Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZONDAG 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZONDAG 13

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Toepassing; slot).

Kennen wij Hem zo ook al als Gods eniggeboren Zoon en als onze Heere? Met het verstand kunnen we de belijdenis, die thans onze aandacht heeft gevraagd, wel afleggen. Het is echter gebleken uit de verklaring die onze Catechismus ons in deze zondagsafdeling van die belijdenis gegeven heeft, dat die belijdenis wel wat meer inhoudt dan een uitwendige erkenning van 't eeuwig Zoonschap des Middelaars. Hij wordt door Zijn volk alzo tot zaligheid ge - kend. Laten we het ook niet uit het oog verliezen, dat we hier in onze Catechismus steeds het zaligmakend geloof aan het woord vinden. In zondag 7 is immers naar het oprechte geloof gevraagd. En van dat oprechte geloof vinden we de hoofdsom in de 12 artikelen des geloofs. Zo laat de onderwijzer dus steeds de ware Christen aan - het woord. En zo is het als vanzelfsprekend, dat er nu zo gevraagd is, waarom Christus Gods eniggeboren Zoon genaamd wordt, daar wij toch ook Gods kinderen zijn. Vat die vraag dus niet op in een algemene zin. We zijn van nature geen kinderen Gods. Er is in het antwoord over een aaimeming tot kinderen gesproken. We moeten van een kind des duivels door genade een kind Gods gemaakt worden. Is dit nog niet gebeurd, dan liggen we nog onder het geweld des duivels en zijn we nog zijn eigendom. Hij is dan nog onze heer en wordt door ons gewillig gediend. Maar vreselijk zal het zijn, als we straks eeuwig onder zijn geweld zullen gevangen liggen in de plaats der pijniging.

Mocht ge uw ellendige staat dan toch eens recht zien, waarin ge door de zonde verkeert! Dan zult ge weten onder welk een macht ge gevangen gehouden wordt. Maar dan wordt ook verlossing voor u uit zulk een staat onmogelijk. Goud of zilver schiet hiertoe te kort. Wat zal de mens geven tot lossing van zijn zieP Christus heeft er Zijn bloed toe moeten storten. Altijd maar weer is er Oud-Testamentisch op dat bloed gewezen. Het bloed van het paaslam moest gestreken zijn aan de bovendorpels en zijposten der deuren, als Israël uit Egypte ging-

Zo wordt het geestelijk Israël uit het Egypte van het diensthuis der zonde en van onder de heerschappij van de helse farao alleen door het bloed verlost. Maar voor dat bloed als het enige middel tot verlossing wordt het oog dan ook op Gods tijd geopend. Waar de zondaar geen weg meer tot zijn behoudenis ziet, daar wordt hem soms met kracht het woord van de apostel onder het oog gebracht: Het bloed van Jezus Christus, Zijne Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Welk een ruime weg van verzoening ziet hij dan m dat bloed geopend! Zo kan hij als de grootste der zondaren nog zaUg worden. De verzoenende en reinigende kracht van dat bloed Wordt dan reeds in de ziel ervaren. Maar toch, het is zo'n grote zaak, om met de onderwijzer Van de Catechismus te kunnen zeggen, dat Hij ons met lichaam en ziel van al onze zonden, niet met goud of zUver, maar met Zijn dierbaar bloed gekocht, en van alle geweld des duivels verlost, en ons alzo Zich tot een eigendom gemaakt heeft. Het is eigenlijk hetzelfde als waarvan de Catechismus in de Ie zondag spreekt als de enige troost in leven en in sterven.

Heilbegerig ziet een in waarheid missende ziel 6r toch bij ogenblikken naar uit, dat ze ook eens ttiet zulk een zekerheid zal mogen spreken van zulke zaken als die in deze zondagsafdeling onze aandacht hebben gevraagd. Er is gesproken over het eigendom van Christus te zijn en tot een kind Gods te zijn aangenomen.. Er is van Christus gesproken als de Goël of Losser, Die ons Zich tot een eig< '-ndom gemaakt heelt. Dit geschiedt op wettelijke gronden. De ziel zal het weteen hoe ze Christus' eigendom geworden is en. tot een kind Gods is aangenomen.

En welk een troost hgt daarin nu ook voor geheel het leven. Naar lichaam en ziel is de Christen Christus' eigendom. Christus is Zijn. Heere, Die hem als Koning regeert, zodat de zonden niet meer over hem zullen heersen om hem ten verderve te slepen. Maar Christus is ook zijn Heere, Die hem als Zijn wettig eigendom bewaart tot een eeuwige zaligheid hiernamaals. Als kind heeft hij recht op de eeuwige erfenis gekregen.

Maar nu mocht men zich ook maar meer als een onderdaan van deze Koning gedragen. Met de belijdenis van „onze Heere" erkennen we toch, dat wij Hem wiUen dienen inplaats van die sterkgewapende, die eerst onze heer en koning was. En daartoe heeft Christus toch ook Zijn volk Zich tot een eigendom gemaakt, opdat het Hem dienen zou in kinderlijke vreze. Dat Hij Zijn volk van alle zonden, naar ziel en lichaam beide, met Zijn dierbaar bloed gekocht en verlost heeft, wil inuriers niet alleen zeggen dat Hij dat volk verlost heeft van de verdoemende kracht der zonde, maar ook van de overheersende kracht daarvan. Zo moet dat volk nu in gehoorzaamheid aan Zijn geboden voor Hem leven. En zo zal Hij eindelijk dat volk eens tot Zich nemen, opdat het met Hem eeuwig delen zal in Zijn heerlijkheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

ZONDAG 13

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's