Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RECHTVAARDIGMAKING.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE RECHTVAARDIGMAKING. 7. Maar dat hij de gerechtigheid van Jezus nodig heeft, welke Jezus vokaaakt verkregen heeft door zijn lijden en gehoorzaamheid Rom. 4 : 23 buiten welke geen behoudenis is Philip. 3:9. Alzo hij door die gerechtigheid alleen rechtvaardig kan verklaard worden. Jes. 53 : 11, naar welke hij uit bevinding van zijn gebrek, dorst, Matth. 5 : 6, welke Jezus aanbiedt en boodschapt Ps. 40:10 en door welke hij vergeving der zonde kan verkrijgen en een erfdeel onder de geheihgden. Hand. 26 : 18.

8. Zolang nu de ellendige zondaar blind is, en zijn grote schuld en vuile walgelijkheid niet ziet, zal hij deze gerechtigheid van Jezus tot zijn dekking niet zoeken, maar zich onder de vijgebladen van zijn eigen deugdzaamheid, onder wat voorwendsel dat het ook is, bedekken, terwijl hij onder het werkverbond ügt, en daarom ook werken wü. Al^ Kaïn Gen. 4:3 en Pharizeër, Luk. 18 : 11 enz. zal hij dankofferen brengen, en grote gedachten van zichzelf maken: aar zulk een ellendige, welke deze gerechtigheid van Jezus nodig heeft, een schuldoffer brengt, als Abel en de tollenaar, en daarom gerechtvaardig wordt.

Onkunde.

Maar terwijl ik hoor dat de gelovigen alleen rechtvaardigen worden, en toch niet uit hunne werken: zo moet ik dan vragen, of zij dan rechtvaardigen worden OM het geloof ?

Bekommerde.

Geheel niet. Zij worden zo min OM het geloof gerechtvaardigd als OM hun werken: want

1. Het geloof en de werken worden tegen elkander gesteld. Zo kan dan het geloof in deze betrekking geen werk genoemd worden OM welke zij zouden, gerechtvaardigd worden. Rom. 3:28. Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.

2. Het geloof en de werken kvmnen in de rechtvaardigmaking om te rechtvaardigen niet tezamengaan. Rom. 11 : 6. En indien het door genade is; ^ zo is het niet meer uit de werken: nders is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anders is het werk geen werk meer.

3. Door het geloof wordt alle roem uitgesloten, dat niet zijn kan, zo de zondaar OM het geloof gerechtvaardigd wordt. Rom. 3:27. Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Dooi wat wet? Der werken? Neen, maar door dte wet des geloofs.

4. Daarom zegt Gods Woord nooit, dat de zondaar OM het geloof gerechtvaardigd wordt, maar altijd UIT of Door het geloof. Rom. 5:1. Wij dan gerechtvaardigd zijnde UIT het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.

5. De gerechtvaardigde gelovigen zullen menigmaal ondervinden dat hun geloof zeer onvolmaakt en gebrekkeüjk is, en overzulks geen oorzaak der rechtvaardigmaking zijn kan, daar een geheel volmaakt werk, ja van alle werken geëist wordt. Gal. 3:10, en daarom bidden moeten: k geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Te zien in Abraham, de vader de gelovigen, Gen. 15 : 2, 17 : 17, 20:11 enz. David, 1 Sam. 27 : 1, Ps. 51 enz. Asaph, Ps. 73. Heman, Ps. 88, de discipelen, zo menigmaal kleingelovigen genoemd, en na Jezus dood zo verslagen. Luk. 24:21. Petrus, Matth. 26 enz. gelijk Gods kinderen nog ondervinden, hoe ellendig dat veel maal haar geloof gesteld is, en het ongeloof wel dapper de baas speelt. Zo kan dan zo gebrekkeUjk een werk niet aan het recht van Gods gerechtigheid voldoen.

6. Maar het geloof is hier omtrent als een middel, en als db hand van de ziel, waardoor zij Jezus aangrijpt Jes. 27 : 5, aanneemt Joh. 1 : 12, en zo één met hem! wordt Eph. 3:17, en daar door deel krijgt aan zijn volmaakte gerechtigheid, die Hij door lijden en gehoorzaamheid verkregen heeft Phil. 3 : 9 en zo om zijne wü, in en door Hem gerechtvaardig.d wordt. Rom. 3 : 24. En worden om niet gerechtvaardigd, uit zijne genade, door dfe verlossing, die in Christus Jezus is.

Letterwijze.

Dit alles komt nu ook overeen met de woorden, welke de H. Geest gebruikt. Dus rechtvaardigen, vrijspreken, staat tegenover verdoemen, veroordelen: eide bij elkander gevonden, Deutr. 25 : 1. Wanneer tussen lieden twist zal zijn, en zij tot het gericht zullen toetreden, dat zij ze richten, zo zullen zij de rechtvaardige rechtvaardig spreken, en de onrechtvaardige verdoemen. Zo ook Spr. 17:5. Desgelijks rechtvaardigen, vrijspreken, staat tegen over verdoemen, veroordelen: eide staan ze bij elkander Rom. 8 : 33. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het die rechtvaardig maakt. Wie is het die verdoemt? Christus is het, die gestorven is.

Waar uit dan gezien wordt, dat het woord rechtvaardigen ontleend is vai^ de rechterstoelen, alwaar de schuldige wordt veroordeeld; en de onschuldige gerechtvaardigd of vrijgesproken. Dus wordt het van God zelf als rechter gebruikt, Ps. 51 : 6. Opdat Gij, rechtvaardig zijt in Uw spreken en rein zijt in uw richten en van Christus gezegd, dat Hij gerechtvaardigd is in den Geest. 1 Tim. 3 : 16.

Zo is dan de rechtvaardigmaking een genadige vrijspreking van schuld en straf om het lijden van Christus, en een rechtgeving ten leven om zijn gehoorzaamheid, door het geloof aangenomen, tot heerlijkheid van Gods vrije genade.

Om dan deze rechtvaardigmaking, de grond van alle waarheid en Godzaligheid, wel te bevatten, zo moeten wij ze aanmerken als een gerichtelijke daad, en de zondaar voor het gerichte Gods stellen, om zo duidelijk te zien, hoe hij gerechtvaardigd wordt. Waarin dan volgende zaken voorkomen:

1. De Richter, die hier op de troon zit, is God zelf, en wel de Vader na dei schikkingen van het genadewerk onder de aanbiddelijke Drie-eenheid. De Richter over alle, Hebr. 12:23. De Wetgever, Die behoudfcn en bederven kan, Jac. 4:12. Want het is God die rechtvaardigt.

Sterk Christen.

Men moet nu denken, hoe dat een zondaar, welke voor deze troon staat, ondervindt, hoe dat hij als uit ontzag van Gods majesteit, welke hij zo beledigd heeft, als wegsmelt, zeggende als Mich. 6 : 6. Waarmede zal ik de Heere tegenkomen, en mij bukken voor de hoge God? Daar hij tevoren in db natuurstaat, door dwaze eigenliefde bedrogen, gerust was, en de hoogheid Gods niet aanmerkte, Ps. 14, te zien in die db overtuigden. Hand. 2:16 enz. En zij zouden er door verslonden wordbn, bij aldien niet te gelijk bemerkten, dat een regenboog om, en een Lam in het midden des Tooms zich vertoonde; dat is, dat er nog genade kan gevonden worden, schoon er bliksemen en donderslagen van den troon uitgaan, dat is, rechtvaardigjieid en toom; dat echter de Rechter een volheid van algenoegzaamheid bezit om ellendigen te behouden, Ps. 130:3, 4. Zo Gij, Heere, de ongerechtigheid gadeslaat,

Heere, wie zal bestaan?

Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 april 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's