Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE LAATSTE DINGEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE LAATSTE DINGEN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(vervolg)

4. De eeuwige bestemming.

a. De vernieuwing der wereld.

Of op de nieuwe aarde planten en dieren zullen zijn, of aan de hemel wolken, zon, maan en sterren zullen schitteren, is niet vast te zeggen, maar ook niet onwaarschijnlijk, waar de oorspronkelijke schepping, die vóór de val dus, goed was, en daarom, wat het wezen betreft, niet behoeft, noch ook zal veranderd worden, al kunnen ze in een andere verhouding gesteld worden.

Overigens wijst reeds Calvijn er op, dat men in deze niet al te nieuwsgierig moet zijn, als hij bij Rom. 8, 21 zegt: Hoedanig echter deze volkomenheid zijn zaJ, zo in dieren als in planten en in metalen, is noch nuttig noch oorbaar, nieuwsgierig na te vorsen. Wijl het vergaan een voornaam deel der verderfenis is, vragen spitsvondige, maar min bedachtzame lieden, of dan ieder geslacht van dieren onsterfelijk zal zijn. Wanneer zullen zij ons eindelijk vervoeren?

Laat ons dus met deze eenvoudige leer tevreden zijn: Er zal zulk een regelmatigheid en zulk een sierlijke oirde wezen, dat er zich niets wanstaltigs of vervallens voordoet. En evenzo wijst ook Brakel vragen af als deze: Of er dieren zullen zijn; of er ook dood zal plaatshebben in beesten en gewassen; of de dieren zullen voorttelen, enz.

Zoveel is echter zeker, dat de Heere Zich op het hoogste zal verheerlijken door en in deze nieuwe planting van Zijne handen, die verlost zal zijn van alle verderf en gevolg der zonde.

En al zal dan de hemel der hemelen de vaste woonplaats der voor eeuwig gezahgden zijn, zij zullen ook de vernieuwde aarde erfelijk bezitten en zich er op mogen verlustigen op de Heere op volmaakte wijze.

En de zahgheid van de zahgheid zal zijn dat God in Christus alles zal zijn en in allen.

b. De eeuwige rampzaligheid der goddelozen.

De goddelozen worden, evenals de duivelen, zo zagen we, op de grote oordeelsdag verwezen naar de poel des vuurs, die met sulfer brandt, Openb. 19, 20.

De strafplaats dus, waarheen ze zullen worden gebracht, is de hel. Deze schrikkeüjke plaats komt onder verschillende benamingen voor in de Heilige Schrift. Zo noemt 1 Petr. 3, 19 haar de gevangenis. Dan. 3 : 6, 20, 21 en Mare. 13, 42 omschrijven haar als een vurige oven.

Openb. 20 : 10, 14; 21, 8 noemen haar een poel des vuurs, die met sulver brandt. Andere plaatsen, zoals Luk. 31 en Openb. 9 : 1, 2, 11 spreken van een afgrond of put des afgronds, en Ps. 55, 24 van put des verderfs.

Ze wordt ook gehenna geheten, welk woord afgeleid is van gehiimoom, dat van Hinnom. Dat was eens een bloeiend dal ten Zuiden van Jeruzalem, op de grens tussen Juda en Benjamin (Joz. 15, 8). Naar een gedeelte er van, in 2 Kon. 23, 10 reeds tofeth genoemd, komt het onder die naam ook voor bij de profeet Jeremia in Jer. 7 : 31, 32 en 19, 6, waarbij hij het ook aanmerkt als moorddal. Onder de koningen Achaz en Manasse verontreinigd door de schrikkelijke Molochdienst, voor wie kinderen werden verbrand, liet daarna de vrome koning Josia de plaats verwoesten en voor onrein verklaren. Later werd dit dal de plaats waar allerlei onrekiheid, en ook de Ujken van ter dood veroordeelden en dieren geworpen en verbrand werden door een vuur, dat dag en nacht aan was. Dit alles nu werd van heverlede overgebracht op de grote dag van Gods gericht, en op de hel als strafplaats der verdoemden, zodat gehenna de naam werd voor de hel, welke naam ook de Heere Jezus bezigt in Mare. 9 : 43, 44, ter aanwijzing van de plaats der eeuwige pijniging.

Zo werd het dal Hinnom het zinnebeeld van de hel, als strafplaats der goddelozen na de jongste dag.

Waar de hel gelegen is, wordt in de Heihge Schrift niet precies aangegeven. Maar wel wordt aangewezen, dat zo in tegenstelling met de hemel, die boven ons is, en waarheen de Heere Jezus opvoer bij Zijn doorluchte hemelvaart, beneden is.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE LAATSTE DINGEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 augustus 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's