Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 117.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 117.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gideons strijd en overwinning.

Vragen 681 t/m 690.

681. Met een hoopje soldaten, niet groter dan 300 man, moest Gideon de strijd aanbinden tegen het leger der Midianieten, dat 135.000 strijders telde. Zijn eigenlijke legermacht had hij naar huis moeten zenden. Op Gods bevel. „Des volks is teveel, dat met u is", zo had de Heere gezegd, „dan dat Ik de Midianieten in hunne hand zou geven". Alle mensenkracht en mensenhidp moest wegvallen, de Heere alleen zou verlossen. Voor Gideon was het een beproeving. „Ga heen in deze uwe kracht", had de Heere bevolen. Daar stond hij zonder kracht, zonder soldaten, zonder krijgswapenen. Menigmaal heeft de Heere door krachtelozen een groot heil teweeg gebracht, zowel voor Zijn kerk op aarde alsook voor een land en een volk onder verdrukking van vijanden. We denken aan David, die met een paar gladde stenen de reus Goliath tegemoet gmg in de Naam des Heeren, aan Jonathan die met zijn wapendrager het leger der Filistijnen verschrikte, aan de apostel Paulus, die met Zijn boodschap van Jezus Christus de gekruiste de wereld doortrok en daarmede de ergernis der Joden en de verachting der Grieken op zich laadde en bovendien te kampen had met een engel des Satans; een scherpe doorn in het vlees, hoe moest hij erkennen geen kracht te hebben en te ervaren dat Gods kracht in zwakheid volbracht werd. Ook in onze vaderlandse geschiedenis zijn er treffende voorbeelden van, dat de Heere door Zijn machtige arm een klein legertje de overwinning over een geweldige overmacht deed behalen. En zo staan nog heden Gods knechten in de geestelijke strijd als krachtelozen in zichzelf. Als zij sterk zijn kan de Heere niet verlossen. AUe menselijke roem wordt uitgesloten want „die roemt, roeme in den Heere." Vóór de strijd aanvangt, kan het Gods dienaren wel bang te moede zijn. Zich te moeten overgeven in de handen van de machtige Jakobs, is tegen de begeerte van het vlees. Het zondige „ik" van de mens (ook van Gods volk) wil sterk zijn, maar:

Eigen krachten te verachten. Wordt op Jezus' school geleerd.

Tijdens die lessen ontstaat er wel eens een klagclijk roepen, evenals bij de koning Josafat en anderen: „O Heere! in ons is geen kracht tegen deze grote menigte, die tegen ons komt en wij weten niet wat wij doen zullen, maar onze ogen zijn op U. Laat toch de sterfelijke mens tegen u niets vermogen. Help ons uit Heere, want het is bij U niets te helpen, hetzij de machtige, hetzij de krachteloze." Dat dus Gideon - alvorens de strijd een aanvang zou nemen - nogmaals een teken tot versterking van zijn geloof nodig had, behoeft ons niet te bevreemden. De Heere gaf het hem. Want toen de nacht aanbrak, daalde Gideon met Pura, zijn jongen, voorzichtig af tot het uiterste van het vijandelijke legerkamp en daar werd hij op een wonderHjke wijze bemoedigd. Hij hoorde daar n.1. uit de mond van een man uit het Midianietische leger een droom vertellen. Nu aarzelt hij geen ogenblik langer. Hij keert terug tot zijn legertje, verdeelt het in drie hopen, omsingelt het vijandelijke kamp en brengt het met heel een\oudige middelen zó aan het schrikken, waardoor een grenzeloze verwarring ontstaat met het gevolg dat de plunderaars eerst onderUng aan het vechten raken en tenslotte in wUde paniek de vlucht nemen.

Een gedeelte onder de koningen Oreb en Zeëb vlucht zuidwaarts, het andere deel onder Zeba en Salmuna oostwaarts. De eerste koningen vielen de Efraïmieten in handen, die hun beletten over de Jordaan te trekken en deze koningen doodden. De laatsten achterhaalden Gideon zelf.

Bij deze achtervolging deed zich een onaangename gebeurtenis voor. De heden van Sukkoth en Pnuël weigerden n.1. hun medewerking aan Gideons bende te verlenen. Weldra vielen echter de beide koningen toch in Gideons handen. De schitterende overwinning gaf het land een rust van veertig jaren. Na zijn dood vielen de IsraëUeten echter weer van de Heere af en stelden Baal-Berith tot een god. Zij vergaten God die al zoveel wonderen had verricht, en zij deden ook geen weldadigheid aan het huis van Gideon. Schandelijk kwam dit uit in de geschiedenis van Achimelech en de inwoners van Sichem.

U kunt het allemaal na-lezen m het boek der Richteren de hoofdstukken 6-9. Als u dat gedaan hebt, wilt u welHcht nog even tijd besteden om onderstaande vragen te beantwoorden.

Wat waren die eenvoudige middelen, die Gideon op Gods bevel, gebruiken moest om het leger der Midianieten te verschrikken ?

682. Weet u wat de Midianietische soldaat in zijn droom zag gebeuren en welke overeenkomst deze droom had met de werkelijkheid van dezelfde nacht?

683. In welke profetie wordt gezinspeeld op de wonderlijke verlossing van Israël uit de hand der Midianieten, met deze woorden: „Want het juk van hunnen last, en den stok hunner schouderen, en den staf desgenen die hen dreef, hebt Gij verbroken, gelijk ten dage der Midianieten, toen de ganse strijd dergenen, die streden met gedruis geschiedde, en de klederen in het

bloed gewenteld en verbrand werden, tot een voedsel des vuurs".

684. Wat bedoelde Gideon met deze uitdrukking (Richt. 8 : 2): Zijn niet Efraïms nalezingen beter dan de wijnoogst van Abiëzerr

685. In welk opzicht werkten de steden Sukkoth en Pnuël Gideons overwinning tegen?

686. Hoe werden de oudsten van die steden later door Gideon gestraft?

687. Tegen welk gebod Gods zondigde Gideon met het maken van een efod? (Rich. 8:27).

688. Kunt u aantonen dat de schitterende overwinning van Gideon in het eerst een machtige indruk op het volk gemaakt had, doch dat zijn daden spoedig vergeten werden?

689. Wat is de verklaring van de gelijkenis, die Jothan (Gideons zoon) aan de burgers van Sichem voorstelde over het heersen van de doornboskoning?

690. Is de voorspelling, die aan deze gelijkenis verbonden was, uitgekomen?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 117.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 maart 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's