Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 161.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 161.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

David en Goliath.

Vragen 891 t/m 900.

891. Nadat David onder de leiding van Gods voorzienigheid in aanraking gekomen was met het hof van koning Saul moest hij ook kermis maken met de strijd. Daartoe deed

zich de gelegenheid voor, toen de Filistijnen bij vernieuwing de Israëlieten beoorloogden. In die tijd maakten de aartsvijanden van Israël gebruik van een kampvechter, Goliath genaamd, afkomstig van Gath, waar (volgens Jozua 11 : 22) reuzen overgebleven waren. In Sam. 17 kunnen we lezen wat een verschrikkelijk mens deze Goliath was. Zijn lengte en zijn wapenrusting staan in de Schrift vermeld, alsmede zijn optreden. Veertig dagen, zowel des morgens als des avonds, kwam hij naar voren om op snoevende toon het Israëüetische leger te honen. Hij daagde de Israëlieten uit, iemand te zenden om met hem te strijdlen, om zo de besüssing van deze oorlog van db uitslag van dit tweegevecht te laten afhangen. En niemand durfde. „Toen Saul en het ganse Israël deze woorden van de Filistijnen hoorden, zo ontzetten zij zich, en vreesden zeer^' (vs. 11). Was de Geest des Heeren nog vaardig over Saul geweest, Saul zou niet bevreesd geweest zijn. Zelfs Jonathan, die vroeger met zijn wapendrager het leger van de Filistijnen op de vlucht had gedreven, durfde zich nu niet in een tweegevecht te begeven. Ook hij leed met het hele voUc onder de schuld van zijn vader; de Heere wUde, dat David in het strijdperk zou komen.

Hier faalde Sauls dapperheid En Jonathans bezonnenheid; In David blonk voortvarendheid. Maar ’t hoogste Gods barmhartigheid

Daartoe moest David in het leger komen. Dit geschiedde doordat hij van zijn vader de opdracht kreeg naar de welstand van zijn drie broeders, die in het leger dienden, te gaan vragen. Hij nam wat levensmiddelen voor hen mee en, een geschenk voor dé oversten. Juist kwam David in het leger, toen dè kampvechter weer naar voren trad. Hij hoorde zijn honende woorden, hij zag de vrees vaa zijn volksgenoten en hij vernam ook, welke beloning Saul uitgeloofd had aan hem, die de FUistijn zou verslaan. In Davids binnenste ontbrandde een heilige toom en een vurig verlangen om de ere Gods en van Israël hoog te houden tegenover de onbeschaamde uitdaging van de goddeloze kampioen der Filistijnen. Ondanks Eliabs bestraffing ging David nu van man tot man om telken^ te vragen, welke prijs de koning had uitgeloofd. Zijn woorden werden tenslotte aan Saul geboodschapt en deze het David tot ach roepen. Voor de koning staande, biedt hij zich als kampvechter aan. Hij zegt, dat de Heere, die hem gered heeft van de hand des leeuws, hem ook zal redden van de hand van dteze FUistijn. Niet door zijn eigen kracht zou het dus geschieden, maar dte Heere zou hem verlossen. Saul wenst David daarop de zegen des Heeren toe en wU hebben dat hij zijn wapenrusting aandoet. De onervaren jongeling kan er zich echter niet in bewegen.

Nadat hij zijn eigen kleding weer aangetrokken heeft, neemt hij zijn staf in de hand, pakt vijf gladdfe stenen uit die beek en treedt zo de Füistijn tegemoet. Goliath veracht David en, vloekt hem bij zijn goden. Maar tegenover zijn vloek en bedreiging stelde David het vertrouwen op de Naam van de Heer© der heirscharen, de God der slagorden van Israël.

„Te dezen dage” zo spreekt hij vrijmoedig in het vaste geloof, dat God hem helpen zal, „te dezen dage zal de Heere u besluiten in mijn hand, en ik zal u slaan, en ik zal uw hoofd van u wegnemen, en ik zal de dode lichamen van der Filistijnen leger deze dag aan de vogelen des hemels, en aan de beesten des velds geven; en de ganse aarde zal weten, dat Israël een God heeft'.

Goliath nadert, maar behendig grijpt David een steen uit zijn tas en - terwijl hij op hem toeloopt - slingert hij de steen met aUe macht en treft de geweldige in het voorhoofd, zodat de steen in zijn hoofd dringt en Goliath voorover ter aardfe valt. Met zijn eigen zwaard hieuw David hem daarna zijn hoofd af. De Füistijnen vluchtten toen zij zagen dat hun geweldigste dood was. En zo was de overwinning aan Israël; zij achtervolgden de vijand tot aan de poorten van Ekron en beroofden hun legers. Deze overwiiming maakte onder dfe leiding Gods bovendien van de stiUe herdei* van Bethlehem een volksheld, die in geheel Israël bekend en bemind werd. Doch daarover in het vervolg van de geschiedenis. Nu willen wij er mee volstaan met u over dit gevecht nog enkele vragen voor te leggen en wel in hoofdzaak over teksten uit 1 Sam. 17, die voor nadere toelichting in aanmerking komen.

In VS. 2 lezen wij b.v. van „het stellen van slagorden". Wat verstaan wij daaronder?

892. Wat wordt bedoeld met de vergelijking tussen de spies van Goliath en een weversboom? (vs. 7)

893. Wat wil het zeggen dat Isdi een man was „oud en afgaande onder de mannen"? (vs. 12)

894. Waarom moest David pand van zijn broeders medenemen?

895. Informeerde David bij herhaling naar de prijs, die Saul uitgeloofd had, omdat hij die beloning zo graag zou willen bemachtigen?

896. Wat bedoelde Eliab met zijn gezegde tegen David: „Ik ken uw vermetelheid en de boosheid uws harten"?

897. „Is er geen oorzaak? ", antwoordde David. Wat bedoelde hij met die woorden?

898. Kunt u de uitdrukking: „Aan geen mens ontvcdle het harf' nader verklaren?

899. Wat wil vs. 39 zeggen: „Ik heb het nooit verzocht"?

900: Was David aan Saul onbekend, daar hij aan Abner de vraag stelde: „Wiens zoon is deze jongeling"? vs. 55)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE BIJBELSE GESCHIEDENIS 161.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's