TOEPASSING
Het leerstuk van de HeUige Doop is dUs wel een leerstuk van grote betekenis. Ook de volgende zondagsafdeling zal nog aan dat leerstuk zijn gewijd. Op de overschatting en onderschattmg van dit sacrament gaan we dus nu niet dieper in, daar de volgende zondagsafdeling daar nog meer afzonderlijk onze aandacht voor zal vragen.
Deze zondagsafdehng deed ons weten wat de grote betekenis is van het sacrament van de Heihge Doop. De vraag is gesteld: „Hoe wordt gij in de Heilige Doop vermaand en verzekerd, dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goed komt? "
En kunnen wij nu ook zulk een antwoord geven op deze vraag als die christen die we hier aan het woord mochten vinden? Neen, de offerande van Christus komt niet aan alle gedoopten ten goede Het is misleidend, als men wat hier in deze zondagsafdeling ons werd geleerd, tot alle gedoopten betrekt. AUe gedoopten hebben geen deel aan de betekende zaak van de doop. Velen gedoopten gaan voor eeu" vi'ig verloren. Maar vreselijk zal het zijn, om met een gedoopt voorhoofd voor eeuwig buiten de zahgheid te worden gesloten. Hoe zal die doop dan toch tegen ons getuigen! We waren wel gedoopt, maar nooit hebben we behoefte geJcregen aan de kennis van dte betekende zaak van die doop.
Och, laat ons dan toch op onze doop niet rusten. 1.: , .«
Velen zijn er heimelijk gerust op dat zij gedoopt zijn, daar ze het vertrouwen hebben dat de Heere ze voor het sterven ook wel de betekende zaak van de doop zal schenken. Een mens is toch zulk een zelfmisleidend schepsel door de val geworden.
Onze doop zal eens tegen ons moeten gaan getuigen in ons leven. Als God ons (te schuld ontdekt, zullen we ons met onze doop niet meer gerust kunnen stellen. We zien dan niet anders dan dat we onbekeerd moeten sterven en als gans schuldig een heilig en rechtvaardig God in de handen zuUen moeten vallen. Neen, de doop kan ons dan niet redden van het verderf. Een ongedoopte heiden kan dan gemakkelijker zaüg worden dan wij. Een wereldliug, die nooit van God en Zijn Woord gehoord heeft, kan dan nog bekeerd worden, maar wij niet meer.
Zo zullen we onze ellende eens recht moeten leren kennen, zal ooit de doop waarlijk betekenis voor ons kunnen krijgen. O welk een grote zaak is het toch waarop de doop ons wijst! Die doop wijst ons op de afwassing der zouden door het bloed van Christus, zoals we beluisterd hebben. En die afwassing der zonden bestaat in de wegneming van de schuld en de reiniging van die vmle smet. Hoe gelukkig zijn ze te achten, die aan deze weldaad van de afwassing der zonden deel ontvangen.
Dat ge zo het geluk eens van Gods volk mocht zien! Dan acht ge voor uzelf zulk een weldaad veel te groot. Dat kan nooit voor u zijn. Maar waarom werd ge dan van de bediening van de Heihge Doop niet uitgesloten? De vorst der duisternis mag het een zich schuldigkennende ziel wijs maken, dat er voor haar geen mogelijkheid van bekering is, maar God heeft in de doop anders betuigd. Echter is het nodig, dat Hij door Zijn Geest dit getuigenis ook brengt tot de ziel. Dan ziet men, dat het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, van alle zonden reinigt. Zo krijgt die doop aanvankelijk grote be-
tekenis voor ót ael. Het geloof omhelst de dierbare waarheid van de onfeilbare beloften Gods die in de doop verzegeld worden,
In die beloften worden de weldaden des verbonds de ware bondgenoten toegezegd. Dat zijn die weldaden waarop deze zondagsafdeling ons beeft gewezen.
De enige weg van verzoening en reiniging zien we ons in de bediening van de doop zo duidelijk voorgesteld. O dat er een afzien modit komen van zichzelf en een zich wende.n tot die volle geopende Fontein! AUes buiten het bloed van die Middelaar, waarop het water in de doop ons wijst, is ongenoegzaam om onze schnlJige ziel met God te verzoenen.En we zoeken toch altijd maar een gerechtigheid tiiiiteii die eniggeldende gerechtigheid. Er is nog maar teveel een rusten buiten Christus. Hoe onniisbaar is toch zulk een ontdekking waardoor er voor ons geen andere weg meer overblijft dan die weg die ons in dat zichbar^ Evangelie Vv'ordt aangewezen.
En och, nu is het waar, men kan uit zichzelf tot die Fontein niet komen. Het bloed van Christus moet door de Geest van Christus toegepast vi'orden aan onze ziel. Daar ziet Gods ware bekommerde volk de noodzakelijkheid zo van. Hoe begerig kan de ziel onder de verklaring van deze zondagsafdehng zijn geworden naar zulk een weldaad als waarop het tweede antwoord ons voornamelijk heeft gewezen, als er gezegd werd: „Het is vergeving der zonden van God uit genade te hebben om des bloeds van Christus wU". Hoe zal men daar nu ooit toe kunnen komen?
Maar nu belooft de Heere het die uitziende zielen, dat Hij ze die weldaad zekeriijk Zelf schenken zal. Zo worden ze in de Heilige Doop vermaand en verzekerd, dat de enige, offerande van Christus, aan het kruis geschied, ze ten goede komt. Niet minder dan een eeuwige en volkomen zahgheid zegt God de Zijnen toe Dat is lort en goed de inhoud van Gods beloften, die in de doop verzegeld worden. De schuld wordt weggenomen en ook wordt men door Gods Geest vernieuwd en tot hdmaten van Christus geheiligd, totdat men eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt gesteld zal worden. Dan zal men geheel gereinigd dbor dat bloed, onberispelijk voor Gods troon gesteld worden, - om God Drieënig en het Lam volmaakt tot in alle eeuwighheid te dienen en te verheerlijken, zonder zonde. Amen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 september 1969
De Wachter Sions | 4 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 13 september 1969
De Wachter Sions | 4 Pagina's