Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE VOORSPRAAK BIJ DE VADER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE VOORSPRAAK BIJ DE VADER

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

...... wij hehhen een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.

1 Johannes 2 : lb.

Zolang de Kerk hier op aarde is, heeft ze Christus als haar Voorspraak nodig bij de Vader, zoals we in onze vorige meditaties hebben gezien. Maar welk een wonder nu, dat er zulk een Voorspraak is! Johannes kan hier zeggen: Wij hebben een Voorspraak bij de Vader. Er is een enige Middelaar Gods en der mensen. Was er die Middelaar niet, dan kon er niemand zalig worden. Deze Middelaar heeft Zichzelf tot een slachtoffer voor de zonden gegeven. Maar op grond van het door Hem gebrachte offer, eist Hij nog gedurig de vrijspraak der Zijnen. Hij springt als die tussentredende Borg en Middelaar voor de Zijnen in, in het redht Zijns Vaders. Als de gans schuldige zondaar, met erf-en dadeUjke schuld beladen zich in het recht des Heeren ziet geplaatst, heeft hij niet anders dan de voltrekking van zijn eeuwig doemvonnis in te wachten en te aanvaarden. Hier staat hij als eenmaal Jozua de hogepriester, met vuile klederen bekleed voor Gods Aangezicht.

De duivel staat aan zijn rechterhand oin hem te wederstaan. Hij beroept zich op Gods gerechtigheid, waarnaar God de schuldige zondaar tot in eeuwigheid straffen moet. En de zondaar heeft tegen die beschuldiging niets in te brengen, daar zijn eigen consciëntie hem moet aanklagen.

Jozua de hogepriester heeft ook niets gezegd op al de beschuldigingen van satan. Maar zo opmerkelijk lezen we dan: En de Engel des Heeren stond daarbij. Die Engel des Heeren was de Voorspraak, op Wie Johannes ons hier wijst. Was er deze Voorspraak voor Jozua niet geweest, dan had de Rechter hem tegelijk voor eeuwig moeten verdoemen. Maar Jozua had een Voorspraak bij de Vader. Op grond van Zijn verdiensten werd Jozua vrijgesproken en satan gescholden. Dat zelfde geschiedt nog in de rechtvaardigmaking des zondaars.

Christus is de Voorspraak der Zijnen bij de Vader. Van deze Voorspraak heeft de Vader Zichzelf voorzien. Dat wordt het wonder voor die schuldige zondaar, die niet gelijk als in het aardse recht, zelf met de advokaat naar de rechter gaat, maar die het daar mag ervaren, dat God hulp besteld heeft bij een Held, Die machtig is om te verlossen. Van dit wonder van genade heeft ook Elihu in het boek Job getuigenis gegeven. Van die zondaar die in het gericht betrokken wordt, geldt het wat Elihu in die kostelijke rede heeft gezegd, namelijk, dat zijn vlees verdwijnt uit het gezicht en zijn beenderen, die niet gezien werden, uitsteken; en zijn ziel nadert ten verderve en zijn leven tot de dingen die doden. Maar dan lezen we verder: Is er dan bij Hem een Gezant, een Uitlegger, Eén uit duizend, om de mens zijn rechte plicht te verkondigen, zo zal Hij Hem genadig zijn, en zeggen: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale. Ik heb verzoening gevonden. De Vader heeft dus Zelf voor deze Voorspraak gezorgd.

Dat wonder ontdekt ons hier ook de apos-tel, als hij zegt: Wij hebben een Voorspraak bij de Vader. De Vader Zelf doet hier die Voorspraak tussentreden. Hierin ontdekt Hij Zijn eeuwige liefde. God was in Christus, de wereld met Zichzelf verzoenende. De Vader heeft deze Middelaar verkoren en aangesteld. Hij heeft Hem uitgezonden in de volheid des tijds.

Hij heeft Hem met zulk een dure prijs voor de zonden doen betalen. Maar Hij heeft Hem ook gerechtvaardigd in Zijn opstanding en heeft Hem opgenomen in de hemel. En in de heiael doet Hij nu als die Voorspraak bij de "*/ader Zijn werk in Zijn gedurige voorbede voor de Zijnen.

Die voorbede steunt op Zijn verdiensten, en is niet een vragen, maar een eisen. Als die meerdere Aaron is Hij ingegaan in het binnenste heiligdom des hemels, met de namen der twaalf geslachten Israels op Zijn borst en op Zijn schouders.

Ja, Hij draagt die Kerk op' Zijn hart en stelt ze alzo de Vader voor. De Vader aanschouwt dus die Kerk altoos en onophoudelijk in Hem. Christus staat altijd tussen Zijn Vader en de Kerk. Zo aanschouwt de Vader altijd het Hem welgevallig Offer, waardoor Zijn recht bf^'redigd is. De Vader heeft in deze Middelaar Zelf de weg gebaand, waardoor Hij Zijn eeuwige liefde Zijn Kerk kan bewijzen. Daarom heeft Christus ook gezegd: En Ik zeg niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal, want de Vader Zelf heeft u lief.

Van welk een grote betekenis is dan toch het woord van de apostel Johannes, als hij hier zegt: wij hebben een Voorspraak bij de Vader. In die Voorspraak wordt dus de Kerk door de Vader altijd aanschouwd. Maar toch heeft die Kerk het nodig, om dat gedurig te mogen ervaren. De zonden kunnen Gods volk lange tijd onder de verberging van Gods aangezicht doen doorgaan. We hebben daar in onze vorige meditaties al op gewezen. Hoe kan het gevoel van Gods toorn de ziel toch nederdrukken. En hoevele redenen en oorzaken kan men daartoe toch bij zichzelf vinden. Maar nu heeft de apostel in het vorige hoofdstuk gezegd, dat indien wij onze zonden belijden. God getrouw en rechtvaardig is, dat Hij ons de zonden vergeve. En dat zou Hij nooit kunnen doen, als er zulk een Voorspraak niet voor Zijn aangezicht was. Maar nu er deze Voorspraak is, nu zal Hij de Zijnen na ware boetvaardigheid Zijn vergevende en verzoenende liefde zekerlijk weer doen ervaren. Hij brengt ze Zelf op de plaats waar zij niet komen kunnen. Het is onmogelijk om uit onszelf ooit recht schuldenaar voor God te worden.

Maar hoe weet de Heere toch de wegen Zijns volks van alle zijden toe te muren, opdat er die ware schuldbehjdenis weer komen zal. En hoe leert de ziel er dan God in rechtvaardigen, als Hij nooit meer naar haar zou omzien. Maar in die boetvaardigheid doet Hij de ziel een pleitgrond buiten zichzelf vinden. Maar Hij doet haar ook ervaren, wat de betekenis van dit woord van de apostel is, namelijk, dat er een Voorspraak is bij de Vader.

O, welk een dierbare zaak, als het oog eens voor die Voorspraak mag ontsloten worden. In welke duisternissen en diepten kan die ziel zich dan bevinden.

De vorst der duisternis heeft ze als in zijn sterke klauwen geheel gevangen. Niet 't minste geloofslicht schijnt er meer aanwezig te zijn. Men kan zichzelf met geen Voorspraak bij de Vader helpen, al wordt het wel de innerlijke verzuchting met de dichter: Zie en aanschouw het aangezicht van Uw Gezalfde. Maar hoe ongedacht en onverwacht wordt dat voorhangsel des hemels voor de ziel ontsloten. Dan mag ze de Voorspraak aanschouwen aan de rechterhand des Vaders. Dan mag ze de kracht Zijner voorbede ervaren. O, wat mag ze zich veilig zien in die voorbede van Christus!

Dan mag ze het woord van de apostel verstaan en daar zo van harte mee instemmen, als hij zegt in Hebr. 8:1: e hoofdsom nu der dingen waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanige Hogepriester, Die gezeten is aan de rechterhand der majesteit in de hemelen. Dat is een Hogepriester Die altijd voor de Zijnen bidt.

Als zij zondigen, bidt Hij. Onder hun ver afleven van de Heere, als al hun godsdienstige verrichtingen zo harteloos en geesteloos zijn, gaat Zijn voorspraak voor hen door. Maar ook als zij onder het geweld des satans, in die verregaande moedeloze toestanden als gesleept worden langs de rand van de wanhoop, houdt Christus ze staande door de kracht Zijner voorbede. O volk, dat zo menigmaal onder al wat zich uit-en inwendig afspeelt, uzelf de bezwijking al nabij gezien hebt, was er deze Voorspraak niet, wat ware dan uw einde al niet geweest! Waarlijk, het is zulk een gewichtvol en dierbaar stuk, waar de apostel hiervan spreekt, namelijk, dat wij een Voorspraak hebben bij de Vader.

Voor deze keer moeten we echter over dit onderwerp weer afbreken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE VOORSPRAAK BIJ DE VADER

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's