Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Koningen 2 : 19-22.

Eliza toonde zijn bereidwilligheid en vroeg aan de mannen der stad o^m hun medewerking voor de gezondmaking van de fontein. Hij beval twee dingen aan de mannen der stad. Brengt mij een nieuwe schaal en legt daar zout in. Eliza wijst de middelen aan die hij zal gaan gebruiken. Die moeten de mannen der stad hem brengen. Hij geeft hen die opdracht, hij draagt het aan hen op. Hij zet hen aan het werk. Waarom zou Eliza dat gedaan hebben? Hoe wonderlijk handelde hij toch. Zeker toch niet zonder bedoelingen. Allereerst wel om gehoorzaamheid aan hem te leren beoefenen. Zij moeten met hun allen gaan doen wat Eliza zegt. Ten tweede moeten ook zij moeite gaan doen voor de gezondmaking van de fontein. Eliza wil dat niet doen buiten hen om. Zij mogen mede werken. En dat is niet tot hun schande, maar dat is zelfs een eer voor hen. Paul us schrijft ook: erkt uws zelfs zaligheid met vrezen en beven; want het is God, die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. Filippensen 2:12, 13. ' De opdracht die Eliza gaf, was een zeker bewijs van Gods goedertierenheid. De mannen moeten een nieuwe schaal gaan halen.

Een stukje huisraad. Een stukje keukengereedsohap. Wat een wonderlijke middelen om een fontein te gaan reinigen. Dat hebben die - mannen toch zeker niet verwacht. Dat zou nooit in hun hoofd opgekoimen zijn om door zulke aniddelen het kwade water goed te gaan maken en het land vruchtbaar te krijgen. Gewis zullen zij wel andere middelen verwacht hebben die Eliza zou gebruiken. Doch Eliza vraagt niet wat zij willen of er voor uitgedacht hebben, maar hij beveelt: Brengt mij een nieuwe schaal en legt daar zout in.

Wat een geloofsbeproeving iS' dat geweest voor die mannen. Daar is het Eliza nu juist om te doen. Hij wil hen geloof laten beoefenen en de weg der middelen doen gebruiken. De rekenkunst wordt hier uitgesloten. De wereldwijsheid wordt hier verre overtroffen. Zulke middelen zouden de universiteiten en laboratoria noioit voorschrijven. Neen, die zouden wel gezegd hebben: Ge moet die fontein leeg pompen en schoonmaken en als het dan nog niet goed is, welnu sluit dan die fontein af, en maar een nieuwe bron.

Laat die oude bron maar zitten. Bemest uw land maar goed, dan wordt het vanzelf wel weer vruchtbaar. Eliza beveelt andere middelen. Brengt mij een nieuwe schaal. Geen oude gebruikte schaal, maar een nieuwe schaal. Die schaal moet gebruikt worden in de dienst des Heeren. Die schaal zal aan de Heere gewijd worden. Waarom nog meer moet het een nieuwe schaal zijn? Wel om alle gedachten van enige toverkunst af te snijden. Om on-en bijgeloof te weren. Om het in de weg der middelen te verwachten. Zo is het toch ook in de weg van zalig-worden. De Heere kan het wel onmiddellijk, doch Hij heeft Zelf Zijn middelen daartoe verordineerd. En al is de Heere niet aan de middelen gebonden, wij wel. Hoewel de miens van nature dood in zonden en misdaden is, toch is elk mens verplicht zich onder de middelen te begeven. Het staat de mens niet vrij hoe hij leeft. Wij zijn en blijven verantwoordelijke schepselen. En God kan en wil nog in de weg der middelen won deren verrichten. Wat wij zelf niet kunnen, dat is bij de Heere - mogelijk. Eliza eiste een nieuwe schaal. Doch hoe ko^mt nu een natuurlijk mens aan zo'n nieuwe schaal? Waar kan men die kopen? Toch niet in een galanteriewinkel. Het wonder van genade is in het zaligmakend werk, dat wat God de Heere eist, dat geeft Hij als een weldaad, om de verdienste van Ghristus. Weet gij, ook hoe gij aan een nieuwe keus gekomen zijt? Dat was toch geen werk van uzelf. Neen, God de Heere verwekt door Zijn onwedèrstandelijke genade, door de bediening des Geestes, die onberouwelijke keus in de harten der uitverkorenen. Daar hebt gij zelf niet om gevraagd, zelf niet naar gezocht, zelf niets voor betaald. Het is een eenzijdig werk des Heiligen Geestes oim een nieuwe keus in het hart te verwekken. De Heere zegt bij monde van Ezeohiël: n Ik zal u een nieuw hart geven en zal een nieuwe geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen en zal u een vlezen hart geven. Ezechiël 36:26.

En als het de Heere belieft u een nieuw hart te schenken, dan pas zult gij bij .aanvang leren verstaan wat een onreine fontein is. En een nieuw hart is ontvankelijk voor Gods verdere wonderdaden. Brengt mij een nieuwe schaal. Een reine, onbesmette schaal. Wij zuUen kennis moeten krijgen en onderscheid moeten leren kennen tussen oud en nieuw. Ik weet wel dat het oude wel nieuw kan lijken, toch is er hemelsbreed onderscheid. De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn, ze zijn hern een dwaasheid. We kunnen wel een keus verkrijgen om de openbare zonden te verlaten en een deugdig leven te gaan beoefenen, doch dat zegt nog niet dat gij een nieuw hart hebt verkregen.

R.

A.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 november 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's