Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 142.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 142.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Samuel als kind en als jongeling.

Vragen 791 t/m 800.

791. De Heere heeft het gebed van Hanna verhoord: ij kreeg een zoon en noemde hem Samuel (is van God gebeden) wel een naam om haar voortdiurend aan haar zegen des Heeren, te heriimeren en ook voor Samuel, om hem te doen verstaan, dat hij reeds vóór zijn geboorte aan de Heere was toegewijd. Hanna heeft haar gelofte gehouden. Zodira Samuel maar . enigszins de moederUjke zorg kon missen heeft zij hem naar de Tabernakel gebracht. Hij kwam er dus reeds op zeer jeugdige leeftijd. We lezen in 1 Sam. 1 : 24: n . het jonkske was zeer jong. Samuel werkte in de Tabernakel als Leviet. Zijn werk zal wel in overeenstenuning geweest zijn met zijn leeftijd. Zijn moeder bezocht hem jaarlijks en bracht dan een rok voor hem mee, waarschijnlijk een soort schouderkleed, geüjkende op de efod, maar natuurlijk van andere stof vervaardigd. Uit alles blijkt dat Samuel geen gemeenschap gehad heeft met de daden van de goddeloze zonen van Eli.

In hoofdstuk 2 wordt de tegenstelling tussen Samuel enerzijds en Hofni en Pinehas andterzijds, beschreven. Het is of de Schrift met opzet de verschillen in levenswijze naast elkander plaatst. De godsvrucht van de jonge Samuel blinkt daardoor niet alleen des te helderder uit, maar verzwaarde ook de ongerechtigheid van het huis van EU. Eerst lezen we dan van de goddfeloze daden der priesters t.o. van de offers en dan volgt er: doch Samuel diende voor het aangezicht des Heeren. Daarna volgt een beschrijving van de zedeloosheid van Eli's zonen en dan komt weer de tegenstelling: Doch de jongeling Samuel werd groot en aangenaam, beide bij den Heere en bij de mensen, (vs. 26) In het derde hoofdstuk vinden we een beschrijving van Samuels roeping tot die profetische bediening. Daartoe wordt ons eerst medegedeeld dat het een dorre en geesteloze tijd was. Er waren weinig profeten die het Woord Gods verkondigden en men hoorde bijna .niet meer van iemand, dat de Heere zich aan hem openbaarde. In die tijd van geestelijke inzinking riep God Samuel. Want het geschiedde, toen Samuel zich had nedergelegd, eer de lamp Gods uitgedaan werd, dat de Heere Samuel riep. Het was d^us in het nachtelijk uur, want de lampen van de kandelaar werden des avonds aangestoken én brandden tot de morgen. Samuel meen" de dat EU hem geroepen had. Hij dacht, dat de oude man, die niet meer zien kon, zijn hulp nodig had en hij liep daarom aanstonds naar hem toe. Doch Eli zeide: Ik heb niet geroepen, keer weder leg u neder. En hij ging heen en legde zich neder. Dit herhaalde zich nog twee maal. Samuel begreep nog niet dat de Heere hem riep, want het woord des Heeren was nog niet aan hem geopenbaard. Toen Samuel evenwel ten derde male bij Eli kwam, begreep deze, dat de Heere Samuel geroepen had en gaf hem de raad te zeggen: „Spreek Heere, want Uw knecht hoort". Alzo deed Samuel. En toen openbaarde de Heere hem, wat hij over Eh's huis besloten had. Samuel was bevreesd deze boodschap des Heeren aan EU over te brengen. EU stond er evenwel op het Woord Gods te weten. Hij zeide: „Wat is het woord, dat Hij tot u gesproken heeft? Verbergt het toch niet voor mij. God doe ii zo, en zo doe Hij daar toe, indien gij één woord voor mij verbergt van al de woorden, die Hij tot u gesproken lieeft!"

Toen deelde Samuel hem aUes mede. Hel was een korte maar treurige boodschap, een herhaling van het vonnis dat al eerder door een profeet over het geslacht van EU was uitgesproken, maar waarop EU toen misschien wel niet zoveel acht had geslagen. De uitvoering van de bedreigingen Gods waren nu dichtbij en Eli moest het horen, dat de Heere met zijn oordelen zou doortrekken tot het einde toe: „Alles wat Ik tegen Eli en zijn huis gesproken heb, zal Ik voleinden.”

Het woord dat de Heere door Samuel gesproken had is bevestigd geworcfen. Reeds in het volgende hoofdstuk lezen we van de wegvoering van (te Ark, de dood van Hofni en Pinehas en ook van Eü's dood. De Heere Uet niet één van al Zijn woorden, die Hij tot Samuel gesproken had, op de aarde vallen. Gans Israël bekende, dat Samuel tot een profeet des Heeren bevestigd was, vooral ook omdat van die tijd afaan de Heera Zich meermaleii aan Samuel begon te openbaren. Waarschijnlijk waren er merkwaardige voorbeelden van de waarheden van Samuel's voorzeggingen, want we lezen dat gans Israël hem ging erkennen. Zijn vroege godsvrucht bleef niet onbekend. EU's huis werd afgebroken en de jonge Samuel werd in zijn ambt bevestigd. De Heere ontfermde zich over Zijn erfdeel en Uet het niet zonder een getrouwe knecht. Hanna's bede werd rijkelijk verhoord. Om een kind had zij gebeden, zij kreeg een Samuel, een kind dat aangenaam was, beiden bij den Heere en bij de mensen.

Van hem wordt gezegd, wat van dé Heere Jezus, het grote Voorbeeld, gezegd wordt in Luk. 2:25. De vragen zullen u weUicht nog stof tot nadere overdenking van deze geschiedenis geven. Vooreerst vragen we ons af, wat de reden geweest zal zijn dat Hanna niet met haar man tot de feesten ging in de tijd toen Samuel nog niet gespeend was (1 Sam. 1:22).

792. Op welke leeftijd moest een Leviet als regel voor het eerst de dienst in het heiligdom gaan verrichten?

793. Was het niet onvoorzichtig van Hanna om haar kind alzo jong uit haar huis te laten gaan en in de omgeving te brengen van de goddeloze Hofni en Pinehas?

794. Wat betekent de uitdrukking in 1 Som. 3:1: Het woord des Heeren was dierbaar in die dagen"?

795. Sprak de Heere tot de profeten van de ouder dag altijd met een hoorbare stem, zoals hier tot Samuel?

796. Waarom zou Samu'él bevreesd zijn geweest om 's Heeren woord aan Eli be­ kend te maken?

797. Wat wil de uitdrukking zeggen: De Heere liet niet één woord op de aarde vallen, (1 Som. 3 : 19) ?

798. Heeft Hanna, behalve Samuël, nog andere kinderen gehad? Zo ja, hoeveel dan?

799. Kunt u een nakomeling van Samuël noemen, die een profeet was en die ook diensten in het huis Gods verrichtte?

800. Kunnen we in onze tijd - nu de wereld overbevolkt dreigt te worden - nog wel spreken van "kinderzegen"?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 142.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's