Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DEGENEN DIE U VERLEIDEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DEGENEN DIE U VERLEIDEN.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit heh ik u geschreven van degenen die u verleiden. 1 Johannes 2 : 26.

Het is de roeping van Gods knechten om steeds tegen alle verleidende leringen te waarschuwen. Zij hebben de wacht te betrekken op Sions muren. Mensenzielen voor een nimmereindigende eeuwigheid bestemd, zijn aan hun zorgen toebetrouwd. God eist van hen geen vrucht op de prediking, maar wel getrouwheid in de bediening waarin Hij hen heeft gesteld. Tot de ware Godsgezanten zal eenmaal worden gezegd: Over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal Ik u zetten.

De apostelen hebben in getrouwheid, in navolging van hun grote Meester, tegen de verleidende geesten gewaarschuwd.

Christus Zelf heeft nogal eens gezegd: Wacht u voor de valse profeten; wacht u van de zuurdesem der farizeërs; wacht u van de schriftgeleerden, enz. Men noemt het schelden, als. men de hoorders waarschuwt voor hen die door hun verkeerde stellingen of op een andere wijze de mensen ten verderve slepen.

Liever hoort men maar niet dat de dwalingen in de prediking worden aangewezen. Tegen de oppervlakkige godsdienst mag men niet te velde trekken. Wat heeft Christus echter anders gedaan? En reeds Johannes de Doper heeft als Zijn wegbereider, de farizeërs en schriftgeleerden geen ander geluid doen horen. Ook in de brieven van de apostelen worden zij met namen genoemd, die in hun tijd grote opgang maakten en met hun leugenachtige leringen de gemeenten in beroering brachten. Hoe wisten deze verleiders de Waarheid toch dicht te benaderen! Paulus moest immers tot de Galaten zeggen, dat zij betoverd waren geworden? Voor de Egyptische tovenaars onder de godsdienst heeft men zich door alle tijden het meeste te wachten. Van hen geldt het, dat zij indien het mogelijk ware, de uitverkorenen nog zouden verleiden.

De uitverkorenen kunnen dus niet verleid worden. Wel kunnen zij voor een tijd ver worden meegevoerd. En dit kan niet anders dan tot schade van hun zieleleven zijn. Maar er gaat dan ook van hun leven niet dat getuigenis uit, dat er van zou behoren uit te gaan. Zij worden door onbekeerde mensen in deze weg gevolgd. En straks, als het de Heere behaagt om hun ogen te openen voor de verkeerde weg die zij bewandeld hebben, zijn die onbekeerde mensen er niet meer van terug te brengen. Het was daarom niet. overbodig, dat de apostel Johannes de ware gelovigen zo ernstig waarschuwde tegen die verleidende geesten. Dit heb ik u geschreven, zo schrijft hij nu tot de ware gelovigen, van degenen die u verleiden.

Alle valse leringen bjeroven ook Gods volk van de ware zieletroost. Troosteloos zijn alle leringen die afwijken van de zuivere leer der Waarheid. Zij zetten de mens met zijn eigen werk op de troon en zo beroven zij God van Zijn eer en de zielen van de zaligheid. Ook Christus wordt in de eer die Hem als Middelaar toekomt te kort gedaan. De apostel heeft het in het bijzonder in zijn zendbrief voor de eer van die Middelaar opgenomen. En daarmede heeft hij het voor de eer des Vaders opgenomen, want Christus is de door Hem verkoren, gezalfde, beloofde en gezonden Middelaar, Die van Hem een Naam ontvangen heeft boven alle naam.

Gods ware volk hoort daarom wel graag dat de dwalingen in de prediking worden' aangewezen. De ketterijen moeten er zijn, opdat degenen die oprecht zijn, openbaar zullen worden. Door alle tijden hebben de dwalingen er toe moeten dienen, dat de zuivere leer der Waarheid te heerlijker aan het licht werd gebracht.

Als er verleidende geesten opkomen, worden de ware knechten des Heeren gedrongen om nog weer eens wat dieper in de goudmijn van Gods Woord te graven. En hoe wil dan die dierbare Geest hun verstand verlichten, om vele zaken uit het woord op te helderen die men nooit eerder in dat Woord gevonden had. En welk een troost ontdekt zich in die zaken! Hoe moet er dan de vijand aan meehelpen om deze parelen uit Gods Woord op te diepen. We waren aan onze kostelijke Dordtse Leerregels niet gekomen, als de Remonstranten met hun verderfelijke leer niet zulk een beroering h-idden verwekt.

O, betrokken toch Gods knechten meer de wacht tegen alle valse leringen!

Gods Geest wil daaraan getuigenis geven. Als de vijand zal komen als een stroom, zal die Geest de banier oprichten tegen hem. Dan zullen we juist in die strijd ervaren, hoe rijk aan vertroosting de zuivere grondstukken van de leer der Waarheid zijn. Dan zijn die leerstukken geen stukken leer. Het zijn de fundamenten waarop de Kerk is gebouwd, waarvan Christus Jezus de uiterste hoeksteen is.

Trek de Kerk van haar voorwerpelijke gronden af, ge zult tevergeefs zoeken naar een onderwerpelijke troost. Te strijden hebben we voor het geloof dat eenmaal de heiligen is overgeleverd. Laat men dan maar onder de verdenking gebracht worden, alsof het eerste vuiir nog niet zou zijn gedoofd, maar slappelingen zijn het zonder ruggegraat, die voor de Waarheid niet in de bres springen. Mensenbehagers zijn het en zoekers van eigen eer.

God spaiart Zijn knechten niet voor de strijd. Zij hebben te wederleggen en te bestraffen en te vermanen, in alle lankmoe­ digheid en leer.

Zonder strijd zal er geen kroon der overwinning zijn. Aan het strijden van de goede strijd des geloofs wordt in de Schrift het eeuwige leven vastgemaakt. En Johannes heeft de ware gelovigen tot hun vertroosting in die strijd in het vorige vers toegeroepen: En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven. Het is voor de ware Kerk door alle tijden een worsteling geweest, om dwars door alle van de Waarheid afwijkende leringen heen, de zuivere leer die naar de Godzaligheid is vast te houden en onvervalst voor de nakomelingen te bewaren.

De Belijdenisschriften zijn door de strijd ontstaan. Ze hebben voor ons zulk een waarde, omdat zij dezelfde dwalingen weerleggen als die zich nu soms wat meer bedekt aan ons voordoen. Al Gods ware volk zal als vrucht van steeds doorgaande zielsontdekking steeds nauwer aan de zuivere leer der Waarheid verbonden worden. Als het zo niet was, alsdat die Waarheid het ons voorhoudt, dan was er het eeuwige leven niet. Ware zielsontdekking doet ons weten, dat het voor eeuwig met ons verloren was als het zo was, als velen het verkondigen. De zuivere Waarheid Gods snijdt alles af wat van de mens is.

Maar Gods volk wordt daar toch innerlijk zo blij mee, ook al moet men gewaar worden dat de mens een vijand van een weg van afbraak en ontdekking is. Maar waar alle eigenwerkelijke gronden ons onder de voeten ontzinken, daar ontdekken zich voor ons de vrije, vaste, dierbare en troostvolle gronden der zaligheid. En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven. Dit heb ik u geschreven van degenen die u verleiden. Johannes schreef het, zwart op wit. Dat was niet gevaarlijk; het gold de Waarheid Gods.

Het gold een eeuwig wel of een eeuwig kwalijk.

De Kerk wordt in de strijd om de Waarheid Gods bemoedigd met de belofte van het eeuwige leven-Hoeveel zou er van dat eeuwige leven niet te zeggen zijn. In het volgende hoofdstuk zal de apostel er veel van zeggen. De voorsmaken echter van dat eeuwige leven worden hier op de aarde geproefd. Waar de Waarheid zich ontsluit en de ziel tot het merg van die zuivere Evangelische Waarheid mag doordringen, daar smaakt ze het leven waarvan ze gelooft, dat het een beginsel van het eeuwige leven is. Dit verzekert haar weer temeer van de waarheid van de zuivere leer, zodat ze zich afkeert van degenen die haar willen verleiden. Zeer duidelijk wordt dit door de apostel gezegd in het volgende vers, zoals we in ons vervolg hopen te zien.

V.

M.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DEGENEN DIE U VERLEIDEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 februari 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's