Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 95.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 95.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bileam geroepen. Vragen 571 t/m 580.

571. Zolang er een volk Gods geweest is, is het bedreigd door de vijanden. Het Israël van de oude dag, dat in die tijd de vertegenwoordiger was van Gods kerk op aarde en de drager van de Messiasbelofte, moest ook gedurig ondervinden, dat het van alle kanten belaagd werd door vijandelijke machten, die het op zijn ondergang hadden voorzien. Niet alleen met geweld van wapenen (zoals Farao, Amelek en andere deden) maar soms werden zelfs de machten van de duisternis ingeschakeld, om met behulp daarvan hen van de aardbodem te verdrijven en te vernietigen.

Dit komt duideHjk uit in de geschiedenis , van Bileam. Balak, de koning der Moabieten, was bevreesd voor Israël. Hij durfde er niet mee te strijden; de Amorieten aan deze zijde der Jordaan waren verslagen en nu legerde Israël zich in de nabijheid van zijn volk. Hierdoor werd hij zo angstig, dat hij zich met zijn bondgenoten, de Midianieten, in verbinding stelde om te overleggen, hoe zij zich tegen dat volk van Israël teweer zouden kunnen stellen.

De vraag is echter of Balak gegronde reden had om zo bevreesd te zijn voor de kinderen Israels. Weet u het?

572. In ieder geval wordt besloten om te trachten Israël te overweldigen. Het komt hen blijkbaar in de gegeven omstandigheden het beste voor de toevlucht tot de waarzeggerij te nemen. Zij meenden dat Israël als het eenmaal door toverij, onder de vloek van hogere machten gelegd zou zijn, het dan wel overweldigd en verdreven zou kunnen worden. De bondgenoten komen overeen gezanten te zenden naar Bileam, van wie in wijde kring bekend was dat zijn toverspreuken van grote betekenis waren. Deze Bileam woonde in een ver land, wel 25 dagreizen verwijderd van het land Moab.

Weet u in welk land Bileam woonde en kunt u ook zeggen of dat land in een vroegere geschiedenis al ter sprake gekokomen is? .

573. Het blijkt uit de Schrift, dat BUeam een schrandere man was, begaafd met een helder verstand, dat hij veel kennis bezat van de verschillende volksstammen en hun godsdiensten en dat hij ook niet met de ware God, de God Israels onbekend was. Door enkele van de oude kerkvaders wordt hij zelfs voor een ware profeet gehouden, die ten val gekomen is door de

verleiding van geld en eerzucht. De meeste Schriftverklaarders menen echter op grond van Gods Woord anders over hem te moeten denken.

Kunt u aantonen dat hij geen echte profeet des Heeren geweest kan zijn?

574. Van oude tijden af was het gebruikelijk, dat waarzeggers zich goed lieten betalen voor hun diensten. Ook Bileam zal het wel niet voor niets gedaan hebben. Was Balak bereid hem een flinke beloning te geven, indien hij aan zijn verzoek zou voldoen?

575. Het schijnt wel dat Bileam geneigd is aan Balaks uitnodiging gevolg te geven en dat hij met zijn knechten wil mede reizen om Israël te vervloeken. Toch stemt hij niet dadelijk toe. Hij vraagt aan de gezanten of zij één nacht op zijn beslissing wUlen wachten.

Waarom zou Bileam zijn beslissing een nacht uitgesteld hebben?

576. Des morgens deelde hij aan de vorsten van Moab mede, dat hij niet met hen zal gaan. Als rede verteld hij iets van hetgeen hem in de nacht werd geopenbaard. Niet alles. Wèl zegt hij dat hij weerhouden is met hen te trekken, maar hij verzwijgt het belangrijkste. Hij houdt n.1. voor zich dat hem geopenbaard is dat de vloek, die hij eventueel over Israël zou uitspreken, niet zal baten, omdat het volk van God gezegend is en gezegend zal blijven.

De knechten van Balak keren daarop naar hun land terug met de boodschap van Bileam, dat deze niet zal komen. Balak houdt het ervoor, dat hij de waarzegger niet voldoende eerbewijzen en geldt heeft aangeboden.

Berust hij in Bileams weigering of onderneemt hij een nieuwe poging om hem over te halen?

577. De volgende gezanten worden wederom door Bileam in zijn huis ontvangen en te woord gestaan. Het lijkt wel, dat hij een soort verontschuldiging maakt, omdat hij Balaks eerste verzoek niet ingewilligd heeft. „Want", zo zegt hij, „ik vermocht niet het bevel des Heeren te overtreden".

Het kwam in zijn gesprek niet duidelijk uit, dat hij niet gewild had, omdat God het niet wilde. Integendeel, hij liet door zijn woorden heenschemeren, dat hij persoonlijk wèl graag zou meegaan. Hij wil dan ook nog eens beproeven of de God van Israël soms niet van mening veranderd is. „Blijft gijlieden ook hier deze nacht", zo stelt hij voor, „opdat ik wete, wat de Heere verder tot mij spreken zal." In die nacht verschijnt Hem de Heere opnieuw. En ja .... werkelijk, het schijnt of de Heere zijn eerste bevel ingetrokken heeft: Bileam krijgt toestemming om met de gezanten mee te gaan. De Heere verbindt aan Zijn veraimning echter een scherpe voorwaarde.^

Weet u wat die voorwaarde inhield?

578. In de vroege morgen stond Bileam op om . te gaan. Hij was kennelijk verheugd dat het toegestaan was met de voorname vorsten van Moab mee te reizen. Het loon der ongerechtigheid bekoorde hem geweldig. Wat was hij in wezen echter een diep te beklagen schepsel. Hij trok daarheen op een weg, die niet goed was in de ogen des Heeren. Nu zou hij dus God tegen krijgen. Wie God tegen heeft, heeft alles tegen.

De Heere laat hem onderweg zijn ongenoegen duidelijk blijken. Hij toont hem zijn vreselijke macht om hem in een ogenblik te kunen verderven.

In welke gedaante stelde de Heere zich als een tegenstander in de weg die Bileam ging?

579. Bileam zag het gevaar waarin hij verkeerde niet eerder dan toen hij door zijn ezelin gewaarschuwd werd. Het dier wÜde niet verder en begon, na slagen te hebben ontvangen, tegen hem te spreken. De ezelin was dus meer vatbaar voor de goddelijke openbaring dan haar meester, die zich uitgaf „ziener" te zijn. De ezelin brengt Bileam de onredelijkheid van zijn mishandelingen onder het oog en daarop ontdekt de Heere zich ook aan hem: een indrukwekkende verschijning, die hem met de dood bedreigt.

Is Bileam nu bereid om terug te keren? 580. Wat eist God echter dat hij nu doen zal?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 95.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's