Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOPENDE EN UITZIENDE.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopende: We willen dus nu in korte trekken de beschrijving verder volgen die de bruid in Hoogüed 5 van de schoonheid van de Bruidegom geeft. De vorige keer hebben we beluisterd, dat Zijn hoofd is van het fijnste goud. Nu zegt de bruid ons verder, dat Zijn haarlokken zijn gekruld, zwart als een raaf. Wat de bruid hier bedoelt, is eigenlijk heel begrijpelijk. Ze beschrijft hier de schoonheid van de Bruidegom. Het haar nu is de mens tot een sieraad, vooral als het ook nog gekruld haar is. En in het bijzonder geven ook weer de gekrulde zwarte haarlokken een schoonheid aan de mens. Maar ja, we hebben de beschrijving die de bruid hier van Christus' schoonheid geeft, natuurlijk niet letterlijk op te vatten. Christus wordt hier door de bruid ons dus eigenlijk voorgesteld als een schone, jonge, krachtige man. Dus nu kunnen we wel begrijpen, wat ons dit in de geestelijke betekenis van de tekst te zeggen heeft.

Uitziende: Het haar draagt men op zijn hoofd-En nu is er door de bruid van Christus gezegd, dat Zijn hoofd is van het fijnste goud, van het dichtste goud. De vorige keer hebben we er met elkander over mogen spreken, hoe dit hoofd ons in het bijzonder wijst op Zijn Goddelijke heerhjkheid. Zijn koninklijke majesteit en Zijn hogepriesterlijke waardigheid. Maar zoals nu Simsons kracht in zijn haar was, zo worden we hier met dat haar gewezen op de kracht van Christus' koninklijke en hogepriesterlijke bediening. Hij heeft een onvergankelijk priesterschap, alzo Hij altijd leeft om voor Zijn kerk te bidden. Ook is Hij die medelijdende Hogepriester, Die behoorlijk medelijden kan hebben met de zwakheden Zijns volks.

Hopende: Dat heeft de bruid nu ook wel weer mogen ervaren. Wel is waar, terwijl we haar nu dit getuigenis van Cliristus' schoonheid horen geven, is ze Hem nog steeds aan het zoeken, want ze moet Zijn gemeenschap door haar eigen schuld nog steeds op een smartelijke wijze ontberen. Maar meer dan eens heeft ze toch mogen ervaren, dat Zijn haarlokken gekruld zijn, zwart als een raaf. En ze zal het bij vernieuwing mogen ondervinden. Hij zal haar niet in die duisternis laten dwalen, al zou dat ook rechtvaardig zijn. Hij zal als Hogepriester ze de kracht van Zijn verdiensten tot wegneming van al haar schuld weer doen ondervinden. Zo is Zijn gerechtigheid van een genoegzame waarde tot verzoening van de zonden zelfs van de ganse wereld, hoewel de ganse wereld , er niet door wordt verzoend.

Maar dan kunnen toch ook zeker de zonden van de bruid niet te veel en te groot zijn, om door die gereditigjieid verzoend te worden. KQer is een berouwhebbende bruid aan het woord. Die zondigt dus niet op de genade. En ze helpt zichzelf dan ook niet met de wetenschap van dat Christus' gerechtigheid haar schuld wel verzoenen kan. O neen, met zulk een wetenschap is die bruid niet

geholpen, want daar moet ze toch Zijn gemeenschap nog mee missen. En om die gemeenschap is het haar nu juist te doen. Hoe smartelijk is het haar, dat ze nu als gevolg van haar zorgeloosheid die gemeenschap missen moet.

Maar voor zulk een arme zondares is er een Bruidegom, Wiens haarlokken gekruld zijn, zwart als een raaf. In Hem is er een verse, levende en dierbare weg geopend.

Uitziende: Het kan toch niet anders, of als de bruid ZO' de schoonheid van die Bruidegom beschrijft, dan verrijst er toch een innerlijke hoop in haar ziel, dat Hij het ze weer zal doen ondervinden dat Hij Zich weer op een liefderijke wijze in de volheid van. Zijn zaligmakende genade aan haar zal openbaren. Dan maakt Hij voor haar ook weer alle dingen nieuw. Dan zal ze ook weer nieuwe kracht ontvangen en zal haar jeugd vernieuwd worden als die van een arend. Zo zal Hij dan ook weer Zijn koninklijke majesteit daarin openbaren. Dan heeft Hij weer een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht. De bruid keert zich dan in oprechtheid weer af van alles wat Hem mishaagt en waaarom ze Zijn gemeenschap derven moet.

Hopende: e zullen nog even verder de beschrijving zien te volgen die de bruid hier van Zijn schoonheid geeft. We horen haar zeggen: ijn ogen zijn als der duiven bij de waterstromen, met melk gewassen, staande als in kasjes der ringen. We hebben over de duivenogen ook al wat gezegd aan de hand van Hooglied 1 : 15 en 4 : 1. Daar is echter door de Bruidegom van de bruid gezegd dat zij duivenogen heeft. Nu zegt de bruid het van de Bruidegom. Ze spreekt hier vanzelf over de schoonheid van Zijn ogen, maar in het bijzonder ook over de liefde die daarin uitstraalt. Hei zijn ogen die door alles heenzien. Het zijn Goddelijke ogen. En zo wordt er dan ook Zijn alwetendheid mee bedoeld. Zo zijn Zijn ogen als vuurvlammen voor de goddelozen. En zo doorziet Hij ook alle geveinsde godsdienst. Dat kunnen we lezen in de Openbaring aan Johannes in de brief aan de gemeente van Thyatira. En de bruid heeft het nu ook wel op een smartelijke wijze ervaren, dat Hij zulke ogen heeft. Maar nu spreekt ze hier toch in het bijzonder over die liefderijke ogen, die haar hart geheel voor Hem hebben ingenomen.

We hopen daar de volgende keer nog wel iets van te mogen zeggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's

HOPENDE EN UITZIENDE.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 1967

De Wachter Sions | 4 Pagina's