Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RECHTVAARDIGMAKING.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vele lezers zuUen waarschijnlijk het kostbare werk van Johan Verschuir wel kennen: De bevindelijke Godgeleerdheid.

In dit boek vinden we een samenspraak tussen een sterk Christen, een bekommerd Christen, een Letterwijze en een zekere Onkunde. In deze samenspraak worden de geloofswaarheden schriftuurlijk en bevindelijk verklaard.

Het kon wel eens nuttig zijn, als we de samenspraak over de rechtvaardigmaking en de geloofsverzekering eens lazen. Op deze wijze wil-Isn we dan degenen die dit boek niet kermen, in de gelegenheid stellen om van de inhoud hiervan kennis te nemen.

Bekommerde.

Alzo de zondaar door de verbreking van het werkverbond onder schuld en straf ligt Rom. 5:12. Zo moet noodzakeUjk volgens de samenhang van de leer der genade volgen, dat, als hij geroepen, wedergeboren en gelovig wordt, hij dan van deze schuld en straf dadelijk ontheven, en het recht ten leven hem geschonken wordt: etwelk dan genaamd wordt rechtvaardigen en rechtvaardigmaken. Waarvan ons nu te handelen staat.

Onkunde.

Ik heb in de Bijbel wel gelezen van rechtvaardigen, die rechtvaardig waren. Buiten tvwjfel waren dit dan gelovige en bekeerde mensen. En daarom heb ik gedacht, dat die zondfer zonde waren, en daarom volmaakt heiüg.

Sterk Christen.

Dit was een kwaad besluit en tegen het gehele Woord van God aangekant: want

1. Daar is geen mens, die niet zondigt 1 Cor. 8 : 46. Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo liegen wij, en de waarheid is niet in ons 1 Joh. 1:8. Gelijk dat ook blijkt in die mensen, welke rechtvaardigen genoemd worden: ls Noach, Job, David enz.

2. De woorden recht en rechtvaardigheid hebben haar opzicht op de Wet van God, en drukken die daden uit, welke daar volmaakt mede overeenkomen. Maar uit de werken der Wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden voor hm. Want door de Wet is de kennis der zonde Rom. 3:20, en God rechtvaardigt de goddelozen Rom. 4 : 5. Zo dan geen vohnaakt heiligen.

3' Daar is een groot onderscheid tussen rechtvaardigmaken en heUigmaken: ant het eerste is vrij spreken, en het andere is beter maken (in 't vervolg te zien) 1 Cor. 1 : 30. Gelijk dit duideüjk getoond wordt. Spr. 17:15. Wie de goddelozen rechtvaardigt (dat is vrij verklaard) en de rechtvaardigen verdoemt (dat is schuldig maakt) zijn d© Heere een gruwel, ja die beide. Nu zoude het de Heere geen gruwel zijn, de godlozen beter en heUig te maken.

^-Rechtvaardig te zijn had plaats in 't ver­ bond dej werken, daar de rechte mens, volmaakt Gods wet gehoorzaamde, rechtvaardig was, en door zijn werken uit verdrag eeuwig zou vergolden zijn; maar niet in 't genade verbond, daar zij aUe zondaars zijn Rom. 3 : 10. Daar is niemand rechtvaardig, ook niet één enz. En genade en werken staan recht tegen elkander , Rom. 11:6.

5. Daar is een wettische rechtvaardigheid, en die heeft niemand Rom. 3 : 23 en ook een Evangelische rechtvaardigheid in Christus, en die hebben al de gelovigen Jes. 53 : 11, En daarom worden zij „rechtvaardige" genoemd, omdat Jezus de Heere hun gerechtigheid is Jer. 23 : 6, hen met gerechtigheid bekleedt, Jes. 61 : 10 en hen wordt tot gerechtigheid 1 Cor. 1 : 30. Anders belijden zij ellendige zondaars te zijn Rom. 7 : 24. die geen gerechtigheid hebben, Philip. 3 : 9. Gelijk het ook gebexut, dat hun vijanden hen ten onrechte onderdrukken, wanneer zij hen in die betrekking beroepen op de rechtvaardigheid van hun zaak Ps. 18 : 21. Of dat zij enig bijzonder werk doen, dat de Heere behagelijk is Ps. 106 : 30.

6. Daarom die een gerechtvaardigde wordt, moet ondervinden, dat hij een geheel schuldige is Hos. 5 : 15. Welke voor hemzelf in 't gerichte Gods niet bestaan kan Ps. 130:3. Een goddeloze, welke onder vloek en straf ligt Rom. 4 : 5. En op al zijn werk de dood schrijven moet, en geheel geen gerechtigheid heeft Phüip. 3 : 9, maar betuigen moet: och wij allen zijn als een onreine, en alle onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, Jes. 54 : 6. Ondervindende zo, dat.hij een arme, ellendige, nooddruftige, gans ontblote, en vuüe walgelijke zondaar is, welke zijn ziel in 't leven niet kan behouden, Ps. 72 : 22 enz.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's