Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bijbelse geschiedenis 236

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bijbelse geschiedenis 236

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De volkstelling.

Vragen 121 t/m 130.

121. De volkstelling is een droevige geschiedenis, die we beschreven vinden in 2 Sam. 24. Het hoofdstuk begint zo somber: En de toorn des Heeren voer voort te ontsteken tegen Israël en Hij porde David aan tegen hen, zegende: Ga, tel Israël en Juda. Davids ogen woren voor het kwaad dat er in zat, gesloten. Zelfs wanneer Joab hem waarschuwt en hem deze zaak afraadt, zet hij toch door. Hoe kan ook een kind Gods verblind zijn. De ernstige vermaning van Joab is tevergeefs, want we lezen in vers 4: Doch des konings woord nam de overhand tegen Joab en tegen de oversten des heirs.

Zo trekt Joab tegen zijn zin het land door. Uitgezonderd Levi en Benjamin wordt het hele volk geteld. De stam van Levi had geen krijgsvolk. En de stam van Benjamin werd niet geteld omdat des konings woord Joab een gruwel was. Daarom gaf hij aanstonds bij zijn terugkeer te Jeruzalem aan David de uitslag op tot zover hij gereed was gekomen, dus nog vóór hij' met het teUen van Benjamin begonnen was. Hij behoefde toen niet

verder te gaan, omdat de koning het verkeerde van zijn daad inzag.

Na 9 maanden en 20 dagen kon Joab de getelde strijdbare helden aan de koning opgeven. Het waren er uit Israël 800.0ÖO en uit Juda 500.000. Volgens 1 Kron. waren het uit Israël 1.100.000, uit Juda 470.000, een aanmerkelijk verschil in uitkomst dus. Dit verschil is volgens de kanttekening van de Statenvertaling daaruit te verklaren, dat bij het getal in 1 Kron. 21 nog opgenomen is het gewone krijgsvolk, hetwelk bestond uit een leger van 288.000 man. Bij Juda is het aantal strijders van het vaste leger in 2 Sam. 24 wel opgenomen, in 1 Kron. niet, omdat dit reeds begrepen is in de 1.100.000 van Israël. Toen David het getal wist kwam hij tot inkeer. Met ootmoedige schuldbelijdenis beleed hij zijn dwaasheid en smeekte hij de Heere of Hij de misdaad zijn knechts wUde wegnemen.

De Heere zond de profeet Gad tot hem.

David mag uit drieërlei straf kiezen: zeven jaar honger, drie maanden vluchten voor de vijanden of drie dagen pestilentie. David wilde in de hand des Heeren vallen en niet in de handen der mensen, zo lezen we. De pestilentie komt rechtstreeks van God. Het oordeel van het zwaard geschiedt door middel van mensen.

Toen zond de Heere de pestilentie en er stierven 70.000 mannen. Als de verderfengel echter de hand over Jeruzalem uitstrekte deed de Heere op Davids bede, de plage ophouden bij de dorsvloer van Arauna, de Jebusiet. David kocht die dorsvloer en bouwde de Heere een altaar, waarop hij brandofferen offerde. Daar ter plaatse werd de Heere den lande verbeden. De Heere toonde door een vuur uit de hemel, dat hi| een welgevallen had aan Davids offerande. De pestilentie werd afgewend en op de plaats van het altaar werd later de grondslag voor Salomo's tempel gelegd. Bij de overdenking van deze geschiedenissen leren we David kennen als een voortreffelijk koning maar ook als een voor God iii het stof bukkend zondaar. Laten we aan de hand van onderstaande vragen een en ander nader onderzoeken.

Had er onder Israël al eens een volkstelling plaatsgevonden voor Davids regering?

122. Zo ja, had Israël zich daarmede bezondigd?

123. Wat was dan de eigenlijke zonde in Davids volkstelling?

124. Was dit een persoonlijke zonde van David, of had het volk er ook schuld aan?

125. Zijn de teksten 2 Sam. 24:1 en 1 Kron. 21:1 niet met elkaar in tegenspraak?

126. Moeten we uit deze geschiedenis opmaken dat Joab een godvruchtig mens was?

127. Door welk middel werd David aan zijn zonde ontdekt?

128. Viel het David gemakkelijk toen hij een keus moest maken uit drie straffen, honger, zwaard of pestilentie?

129. Welke innerlijke overtuiging gaf bij hem de doorslag bij het kiezen?

130. In welke weg wilde de Heere de straf wegnemen?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1969

De Wachter Sions | 4 Pagina's

De bijbelse geschiedenis 236

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 juli 1969

De Wachter Sions | 4 Pagina's