Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: De vorige keer hebben we dus het 4e vers van Hooglied 4 reeds met elkander besproken. We hebben met enkele woorden reeds een klein overzicht gegeven van de betekenis van die tekst. Zoals we reeds bij het begin van onze bespreking van dit 4e hoofdstuk gezegd hebben, kunnen we niet uitvoerig ingaan op elk onderdeel van de beschrijving van de schoonheid van de bruid, zoals we die in dit hoofdstuk k-armen vinden. Maar die hals van de bruid geeft ons toch wel wat te overdenken. Deze tekst spreekt immers in het bijzonder over haar hals. Uw hals is als Davids toren, zo wordt er gezegd, die gebouwd is tot ophanging van wapentuig, waar duizend rondassen aan hangen, altemaal zijnde schilden der helden.

Uitziende: Dus de hals van de bruid vraagt in deze tekst in het bijzonder de aandacht. En van die hals wordt gezegd, dat die gebouwd is tot ophanging van wapentuig. Duizend rondassen hangen er aan, altemaal schilden der helden. Die hals verbindt dus het Uchaam met het Hoofd, zoals we hebben mogen opmerken. En die hals is als Davids toren. Een toren staat rechtop, is hoog en sterk, zoals onze kanttekening opmerkt. Als dus van de hals van de bruid gesproken wordt als van Davids toren, dan geeft ons dat wel wat te overdenken.

Hopende: O vriend, wat is die verbinding van het lichaam met het Hoofd toch een zuivere, rechte verbinding. Het is hier niet: Mozes wat en Christus wat. Neen, de bruid heeft geen twee mannen. Ze leeft uit Christus als haar Hoofd. En dat door de hals. Zo is de hals een oimiisbaar lichaamsdeel. Udemans geeft er bij deze tekst wel een duidelijke beschrijving van, van welk een grote betekenis dat toch wel de hals voor het leven van de mens. De zenuwen, die hun oorsprong hebben uit de hersenen, zoals Udemans opmerkt, worden door de hals uitgespreid over al de leden, om hun het gevoel en de beweging mede te delen. En gelijk de natuurlijke spijs en drank door de hals moeten gaan, om het lichaam te onderhouden, zo moeten ook de longen daardoor lucht krijgen, om het hart te verkoelen en door de ademhaling het leven des lichaams te onderhouden. En verder merkt Udemans ook op, dat overmits in de nek de vergadering der zenuwen is, de mens daar dus grote kracht heeft om enige zware pakken te dragen.

Uitziende: O vriend, wat is Gods Woord toch rijk en dierbaar van inhoud! Hoe spreekt toch het gehele HoogUed over de grote betekenis van die nauwe geloofsvereniging die er is tussen Christus en Zijn kerk! In Hem

vindt de bruid waarlijk alles wat tot het leven en de zaligheid van node is. Maar zo ontvangt ze dan ook uit Hem haar levenskracht.

Hopende: Daar wijzen ons dan ook die wapenen op, waarover in de tekst gesproken wordt. Die hals dient inuners tot ophanging van wapentuig. In de hals heeft dus de bruid haar kracht. Deze hals is als een onoverwinbare vesting. Het geloof overwint de wereld. En dat geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt. De hoop nu richt zich op een toekomstig goed, namehjk op de eeuwige erfenis.

Uitziende: Och vriend, van de ene gedachte komen we zomaar tot de andere. Waar die hals een toren is, die zeer hoog is, zegt ons dat dus, dat die bruid het leven niet beneden, maar boven zoekt. Daar is haar Bruidegom, verhoogd en verheerlijkt aan de rechterhand des Vaders. Maar zo mag ze Hem daar ook bij ogenblikken aanschouwen als die grote Voorloper, Die voor haar is ingegaan in dat binnenste heiligdom. Zo is de bruid in hope zalig. En hopende hetgeen ze niet ziet, zo mag ze het verwachten met lijdzaamheid. Door die lijdzaamheid wordt ze gesterkt om het juk des Heeren te dragen. Wat is het toch gelukkig, dat die bruid zulk een hals heeft!

Hopende: Als ze niet door zulk een hals aan het Hoofd verbonden was, dan was ze allang in de strijd gesneuveld. Maar nu mag ze in de strijd weleens zingen:

Wij steken ’t hoofd omhoog, en zullen d'eerkroon dragen,

Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. Want God is ons ten schild

in ’t strijdperk van dit leven,

En onze Koning is van Israels God gegeven. Zo is dus die toren gebouwd tot ophanging van wapentuig. Duizend rondassen hangen er aan. Het getal duizend wordt hier gebruikt voor 'n groot getal, zoals onze kanttekening zegt. Vele wapens hangen er dus aan die toren. Maar zoals we de vorige week reeds opgemerkt hebben, worden we hier gewezen op die grote wolk der getuigen, die we rondom ons hebben liggen. Deze heldert hebben door het schild des geloofs de duivel en de wereld overwonnen. Over die wolk der getuigen zouden we dus nu ook nog wel wat kunnen zeggen, tot bemoediging in dit moeitevolle leven.

Uitziende: Ik zou werkelijk toch nog weer een beetje moed gaan krijgen.

Hopende: Och vriend, de kerk krijgt alleen maar moed als ze weer eens iets van die vastigheid buiten zichzelf mag zien. We worden in de kracht Gods bewaard, door het geloof, tot zaligheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 februari 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's