Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bijbelse geschiedenis 259

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bijbelse geschiedenis 259

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Antwoorden 208 t.m. 210.

208. . De beeldendienst, die Jerobeam invoerde, wordt in het tweede gebod van de Wet des Heeren verboden. Daar luidt het immers: Gy zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van hetgeen dat hoven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen.... De Heere heeft in Zijn Wet doen weten op welke wijze Hij gediend wil worden. Niet op een zinnelijke, maar op een geestelijke wijze. Niet met een symbool, maar zonder. Hij is een oneindig geestelijk Wezen en Hij kan en mag niet onder het beeld van een stoffelijk wezen vereerd worden (zie onze Heid. Catech. zondagsafd. 35).

209. Bij dit gebod heeft de Heere een drangreden tot nakoming gevoegd. In Ex. 20 : 5 en 6 lezen we: ant Ik, de Heere uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben en Mijne geboden onderhouden. De bedreiging is ontzettend. Tot in het derde en vierde geslacht zal de Heere bezoeking doen over de overtreders. Hij noemt hen: egenen die Mij haten. De betrachters van dit gebod wordt barmhartigheid beloofd. De erfzegen overtreft de erfvloek. Zij wordt toegezegd aan duizenden dergenen, die Hem liefhebben. Met deze drangreden betuigt de Heere, dat Hij het nauw neemt met Zijn instellingen. Hij is „een ijverig God." Hij stelt zich voor in de persoon van een echtgenoot, die geen medeminnaar duldt. De echte liefde is jaloers en de jaloersheid van de man is afschaduwing van wat krachtens schepping de betrekking Gods tot de mens is. Hij duldt niet dat Zijn schepsel iets zal liefhebben met zodanige liefde als Hem toekomt. Ook niet dat iets wat niet-God is zal vereerd worden met de ere, die tegenover Hem alleen betamelijk is. En ook niet dat men Hem tracht te dienen naar eigen inzicht op een willekeurige zelf - uitgedachte wijze, zoals Jerobeam deed. „Ik ben de Heere", zo getuigde Hij door de mond van Jesaja, „dat is Mijn Naam; en Mijn ere zal Ik geen anderen geven" (42 : 8).

210. Jerobeams zonde was van grote invloed, zowel op het volk als op de latere koningen. Het was een kwaad dat Israël tot zonde werd. (1 Kon. 12 : 30). De afval werd zo algemeen onder het rijk der tien stammen dat de vermelding steeds in verband gebracht wordt niet de man die er mee begonnen was, als de zonde van Jerobeam, de zoon van Nebat, die Israël zondigen deed. Zijn naam staat in de gewijde geschiedenis als een geschandvlekte geboekstaafd. Jerobeams opvattingen hadden zulk een invloed omdat zij geheel voldeden aan de verlangens van het wereldse hart. De instellingen Gods zijn voor het vlees ongeriefelijk en zwaar. Het woord van Jerobeam wil er in: et is u-lieden teveel dat gij op zoudt gaan naar Jeruzalem. Zie nu uwe goden, o Israël, die u uit Egypteland hebben opgebracht. Hoe algemeen is de opvatting dat wijziging van de godsdienst verantwoord is, wanneer de politieke belangen daarmee gediend schijnen. Deze gedachte heeft sinds de val in het Paradijs opgang bij de mensen gemaakt en tot op de huidige dag wordt ze allerwege gepropageerd, ja wellicht nooit zo succesvol dan juist in onze tijd. Er bestaat geen bezwaar tegen de godsdienst als zodanig, maar deze moet dan in de eerste plaats nuttig voor de maatschappij zijn. De wetgeving mag nog wel een religieuze achtergrond hebben, zoals b.v. de wetten voor zondagsrust, het tegengaan van godslastering, onzedelijkheid e.d., maar in de eerste instantie moet het gaan om de goede orde in de samenleving. Bij de beoordeling van de vergrijpen tegen deze wetten neemt de rechter niet in overweging of Gods geboden al dan niet geschonden zijn. Het gaat er maar om, of men zijn naaste heeft willen kwetsen. Als dit niet bewezen wordt geacht, wordt zelfs de gruwelijkste godslasteraar vrijgesproken. Een moordenaar wordt nog wel vastgezet, maar (zo zegt men tegenwoordig) niet omdat het bloed vergoten heeft van de naar Gods beeld geschapen mens (hetwelk volgens Gen. 9 : 6 met de dood gestraft moet worden) neen de vrijheid van zo iemand moet hem ontnomen worden omdat de maatschappij beveiligd moet zijn tegen dergelijke individuen. Zo zouden nog andere voorbeelden te noemen zijn waaruit men zien kan dat ook in ons land Jerobeams zonde navolging vindt. De meerderheid van ons volk wil een zelfgemaakte godsdienst. De bewogenheid met het lot der mensheid moet daarin overheersen; de saamhorigheid, de lotsverbondenheid met al het leed op de wereld, moet het allesbeheersend beginsel van het christendom zijn. Zo was Jezus zelf immers ook. Van zonde, schuld en oordeel mag niet worden gerept. Nog minder wil men de dreiging van dood en verdoemenis horen.

Maak het zware juk en de harde dienst licht. De ouderwetse godsdienst heeft het mensdom lang genoeg gekweld ! De gelovigen van nu houden van vermaak. De middelen daarvoor zijn volop beschikbaar: radio, televisie, sport, schaamteloze kleding enz. enz

Met deze koers schijnt men iets nieuws uitgevonden te hebben - in werkelijkheid is het niet anders dan een wandelen in de „weg van Jerobeam, de zoon van Nebat, die Israël zondigen deed "

Dit alles spoorde God tot wraak; Zijn volk. Zijn erf. Zijn hoogst vermaak. Werd nu een gruwel in Zijn ogen; Hij gaf hen in der heid'nen macht. Waardoor zij zonder mededogen, In slaafse keet'nen zyn gebracht. Ps. 106:22.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's

De bijbelse geschiedenis 259

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 april 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's