Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZONDAG 14.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZONDAG 14.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En heeft niet alleen de menselijke natuur aangenomen, zoveel het lichaam aangaat, maar ook een ware menselijke ziel, opdat Hij een waar mens zoude zijn. Want aangezien de ziel zowel verloren was als het lichaam, zo was het van node, dat Hij ze beide aannam, om ze beide zalig te maken, alzo, dat Hij in de waarheid onze Immanuël is, dat is God met ons, zoals het artikel eindigt.

En dat aUes opdat de Vader zou geëerd worden, het recht Gods verhoogd, de Wet vervuld, de beloften en schaduwen vervuld moesten worden, en in die weg het volk Gods vrijgekocht en verlost zou worden. En hiermede komen we bij

III. Het profijt van Zijn menswording.

Wat nuttigheid zo wordt ten slotte gevraagd bekomt gij door de heilige ontvangenis en geboorte van Christus?

De Catechismus vraagt altijd weer practicaal naar het nut of het profijt van de uiteengezette leer, en dat op dfe man af. En het antwoord is dien overeenkomstig: Dat Hij onze Middelaar is en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid, mijn zonden, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt.

De menswording van Orristus strekt tot verheerlijking Gods, tot nederwerping van de macht satan, vloek en dOod, tot overwinning van de wereld, en tot ten onderbrenging van het verdorven vlees van Gods volk. Het in het antwoord aangewezen nut of profijt voor Gods volk is dat Hij onze Middelaar is. En dat voert ons naar de geheel enige betekenis, die dfe Heere Jezus heeft in heel Zijn komst en verschijning op aarde. Hij is de Middelaar, Tussenpersoon tussen God en de verkoren zondaar. Een middelaar is iemand die bemiddelend optreedt tussen twee of meer personen of partijen, om het ondörling geschil weg te nemen, en ze met elkander tot overeenstemming te brengen. Zo spreekt de H. Schrift van Mozes, als de middfclaar van het O. Testament, de middelaar van voorspreking, Exod. 32 : 11-14; Ps. 106, 23. Zo ook van Aaron, die als Hogepriester, een schaduw was van C3uistus en God en tussen het volk stond en voor God, Num. 16 : 46, 47. Christus echter overtreft ze allen, waar Hij niet alleen een Middelaar van voorspreking, maar ook in de weg van Zijn voldoening een Middelaar der verzoening is. Zo is Hij het ook, die niet alleen een Pleitbezorger, maar ook een Weitbeslechter is.

Zou Hij dan nu voldoen, en de oneindge schuld der Zijnen wegdragen, dan was het nodig, dat Hij in dezelfde natuur als zij staan ^u. En dat kon niet anders dan dat Hij hun Qatuur zou aannemen, en zo door Zijn heilige ontvangenis en geboorte, hun in alles gelijk «iu worden uitgenomen de zonde.

Door de toerekening van Adams overtreding ^omt elk mens al met de erfzonde ter wereld. ^1 die erfzonde is die van erfschuldi dat is de 'oerekening van Adams overtreding, en die van "^ erfsmet, het erfelijk gebrek der zonde, het •'"ssen van het beeld Gods in elk mens. Zo' is '^ elk mens al bij de geboorte voorwerp van ^ toom en vloek. Zo is het nu ook, dat ^TOstus als Middelaar, plaatsbekleedend dbor "'jn Heilige ontvangenis en geboorte, en daar-" niet Zijn onschuld en volkomen heiligheid *n bedekking is voor de erfzonde van de Zij-'^n-Dat komen in de wereld met Zijn onschuld " Volkomen heiligheid, plaatsbekledend voor de Zijnen, noodzakelijk ter bekwaammaking tot het Middelaarswerk, was zelf al van bedekkende aard. De ganse verkoren kerk lag in en met Hem als Middelaar, al onder een bedekte schuld bij het inkomen van Christus in de wereld, waar Hij toen de verwerving van de zaligheid voor ze aanging vangen.

In de persoonlijke toepassing der zaligheid is dat nog weer anders. Ze komen allen ter wereld gerekend in de eerste Adam, en pas bij de wedergeboorte worden ze Christus ingelijfd en krijgen ze deel aan Zijn Persoon en weldaden. Daarvoor geldt voor het verkoren volk alleen, dat ze krachtens Christus' komen in de wereld' met Zijn onschuld en volkomen heiligheid, bewaard worden voor een sterven voor de wedergeboorte, en een bewaard worden voor de lastering des Geestes.

En zo geldt dan hier, dat Hij als Middelaar al bij Zijn ontvangenis en geboorte met Zijn onschuld en volkomen heiligheid, dus als een rechtvaardig en volkomen heilig mens, mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, dus mijn erfschuld en erfsmet, voor het aangezicht Gods des Vader, als Rechter, bedekt. Dat aangezicht Gods is Zijn eisende en straffende gerechtigheid, waarover de dichter zucht in Psalm 142 : 2 : Wil Uw.; n knecht door schuld verslagen. Niet voor Uw vierschaar dagen.

Want niemand zal in dat gericht. Daar zelfs zijn hart hem aan moet klagen. Rechtvaardig zijn voor Uw gezicht.

Zo is er sprake van een bedekking van de erfzonde door de tussentredende gerechtigheid en heiligheid van Christus Persoon als Middelaar naar zijn menselijke natuur, tegenover het eisend recht des Vaders.

Wijlen dr. C. Steenblok.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's

ZONDAG 14.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's