Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ISRAELS HEERSER IN ZIJN KOMST AANGEKONDIGD.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ISRAELS HEERSER IN ZIJN KOMST AANGEKONDIGD.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

II.

En Bethlehem Efrata, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn van ouds van de dagen der eeuwigheid.

Micha 5 : l

Wie worden er dus aangesproken in deze tekst? In al de Goddelijke beloften worden dezulken aangesproken, die zich de inhoud van die beloften niet waardig kunnen keuren. Zij kunnen het in de beloften toegezegde heil zich zomaar niet toeëigenen. En toch kunnen ze er ook niet meer buiten. Maar het is te groot om te kunnen denken dat zij daar deel aan zullen krijgen.

Maar dezulken wordt het nu juist toegeroepen: En gij Bethlehem Efrata, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda, uit u zal Mij voortkomen. Die een Heerser zal zijn in Israël.

Wie worden hier dus aangesproken? Hier wordt een hoofdman over honderd aangesproken, die het zichzelf niet waardig keurt dat Christus onder zijn dak zal inkomen, maar die zich toch in waarheid tot Hem wendt, zeggende: „Spreek alleenlijk één woord en mijn knecht zal genezen worden. „Hier wordt een Kananese vrouw aangesproken, die zich de kruimeltjes die voor de hondekens zijn nog niet waardig kan keuren, maar die er toch ook niet meer buiten kan. Daar wordt Bethlehem nu het ware broodhuis voor. Bethlehem betekent immers broodhuis. In dat Bethlehem is het ware Brood des levens uit de hemel nedergedaald. Hier is spijze voor een hongerige ziel: hier is het leven voor een mens die het in zijn eigen hand niet meer houden kan. Zulk een mens wordt naar Bethlehem gebracht. Zo mochten de herders de boodschap ontvangen: „Vreest niet, want ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal, namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids." En als de engelen van hen weggevaren waren naar de hemel, hebben ze tot elkander gezegd: „Laat ons dan henengaan naar Bethlehem, en laat ons zien het woord, dat er geschied is, hetwelk de Heere ons heeft ver­kondigd."

Neen, Bethlehem is voor de Middelaar niet te klein en te gering om daar geboren te worden. Hij is het Die Zijn hand juist tot de kleinen wendt. Is er een handvol koren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon; en die van de stad zullen bloeien als het kruid der aarde. Zo is de dag der kleine dingen niet te verachten, daar zich die zeven verblijden zullen, als zij het tinnen gewicht zullen zien in de hand Zerubbabels; dat zijn de ogen des Heeren, die het gan­se land doortrekken.

Uit u zal Mij voortkomen. Die een Heerser zal zijn in Israël. De belofte die we hier vinden heeft de profeet Micha regelrecht uit de mond des Heeren mogen optekenen. We vinden in deze toezegging in het bijzonder de eerste Persoon in het Goddelijke Wezen aan het woord. Uit u zal Mij voortkomen, zo horen we Hem hier zeggen. Het werk der zaligheid gaat van Hem uit. Door de gevallen mens was er geen gerechtigheid meer op te brengen die voor God kon gelden. Maar Ik zal Hem doen naderen, ^egt God, namelijk die Borg, Die alleen met Zijn gerechtigheid tot Mij zal kunnen genaken. Voor zo'n Borg heeft de Vader dus Zelf gezorgd. Zo heeft Hij Zelf de weg der verzoening en verlossing ontsloten. En dat uit eeuwige vrije liefde. Wat is het feit dat we met Kerstfeest overdenken dan toch van een onuitsprekelijk grote en dierbare betekenis. Kerstfeest predikt ons de vervulling van die Goddelijke belofte die we hier in de profetie van Micha kunnen vinden.

Te Bethlehem is de Middelaar geboren. Het gebod van de keizer Augustus werd aan de vervuUing van deze belofte dienstbaar gesteld. Zo moest Gods eeuwige raad volvoerd worden; zo moesten Zijn deugden worden verheerlijkt; zo moest de kerk zalig worden. Zo wil God Zich in Zijn eeuwige liefde doen kennen door een rechte weg; door een weg waarin Hij de zonde niet ongestraft laat.

Zo heeft de Vader de Middelaar ook Zelf het lichaam toebereid. Daarom horen we Hem hier zeggen: uit u zal Mij voortkomen. De Heilige Geest moest daartoe Maria overschaduwen. Door zo'n weg van heiüge ontvangenis en geboorte werd dus de Middelaar door de Vader in deze wereld gezonden. Zo werd Hij door de Vader gezonden als Zijn Knecht. Hij had de wil Zijns Vaders te doen en dat grote werk waartoe de Vader Hem van eeuwigheid had afgezonderd.

Er wordt hier van Hem gesproken als een Heerser in Israël. Gedurig is Christus in de voorzeggingen van Zijr, komst als zulk een^ Heerser aangekondigd. In Jesaja 9 : 5 is gezegd dat de heerschappij op Zijn schouders zou zijn. Hij zou een Heerser zijn in Israël. Als hier over Israël gesproken wordt, dan hebben we er echter niet het uitwendige Israël door te verstaan. Christus' koninkrijk zou geen uitwendig koninkrijk zijn. Zijn koninkrijk is geestelijk en hemels. Zulk een koningschap zou hei vleselijke Israël niet begeren. En het is ook door de mond van de profeet Jesaja reeds gezegd, dat Israël zich niet zou laten verzamelen. Hier wordt dus het geestelijke Israël bedoeld, dat God Zich vergadert uit alle volken, met inbegrip vanzelf van die uitverkorenen die de Heere ook nog onder dat natuurlijke zaad van Jacob heeft.

De Messias nu zou een Heerser zijn in Israël. In de aanhaling van deze tekst in Matthéus 2 lezen we: Uit u zal de Leidsman voortkomen, Die Mijn volk Israël weiden zal. Daar wordt dus eigenlijk van Hem als een Herder gesproken. Koningen die waarlijk het goede voor het volk zoeken, zijn ook herders te noemen. De regering van Sions Koning is dan ook een heilrijke regering. Zo is er van Hem in Psalm 72 gezegd, dat Hij Zijn volk richten zal met gerechtigheid en Zijn ellendigen met recht. De bergen zullen den volke vrede dragen, ook de heuvelen met gerechtigheid.

Hoe bemoedigend is deze profetie dan toch voor Gods ware bekommerde volk. Het door God verkoren Israël zal onder de genadige heerschappij van deze Heerser worden gebracht. Dat Israël zal zich aan die genadige heerschappij ook mogen onderwerpen. Genade zal dus heerschappij krijgen in de ziel. Er zal geen andere weg dan die van vrije genade overschieten. Dat is die weg die de ziel zo verborgen is en blijft, maar waar God ook Zijn volk voor weet te winnen. Zo zal men ne genadescepter van Koning Jezus leren kussen. Hij zal een Heerser zijn in Israël. Genade zal het winnen, geduriglijk maar weer. Waar de mens uit zichzelf dus altijd maar tegen gekant ligt, daar zal hij zich aan moeten onderwerpen. We zijn eigenlijk altijd maaf tegen onszelf in. We zoeken de zaligheid waar die niet te vinden is. Wc willen niet aan schuld en niet aan verlies. We zijn handhavers van onszelf geworden. Maar God werkt het er altijd maar op aan dat de mens er schuldig uitkomt. Dan zal men in 't verlies de winst vinden. Gelukkig maar, dat er zulk een Heerser in Israël is, want anders gaven we het voor God nooit op.

(Wordt vervolgd)

V.

M.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's

ISRAELS HEERSER IN ZIJN KOMST AANGEKONDIGD.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 1966

De Wachter Sions | 4 Pagina's