Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE RECHTVAARDIGMAKING.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sterk Christen.

En dan gaat hiermede gepaard, dat zo een ziel ondervindt de noodzakelijkheid van de Heere Jezus als Borg en Middelaar om haar Voorspraak te zijn bij de genadetroon tot haar redding, 't welic zij te voren niet kende, nog daar gebruik van maakte, of kon maken, terwijl zij haar grote en onnadenkeüjke schuld, verdoemeüjke onmacht, en eeuwige dood en vloek, in en onder welke zij nederlag, niet ondervonden had, en daarom van Jezus niet hoorde of sprak als maar uit beschouwing en gewoonte, en door een gehele verkeerde grond van de weg der zaligheid, steimende altijd op haar eigen gerechtigheid. Maar nu ziet zij de algenoegzame volheid van de Heere Jezus, dat bij die Heere gerechtigheden en sterkten zijn, dat Hij een volheid heeft, uit welke men ontvangen kan genade voor genade, dat Hij aUeen tot God naderen kan, dat in Hem alleen gerechtigheid en het leven te vinden is, dat door Hem een verse en levendige weg tot dten troon der genade is, dat niemand tot de Vader komt dan door Hem.

En tegelijk komt haar nu ook meer of mia onder 't oog zijn gewilligheid en onti^^rmend medelij, den om zulk 'n ellendige te redden, voor haar in te treden. Zijn gerechtigheid aan haar te schenken, en haar met een teder oog en hart aan te nemen, (want die tot Hem komt wil Hij geenszins uitwerpen) om de nooddruftige te redden, die daar roept, mitsgaders de eUendige, en die geen helper heeft, om de Heere haar gerechtigheid te worden, die te verkondigen en aan te bieden, voor niet. En gelijk dit alles de inhoud " van al de woorden Gods is, getuigenis hebbende van de wet en de profeten, zo ondervindt zij dat nu ook aan haar hart, en daarom zoekt zij in een waarachtige zelfsverloochening in hem gevonden te worden, met afzien van alles wat buiten Jezus is, in of buiten haar, alzo zij bevindt, dat al haar gewaande gerechtigheden maar als een wegwerpelijk kleed zijn, met Paulus zeggende: k begere in Christus gevonden te worden, niet hebbende mijn gerechtigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is Philip. 3:9. En daar zij tevoren haar geld uitgaf voor hetgeen, dat geen brood was, en haar arbeid voor hetgeen dat niet verzadigen kan, zo hoort zij naar, en komt tot Jezus, opdat haar ziel leve Jes. 55 : 2, hongerende en dorstende naar zijn gerechtigheid om daar mede verzadigd te worden, Matth. 5, en deze wateren des levens om niet deelachtig te worden Openb. 22, en haar naakte ziel, welke zij te voren onder ragen en webben bedekte, , welke niet dekken nog warmen kunnen, te bedekken met deze mantel der gerechtigheid, Jes. 61:10. Waar door zij Jezus het hart neemt Hoogl. 4 : 9 zo dat Hij zegt: In uwen bloede, leef". Ezech. 16.

Letterwijze.

6. DezE eis nu kan God aan zijn Zoon, de Middelaar en Voorspraak niet ontzeggen, ingevolge de eeuwige Vrederaad en het Testament der genade, al waarom deze zondaar, welke Jezus door het geloof aangegrepen heeft wordt vrijgesproken: want daar is geen verdoemenis voor die in Christus Jezus zijn, Rom.

8 : 1. De rechter rechtvaardigt hen, Rom. 8:33. Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het Die rechtvaardig maakt. Wie is het die verdoemt? Christus is het Die gestorven is, ja dat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt. En dat om de gerechtigheid van de Heere Jezus, die hun tot gerechtigheid wordt, 1 Cor. 1 : 30. En zo moet alle aanklacht, zo naar tegen hen gedaan, ophouden, Jes. 54 : 17. Alle instrument dat tegen u bereid wordt, za niet gelukken, en aUe tong die in het gericht tegen u opstaat, zult gij verdoemen. Dat is de erve der knechten des Heeren, en himne gerechtigheid is uit Mij, spreekt de Heere.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE RECHTVAARDIGMAKING.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's