Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Koningen 2 : 19 - 22.

Bent u ook al met Eliza bij die fontein terecht gekomen? Hoe stond het toen met die bron? Wilt u dat weten? Nu, dan kan ik u niet veel goeds van die bron zeggen. Toen Eliza met de mannen der stad bij die fontein aankwamen, was die bron niet uitgeput, lag niet stil, maar steeds welde dat kwade water op. O, die verdorven opborrelingen. Maar gelukkig voor die mannen der stad, dat Eliza daar niet bleef staan kijken. Hij wierp het zout daarin. Niet er bij, of er naast, maar hij wierp het zout in de waterwei. In die bedorven waterwei. Zo moet ook het zout der genade in onze harten geworpen worden. Vanuit het hart zijn toch de uitgangen des levens. Het is niet genoeg dat er zout aanwezig is, of dat wij bij en met het zout leven-Het zout • moet in de bron geworpen worden.

Dat deden nu niet de mannen der stad, maar dat deed Eliza zelf. Dat werk geeft ook de meerdere Eliza niet uit handen, dat is aan onszelf niet toevertrouwd. Hij alleen is de werkmeester om die bron te genezen. Het zout zijner genade is genezend voor onreine zielen. Door dat zout worden de uitgangen des levens vernieuwd. Dat is een zonde-dodend zout. De z: ondelust wordt u tot last, zodat ge leert uitroepen: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods. Dan zult gij een walg aan uzelf krijgen. Niet maar in de bespreking, maar in de beleving. Woorden zijn soms heel goedkoop en gemakkelijk uitgesproken, maar de praktijk wijst wel uit dat het soms heel anders is. Doch als gij met de mannen der stad met Eliza bij die fontein terecht mag komen en Hij werpt het zout er in, dan wordt 't zielservaring, praktijk des levens. Wat een ontdekkend licht is daar voor nodig-Wat gaat er kracht van dat zout uit. Dat wordt van binnen gevoeld. Er is zout in de waterwei geworpen. Dat zout doet zijn werk in de bronwei. Dat voert strijd tegen de boze lusten des vleses. Het zout en het vlees wordeni het nooit eens. Die voeren krijg tegen elkander. Wat zal er nog van geworden? Het wordt een zuchten onder het kwade water en over de onvruchtbaarheid. Zij worden bij ogenblikken de zonden moede. Gaarne zouden zij rein voor God willen leven. Konden zij dat maar.

Dat is toch hun innerlijke lust en vermaak des levens. Welnu, Eliza wierp niet alleen zout in de .fontein, maar hij hield ook een prediking bij de fontein-Hij zeide: Zo zegt de HEERE: Ik heb dit water gezond geniaakt, daar zal geen dood noch onvruchtbaarheid meer van worden. In gedachten zie ik bij die fontein niet alleen Eliza met de mannen der stad, maar zeker is er een grote menigte bijeengeko^men om te aanschouwen wat hier zou gebeuren. Het gold immers hun allen. Zij allen waren) betrokken bij die onreine bron. Zij allen hadden er belang bij dat die bron gezond gemaakt zou worden. Zouden zij dan in hun huizen zijn gebleven nu die mannen der stad met Eliza bij die fontein toeven? Dat was immers onmogelijk. Al het volk is zeker wel uitgelopen naar de fontein. Zij hebben Eliza gezien met de nieuwe schaal met zout daarin. Zij hebben Hem het zout in de fontein zien werpen, en nu hoorden zij een ernstvoUe prediking btj de fontein.

Eliza zeide: Zo zegt de Heere. De toegestroomde menigte wordt maar niet bepaald bij de schaal, niet alleen het zout, niet Eliza treed op de voorgrond, maar hij zegt: Zo zegt de Heere: Ik heb dit water gezond gemaakt. De menigte wordt door Eliza gewezen op de Naam des HEEREN en op het woord des Heeren. God alleen maakt gezond-Ten eerste doior middelen. Hij kan het wel onmiddellijk, maar Hij heeft Zelf de middelen der genade aangebracht en wil die dan oiok gebruiken. Ten tweede. God alleen maakt gezond aan onwaardigen. Diep schuldigen. Die zichzelf niet meer kunnen helpen. Die nergens uitkomst vinden. Ten derde op verzoek. Niet om het verzoek, maar toch wil Hij er van den huize Jacobs om gebeden worden. Ten vierde. Hij maakt gezond naar het vrije van Zijn welbehagen om de verdienste van Zijn lieve Zoon.

Hebt gij die prediking ooit goed beluis­ terd? Wat een kostelijk Evangelie bij zulk een onreine fontein. Daar zal geen dood, noch onvruchtbaarheid meer van worden. De Heere verzekerde deze weldaad aan het volk te Jericho. Zo zegt de HEERE: Ik heb dit water gezond gemaakt. Hier beluisterden de mannen van Jericho het gezondmakend woord des Heeren.

God alleen krijgt de eer van die gezond­ making. Het is Zijn werk. Niets van de mens zelf. Wij worden er totaal buiten gesloten. Gods volk komt ook wel aan de weet dat zij er niets aan kimnen doen.

Zij kunnen het wel bederven, maar niet beter maken. Gelukkig, dat het gezondmaken een Godswerk is. Hij is de onveranderlijke en getrouwe Verbonds-Jehovah. Zou Ik het zeggen en niet doen? Spreken en niet bestendig maken? Door het woord des Heeren komt er genezing van die onreine bron.

R.

A.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE GEZONDMAKING VAN JERICHO’S FONTEIN DOOR ELIZA.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1962

De Wachter Sions | 4 Pagina's