Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: De bruid mag dus in een zoete gemeenschap met Christus verkeren, als Hij als een bundeltje mirre tussen haar borsten vernacht. Als ze Hem zo dichtbij haar heeft, dan zal ook zeker de volmaakte liefde de vrees buiten drijven. Er is dan werkelijk nergens anders plaats voor dan voor Hem. Er is geen plaats voor de zonden, maar ook niet voor het ongeloof.

Uitziende: Waar Christus is, daar is niet anders dan het leven voor de ziel. En als de bruid Hem zo dichtbij zich heeft, dan is het geen wonder dat ze niet kan denken dat er nog tijden zullen komen waarin Hij zo ver van haar verwijderd zal zijn. Die tijden komen echter ook. De dagen der duisternis zullen vele zijn. Dan is de Bruidegom van de ziel weggenomen. De Heere Jezus heeft er Zijn discipelen op voorbereid, dai Hij niet altijd lichamelijk bij hen zou blijven. De dagen zouden komen waarin zij zouden schreien en, klagelijk wenen. Maar ook als Hij als opgestaan uit de dood Zich aan hen zou hebben geopenbaard, zou Hij niet lichamelijk bij hen blijven. Het was hun nut dat Hij van hen weg ging.

Hij moest opvaren naar de hemel. - plaats maken voor de Trooster. Die gang blijft de bruid van Koning Jezus nog niet onbekend. Zo zal zij Hem dus niet altijd als een bimdeltje mirre op een gevoelige en waarneembare wijze tussen haar borsten hebben.

Hopende: De bruid mag dan dus wel weten hoe zij met Hem in een geestelijk huwelijksverbond gekomen is, maar moet de dadelijke gevoelige nabijheid en gemeenschap van de Bruidegom missen. En het is waar, dat de bruid daar ook wel weer de noodzakelijkheid van leert zien, maar toch blijft de ziel gesteld op Zijn gevoelige liefdesuitlatingen. En toch krijgt de bruid die niet meer zo terug als in die tijd dat Hij ze in Zijn binnenkameren heeft ingeleid. Maar in het gemis daarvan is er toch ook nog weer onderscheid. Het kan zijn, zoals we al meer besproken hebben, dat de bruid gevoelloos onder het gemis van deze liefde haar weg bewandelt. Dan verkeert ze in een dorre toestand. Het kan echter ook de ziel wel eens tot zulk een bittere smart worden, dat ze dat leven waarin zij eertijds mocht delen, nu zo missen moet.

Uitziende: Dan begint dus de bruid weer uit haar slapende toestand te ontwaken. Och vriend, daar weet ik ook wel wat van. Toen werd ik zo krachtig teruggeleid naar de tijd waarin de Bruidegom als een bundeltje mirre tussen mijn borsten mocht vernachten. En wat is er toen toch een smart in mijn ziel gekomen. Nooit zal ik vergeten hoe mijn ziel toen onder een gedicht van Groenewegen is verbroken geworden. Het was dat gedicht over een klagende ziel. En ik geloof dat de Heere dat gedicht toen toch voor me gebruikt heeft om me weer eens wat op mijn plaats te brengen. Wat zijn dat toch zielsontroerende verzen!

Ik kan U eerlijk zeggen, dat ik met die ver-

zen toen mijn zielenood aan die hemelse Bruidegom heb uitgeklaagd. Ik geloof, dat het toen toch werkelijk een levende klacht bij me geworden is, als ik met Groenewegen heb ingestemd:

Liefste Jezus vol meedogen, Die mij kocht met Uwe dood, Wees toch met mijn smart bewogen, 'k Stort mijn klachten in Uw schoot. Help mij naar Uw welbehagen, Hoor mijn zuchten en mijn klagen, Ach, dat Uw ontfermd oog, Over mijne, over mijne. Over mijne ziel bewoog.

O, wat is dat ommezwerven. En dat leven buiten God, O mijn ziel verkoos te sterven. Dat was mij een beter lot. Dan zover van God te leven. Ach, wat wordt mijn ziel gedreven. Op de bergen als een hoen. Ach wat zal ik, ach, wat zal ik. Ach wat zal ik nu gaan doen.

Ik kan vanzelf al die versjes nu niet oplezen, maar met elk versje uit dat gedicht heb ik toen mijn ziel onder een bitter geklag voor Hem mogen uitstorten. Zo zegt hij bijvoorbeeld verder:

Ach, mijn ziele krielt van zonden En zij is geheel onrein. En vervuld met vele wonden. En mijn krachten zijn zo klein. 'k Lig bezweken en verslagen, 'k Kan mijn smarte niet meer dragen. Ach dat Uw ontfermend oog. Over mijne, over mijne. Over mijne ziel bewoog.

God verbergt dat lieflijk wezen Van dat vriendlijk aangezicht. Dat zo menigmaal voor dezen. Mijne smarte heeft verlicht. Jezus is van mij geweken. Ach, mijn harte schijnt te breken. Ach, dat Zijn ontfermend oog, Over mijne, over mijne. Over mijne ziel bewoog.

En dan:

Is er niet in oude tijden, Jezus, tussen U en mij. Wat gebeurt, dat mij verblijdde. Ach mijn God wat of het zij, Ja mij dunkt, mijn ziele brandde In de liefde Gods, mijn handen. Grepen mijne Jezus aan. Is die liefde, is die liefde. Is die liefde nu gedaan?

Jezus was oneindig waardig, ' Schepsel had mijn hart niet meer En wat was mijn ziele vaardig , Om te leven tot Zijn eer. 'k Zou getrouw aan Jezus blijven En geen zonden meer bedrijven. O, nu zou het hemels gaan! Is die liefde, is die liefde. Is die liefde nu gedaan;

Treffende verzen hè vriend?

Hopende: Er zou wat in de ziel gaan ontvlammen. Och vriend, ik moet er maar met schuld uitkomen. En mocht ik er nog maar eens recht met schuld uitkomen. En nu is het wel waar, dat het leven in de ziel niet zo blijft als in het begin, maar toch zou Christus als een bundeltje mirre tussen onze borsten moeten vernachten, ook bij Zijn afwezen. Men hoort tegenwoordig zoveel spreken over: Het leven was hem Christus, het sterven hem gewin. Maar vriend, ik geloof dat dat toch nogal wat inhoudt. Daarom zou ik daar ook nog wel eens een keertje met U over willen spreken.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1965

De Wachter Sions | 4 Pagina's