Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Men hoort nog ^al eens vragen, waarom er bezwaar is tegen het inenten ^als voorbehoedmiddel, en zo kort geleden nog in verband met de waarschuwing van Ds Dorresteyn in Opheusden tegen het inenten van kinderen daar ter plaatse tegen kinderverlamming.

Wij lachten, dat Ds Dorresteyn zo terecht tegen idat inenten als vdoribehoedmiddel heeft gewaarschuwd. Immers:

1 In Exod. 15:26 zegt de Heere, dat als het volk Israël in Zijne wegen izou wandelen. Hij geen der krankheden op leggen zou, die Hij Egypte opgelegd had. Daar zit immers in, dat de Heere vanwege uitgebroken zonden en overtredingen der mensen met Zijn slaande hand en epidemieën het (mensdom koimt bezoeken. Wianneer de waarschuwingen niet meer biartén komt de Heere anet Zijn gerichten. Nu zal de als vanzelf aangewezen weg deze zijn, dat de - mens de roepstem, des Allerhoogsten opmerkt, de zonde belijdt, en wederkeert tot onderwerping onder de Heere.

Instede daf echter te doen, gaat de mens van nature verder tegen God in, en zegt hij als met sprekende daden: ie is de Heere, dat ik Zijner stem gehoorzaam zou zijn, Exod. 5:2.

En dan neemt de mens teigen de slaande hand Gods in zijn toevlucht tot aardse middelen, roept iedereen op om daarin anet hem mee te werken, maar gaat ondertussen door in zijn diep zondige weg en wandel, en neemit zo doende maatregelen van verzet tegen de Heere.

En nu moet men weten, dat de Heere Zelf nog al van tevoren getrouw laat waarschuwen, dat hij liever vooifcomt en heelt in de rechte weg, dan slaat en ziek maakt.

Maar de mens roept zelf de oordelen van de hemel af, en als ze dan komen vanwege de veelheid der ongereohtigheden, dan wapent ihij zich en wil dan massaal optrekken tegen de Heere met doorgaan in de zonde en met gebruikmaking riiet slechts van geoorloofde genezingsmiddelen, maar zelfs van zogenaamde voorbehoedmiddelen, alsof hij daarmee de oordelen Gods de baas af zou kunnen zijn.

Daar tegen in is er een volk op de wereld, dat dergelijke imethoden van verharding onder en tegen de roepstemmen en gerichten van de grote Schepper en Ondenhouder afkeurt en zegt: Wij mogen daar niet aan mee doen.

2 De Heere Jezus geeft de regel, dat die gezond zijn de medicijnmeester niet van node hebben, Matth. 9:12.

Iemand, die gezond is behoeft zich niet onder geneeskundige behandeling te stellen, ook niet in de vorm van een soort voorbehoedmiddel, waar hij van Godswege geroepen is om door bij zijn gezondheids toestand passende middelen in het leven te blijven.

Eis is hier dat men de kostelijke schat van zijn gezondheid, voor zover het aan hem zelf ligt, voorsta en bevordere, en niet mag schaden door zich te laten inenten als vooribehoedmiddel. Wat zal het ook al anders zijn dan een zich moedwillig in gevaar begeven, zijn gezondheid schaden en in de zonde van ongeloof vooruitlopen op de voorzienigheid Gods, zo tegen Zondag 10 en het 6e gebod der Wet in?

3 Ook uit zeker sociaal ooigpimit ban daar niet aan toegegeven warden, wiaar een als zondig besohoiuwde handeling te doen of zich te laten welgevallen, zondig is en hlijft in alle omstandigheden, en dus niet mag begaan, noch er deel aangenoimen mag worden.

Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de medemens van dienst zijn, en het omgekeerde is ook niet echt sociaal. Aan de liefde tot God, en daarmee het in alles aan Hem geheel zich onderwerpen, aal de naastenliefde ondergeschikt zijn. In die weg zal het ook zijn, zoals Art. 13 Ned. Gel-Bel. zegt, dat ons niets bij geval overikomen kan, maar door de

beschkking oozes goedertieren hemaelsen Vader; Die voor ons wiaailct met een vaderlijke zorg, ihoudenide alle sdhepselen onder Zijn geweld, enz. Miatth. 1(> :29, 30; Job 1:12; 2:6; Miatth. 8:31; Openib. 20:3; Zoiais ook Zondag 9 gewaagt van het ten beisite Iseren vain het kwiaad in dit j^ainunerdal toegeschilkt, en Zondag 10 troostvol voor de kerk zegt, dat alle schepselen geheel en al in de 'hand des Heeren zijn.

4 Het is zeker verkeerd door inenting als voorbehoedmiddel de oordelen Gods trachten te ontkoimen, waar er een betere weg is n.1. zich verooitmoedigen voor de Heere en in igebede de plaag des Heeren den lande afbidden, zoals David deed in 2 Sam. 24.

Zich vernederen onder de bezoekinigen Gods zal de weg zijn iristede met verharding van 't hart en misbruik vamGods middelen, wat ook de inenttngstof is, telgen God en Zijn bezoekingen in ongeloof en wederspannigheid in te igiaan en voorbehoedmiddelen elkeen op te dringen. Die oordelen» komen over een land en volk, opdat er een loaidenzoeik zou plaatshebben waarom de Heere met zulke ziekten fcomit, welke oorzaak niet ver te zoeken is waar ze gelegen is in de roepende zonden en ten hemel sdhreiende ongerechtigheden, die alleen recht weggenomen in de weg van gebed en hartgrondige bekering tot God door genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's

INENTING ALS VOORBEHOEDMIDDEL

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1963

De Wachter Sions | 4 Pagina's