Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PINKSTEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PINKSTEREN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geest is het Die levend het vlees is niet maakt, nut.

Joh. 6:63.

Dat werd met name vervuld op de Pinksterdag te Jeruzalem, toen de Heilige Geest naar beneden kwam om het werk van de Heere Jezus voort te zetten tot de gezegende dag van Zijne wederkomst ten oordeel.

Wat een zaligheid van leven kwam Hij brengen in het hart van de Apostelen, toen Hij van de hemel afdaalde in de uitstorting Zijner gaven en werkingen in hunne ziel op de dag van Pinksteren. En ook door Zijn onwederstandelijke kracht wekte Hij er toen niet minder dan drie duizend op uit de torre doodstaat der zonde tot een nieuwigheid van waarachtig leven.

De Geest is het die levend maakt, als de grote Plaatsbekleeder van de Heere Jezus, door Zijn dierbare zaligmakende bediening.

Hij lijft de geestelijk dode uitverkoren zondaar in het uur der minne Christus in. Hij wekt hem op in het wonder van de wedergeboorte uit de doodslaap der zonde en hij wordt levend. Hij overtuigt vervolgens van zonde gerechtigheid en oordeel uit de Wet en brengt hen op zijn tijd bij de dingen die doden en snijdt hen in die gangen van hun eigen leven af, als de Geest des oordeels en der uitbranding. Hij werkt ook als de Geest der gebeden, de verzuchtingen en smekingèn uit de nood en beladenheid der ziel tot God.

Als de Geest der waarheid leidt Hij in de waarheid, en doet de waarheid ook als waarheid zien en omhelzen, en als de Geest des Geloofs ontdekt Hij de Heere Jezus Christus in al Zijn graveerselen en de weg der zaligheid in en door Hem, en verenigt de ziel door de band des geloofs met Christus en in en door Hem met de Vader, schoon de oefeningen in trap en mate verschillend kunnen zijn. Als de Geest der verzegeling en verzekering verzegelt Hij de genade in hunne ziel en verzekert hen te Zijner eigen tijd van hun kindschap. Hij is ook de Leidsman humier ziel, Die hen leidt naar de levende fonteinen der wateren, zoals de Apostel betuigt: Zo velen als er door de Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Hij is ook het kenteken en het onderpand der genade, zoals de Apostel zegt: Hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit de Geest, Die Hij ons gegeven heeft. Hij is ook de grote Trooster en Voorspreker tegen al de aanslagen van de vorst der duisternis, en woont in het hart van Gods kinderen als in een tempel. Hij is het ook die leven geeft aan hunne ziel, hen sterkt en bewaart, en in aUe donkere Wegen en leidingen Zijn opzicht over hen houdt. Hij verlevendigt geloof, hoop en liefde naar elks behoefte. Hij ontdekt ook het vlees met zijn oude verdorven aard. En die oude natuur is enkel vijandschap tegen God en Zijne genade, en niet van enig nut of bijstand op de weg naar boven Ze is alleen nuttig om het nieuwe deel onder haar aanvechtingen en tegenstand naar de Heere te drijven en klein te houden. Dat vlees is geoordeeld om te sterven. En de Heilige Geest is gekomen om het te doden in Gods volk, wat zeker valt onder de voorname werken des Geestes. Hoe meer leven des Geestes in het hart openbaar wordt des te meer wordt ook het vlees overgegeven in de dood, en des te meer ook met het oog des geloofs aanschouwd, dat het vlees niet nut is, maar dat het alleen de Geest is, die levend maakt.

G.

St.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1964

De Wachter Sions | 4 Pagina's

PINKSTEREN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 mei 1964

De Wachter Sions | 4 Pagina's