Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: We spraken dus nog met elkander over die schrik des nachts. Hier op aarde blijft er altijd nog sprake van de schrik des nachts. Van de verheerlijkte staat van Gods kerk na dit leven geldt het: Aldaar zal geen nacht wezen. In het Hooglied wordt echter over Gods kerk gesproken, zoals die hier op aarde in de strijd verkeert. Die kerk is hier in een wereld die in het boze ügt. Hier worden de onvruchtbare werken der duisternis bedreven. Daar bUjven ook weer Gods oordelen niet over uit. En die oordelen zijn ook verschrikkingen des nachts.

Uitziende: Onder die oordelen Gods kan het de kerk ook bang en benauwd worden. Bij David was het haar zijns vleses ten berge gerezen van verschrikking voor Gods oordelen. En we weten ook wel wat van die schrik des nachts uit de benauwde tijden die er achter ons Uggen. We herinneren ons nog wel die luchtgevaren en die bombardementen. Als men met zulke verschrikkingen van de nacht kennis maakt, dan gevoelt men zich ook zo'n held niet. En och vriend, wat zal ons te wachten staan. Als er nu nog weer eens een oorlog zou moeten komen, dan zullen we zeker wel met de schrik des nachts te doen krijgen. Vreselijke vernietigende wapenen zijn er uitgevonden. Als men die zal gaan gebruiken, dan zullen we zeker wel niet meer weten waar we ons bergen moeten. Wat is het daarom toch nodig, dat we in de schuilplaats des AUerhoogsten zullen zijn gezeten. We hebben een dertigtal jaren geleden gezien, dat de schuilkelders werden gemaakt voordat de oorlog kwam. En zo zullen we een schuilplaats moeten hebben gevonden voordat de schrik des nachts zal komen.

Maar juist de zorgeloosheid die zich thans openbaart, moet ons het ergste doen vrezen, want als ze zuUen roepen: „Vrede, vrede, en geen gevaar!" dan zal een haastig verderf

hun overkomen. We kunnen heus wei met bange vreze voor de toekomst vervuld zijn. Echter zal de Heere Zijn kerk onder al die vresehjke oordelen nooit begeven of verlaten.

Dat hebben we ook mogen ondervinden in de tijd die achter ons Ugt. Koning Jezus beschut en beschermt Zijn kerk onder de verschrikkingen des nachts. En Hij zal met Zijn kerk zijn, alle de dagen, tot aan de voleinding der wereld.

Hopende: Er komen verder ook bange nachten voor de ziel. Nachten van aanvechtingen en bestrijdingen. Ook zijn er nachten van geestelijke verlatingen, als God Zijn aangezicht voor de ziel blijft verbergen en als men geen open toegang kan vinden tot Zijn troon. Dan moet men met Jeremia getuigen: Gij hebt U met een wolk bedekt, zodat er geen gebed door kan. Jeremia heeft in het bijzonder ook wel met die verschrikkingen des nachts kennis gemaakt. Tot tweemaal toe heeft hij de dag zijner geboorte vervloekt. En hij moest zeggen, dat hij de man was, die ellende gezien had, door de roede Zijner verbolgenheid.

Hij kwam in de gevangenis en in de kuil terecht. En Jeremia zonk weg ia het slijk. Dat zijn wel verschrikkingen des nachts. Toen de mannen van Anathoth een aanslag smeedde tegen zijn leven, toen werd het hem onder die schrik des nachts al zeer bang. Maar de Heere heeft toen al tegen hem gezegd: Als Gij loopt met de voetgangers, zo maken zij u moede; hoe zult gij u dan mengen met de paarden? Zo gij aUeenhjk vertrouwt in een land van vrede, hoe zult gij het dan maken in de verheffing van de Jordaan? In die verheffing van de Jordaan zou hij dus in een veel meerdere mate met de schrik des nachts te doen krijgen. En die schrik des nachts is voor hem gekomen. Zijn Klaagliederen getuigen er wel van.

Uitziende: Zo zouden er nog wel heel wat voorbeelden uit de Schrift zijn aan tê halen van Bijbelheiligen, die kennis hebben gemaakt met de schrik des nachts.

We behoeven alleen maar aan Heman te denken in Psalm 88. Heel die Psalm getuigt van de duisternis waar hij in verkeerde. Hij was gerekend met degenen die in de kuil nederdalen en was geworden als een man die krachteloos is. Gij hebt mij in de onderste kuU gelegd, zegt hij, in duisternissen en in diepten. En zo horen we hem vragen: Zullen Uwe wonderen bekend worden in de duisternis, en Uw gerechtigheid in het land der vergetelheid?

Van der jeugd aan, zegt hij, ben ik bedrukt en doodbrakende, ik draag Uw vervaarnissen, ik ben twijfelmoedig. Uwe hittige toornigheden gaan over mij, Uw verschrikkingen doen mij vergaan. Heman wist dus van de schrik des nachts.

En verder spreken de Psalmen er maar genoeg van, in welke donkerheden en onder welke verschrikkingen de gelovigen van de oude dag veeltijds hun weg hebben moeten gaan. En Salomo zegt er in de Prediker ook nog wel wat van. Hij zegt daar, dat de dagen der duisternis vele zullen zijn. Het is waar, dat de Heere geen land van uiterste duisternis voor Zijn volk is, noch een dorre woestijn. Maar Hij is ook een God Die Zich verborgen houdt.

Hopende: Zo maakt dus de kerk kennis met de schrik des nachts. We zullen de volgende keer proberen er nog wat van te zeggen, maar we hopen dan o; k tegelijk wat met elkander te kunnen gaan spreken over de koets van Salomo.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's