Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

II. DE ZUIVERE LEER VAN DE HEILIGE DOOP.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

II. DE ZUIVERE LEER VAN DE HEILIGE DOOP.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG 27

Wat deze zondagsafdbling ons leert aangaande het sacrament van dfe Heilige Doop, is in het bijzondbr ook voor deze tijd van niet weinig gewicht We zien hier in deze zondagsafdehng het sacrament van de Heilige Doop geschat naar zijn juiste waardb. Voor onderschatting en overschatting van de sacramenten beide, hebben we ons altijdl te wachten

Tegenover Rome is het, dat nu hier allereerst de vraag gedaan wordt: „Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing dbr zondten zelve? " Volgens Rome zou door de dbop de erfzonde worden weggenomen. .Voor de dadelijke zonden, bedreven na db dbop, zou de dopeling zelf nog moeten boeten. De dbop zou dan een wederbarendb kracht hebben. Daarom komt het er bij Rome ook op aan dat een kind niet ongedoopt sterft en heeft men db nooddbop ingevoerd.

Bij db behandbling van db vorige zondagsafdeling hebben we reeds iets van die Roomse nooddbop gezegd. De nooddbop is dbor Rome ingevoerd, omdat men db zaligheid aan het sacrament verbindt. Ongedoopte kinderen zouden wel niet naar db hel gaan, maar naar een apart vagevuur voor kleine kinderen, waar zij wel geen helse smarten behoeven te lijden, maar toch ook db hemels vreugde moeten ontberen. Om dit te voorkomen is de nooddoop ingevoerd. Gedoopte kinderen zouden tegelijk bij hun. sterven naar db hemel kunnen gaan, daar zij nog geen dadblijke zondbn bedreven hebben, waarvoor zij zoudbn moeten boeten.

De onderwijzer van db Catechismus zegt ons echter hier in dbze. zondagsafdeling kort en goed, dat het uiterlijk waterbad db afwassing der zonden zelf niet is. De dbop wedbrbaart ons niet en het water in db doop kan db zonden niet afwassen. Ongedbopten gaan naar de hemel, zoals we dat zien bij db moordbnaar aan het knus en) gedoopten gaan voor eeuwig verloren, zoals we dat in Judas en Simon db tovenaar kxmnen zien. En de eerste christenen die gedbopt waren, waren het geloof al deelachtig éér zij het sacrament van db Heilige Doop ontvingen. Van db kamerling lezen we, dat hij zeide: „Zie daar water, wat verhindert mij gedbopt te worden? " Als hij zo zijn begeerte om gedbopt te worden te kennen gaf, bezat hij reeds het geloof. En vóór hij gedoopt werd, heeft hij daarvan belijdenis afgelegd, want als Füippus tot hem zeidb: „Indien gij van ganser harte gelooft, zO' is het geoorloofd", heeft hij daarop geantwoord: „Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is".

Neen, het water in de dbop wast de zonden niet af. Johannes) de Doper predikte: „Ik doop u wel met water, maar Hij staat middbn onder ulieden, Die gij niet kent; Deze is het. Die na mij komt, Welke vóór mij gewordbn is, Wien ik niet waardig ben, dat ik Zijn schoenriem zoa ontbindbn. Deze is het, Die met db Heilige Geest dbopt".

Als hier dan ook gevraagd wordt: „Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zondbn zelve? ", dan is het antwoord daarop geheel naar de Schrift: „Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus en db HeiUge Geest reinigt ons van alle zondbn". In db vorige zondagsatdeling zijn we er al op gewezen, dat de besprenging met het water in db dbop ons zeggen wil, dat zo zeker als het water db onrein­ heid des üchaams wegneemt, even zo zeker ook de onreinheid der ziel dbor het bloed en de Geest van Christus wordt weggenomen.

Niet sterker kan de betekende zaak en dus de grote waarde van dat sacrament tot uitdrukking worden gebracht. En met verschiUendb Schriftuurplaatsen kon dat worden bevestigd. Christus heeft die reiniging der ziel door Zijn bloed en Geest immers toegezegd bij de inzetting van de Heilige Doop, zoals we daarop m het laatste antwoord van de vorige zondagsafdeling zijn gewezen. En dat antwoord heeft er ook nog op gewezen, dat dbze toezegging des Heeren is herhaald in plaatsen waar van de doop als het bad dbr wédbrgeboorte en d© afwassing der zonden wordt gesproken.

En waar db ondbnvijzer met dbze schriftuurplaatsen tot bevestiging aan de grote betekenis van het sacrament des doopt heeft vastgehouden, volgt daarop nu in dbze zondag de vraag: „Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelve? " En dan luidt daarop het antwoord zeer kort en zakelijk: „Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus' en de Heilige Geest reinigt OES van alle zonden".

Hoewel de onderwijzer dus niets wil afdoen van de grote betekenis van db Heilige Doop, zo wacht hij zich tegelijk zorgvuldig voor een overschatting van de waarde van dit sacrament De zuivere leer van db Heilige Doop zien we ons dus wel glashelder in onze Catechismus voorgesteld. De onderv/ijzer wijkt noch ter rechter-noch ter linkendjde van de waarheid af.

Maar hij zal zich nog ook nog verder heel duidelijk hierover uitspreken. Daarom laat hij er ook nog tegelijk db vraag op volgen: „Waarom noemt dan de Heilige Geest de dbop het bad der wédbrgeboorte en de afwassing der zoneten? "

We zijn niet zonder reden begonnen met er u op te wijzen, dat wat deze zoridagsafdeling ons leert aangaande het sacrament van db Heilige Doop, ook voor dbze tijd van niet weinig gevracht is. Onze Catechismus dbet niets af van de grote betekenis van het sacrament van de Heilige Doop, maar laat tegelijk ons weten dat het niet genoeg is om gedoopt te zijn. We moeten wederom geboren worden. Hoevelen zuUen toch bedrogen uitkomen, die onder een Gereformeerde belijdenis maar op hun waterdoop geroemd hebben en toch vreemdbüngen van het genadeleven zijn gebleven. Wel is men het zogenaamd niet eens met de roomse opvatting van db dbop, maar men kent toch aan db doop zulk een waarde toe alsof die ons een eind op pad naar de hemel brengt. Wedergeboorte acht men niet meer noodzakelijk. Men is toch gedbopt en men heeft toch behjdenis gedaan?

Van een bevindelijk werk van Go& Geest wil men niet weten. Er behoeft volgens deze mensen niets meer aan ons te gebeuren. Men is gelovig en men heeft alzo aanvaard wat God in de doop heeft toegezegd. God zou dus de afwassing der zonden aan alle getfoopten hebben toegezegd. Zo' zou de verzegehng van Gods beloften in de dbop voor alle gedoopten gelden.

Ja maar, er kan toch nooit te ruim over de betekenis van de heilige Doop gesproken worden? Neen inderdaad, daar kan niet te ruim over gesproken worden. Laat ons maar even beluisteren wat de onderwijzer ons hier in het antwoord zegt. Het antwoord zegt ons: „God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak, namelijk, niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuvierheid dbs lichaams door het water, alzo ook onze zonden dbor het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden; maar veelmeer, dat Hij ons door dit God^ deliik pand en waarteken wü verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk van onze zondbn inwendig gewassen zijn, als wij uitwendig met water gewassen worden".

Er wordt in dit antwoord over een leren en een verzekeren gesproken. De doop is een teken en een zegel van Gods verbond. We hebben er reeds op gewezen, dat de sacramenten meer dan blote onderscheidingstekenen zijn. En daarom zegt de onderwijzer in (Mi antwoord zo met nadruk: „niet alleen om ons daarmede te leren." Zeker, de dbop wil ons ook wat voorstellen en alzo wat leren. Die doop beeldt allereerst iets af.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 september 1969

De Wachter Sions | 4 Pagina's

II. DE ZUIVERE LEER VAN DE HEILIGE DOOP.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 september 1969

De Wachter Sions | 4 Pagina's