van de hoornen der eenhoornen? Maar hem eenmaal overwonnen hebbende, heeft Hij de draak maar te grijpen en te binden. En de ogenblikken worden door de ziel gekend, waarin na zoveel beangstigingen en benauwingen van satan, Christus Zijn macht over de duivel haar wil tonen.

Als vorst Immanuël dan eens blinkende verschijnt, slaat de vijand op de vlucht. Hij siddert op Zijn komst. Met een enkel woord wordt hij door Christus gescholden. Maar vriend, we moeten nu weer afbreken, de volgende keer hopen we zo de Heere wil en wij leven weer verder te gaan met Openbaring 20.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 januari 1961

De Wachter Sions | 4 Pagina's