Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE Bijbelse Geschiedenis. 291.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE Bijbelse Geschiedenis. 291.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zeven koningen in Israël

Vragen 281 t.m. 290.

281. Van het begin af werd het rijk der tien stammen getijsterd door revolutie. De vloek Gods rustte al op het huis van Jerobeam.

Het duurde niet lang of het lag zieltogend terneer: ...en Jerobeam behield geen kracht meer, zo staat er van geschreven. De Heere Zelf sloeg Jerobeam, dat hij stierf. En zijn zoon Nadab regeerde slechts twee jaar. Toen werd hem zijn kroon ontrukt door één van zijn legerhoofden, Baësa. Deze zoon van Issaschar roeide het ganse revolutiehuis van Jerobeam uit. Omdat hij echter vasthield aan de zonden van zijn voorganger, kwam hij onder hetzelfde oordeel te liggen. Ook zijn regering eindigde met tegenspoed en burgeroorlog. Zijn zoon Ela werd van de troon gestoten en zijn nageslacht werd uitgeroeid, nadat dit door een man Gods was aangekondigd. Nog geen twee volle jaren was Ela aan de regering geweest toen zijn stalmeester Zimri hem overrompelde. Hij werd vermoord terwijl hij zich in het huis van zijn hofmeester bevond, waar hij bezig was zich dronken te drinken. Zó uit de roes van de sterke drank werd hij de eeuwigheid ingeworpen. En mèt hem ging het hele huis zijns vaders ten onder: niet één bleef er over, noch van zijn bloedverwanten, noch van zijn vrienden. Allen werden zij verdelgd om de zonden, waarmede zij gezondigd hadden en waarmede zij Israël hadden doen zondigen. En Zimri, die de uitvoerder van Gods oordelen was, zou zelf maar zeven dagen de overweldigende troon in bezit kunnen houden. Toen het leger op het gerucht van de koningsmoord naar Thirza trok en de stad innam, trok Zimri zich terug in het koninklijk paleis. Terwijl de troepen zich gereed maakten de koningsburcht te bestormen verbrandde hij het paleis boven zijn hoofd. Hij was gemakkeUjk koning geworden, maar moest ervaren dat het heel wat moeilijker was het te blijven. Nu werd Omri tot koning uitgeroepen. Diens eerste werk was het stichten van een nieuwe hoofdstad. Thirza had als zodanig afgedaan. Omri zag uit naar een geschikt terrein voor het inrichten van zijn residentie. Dit was één van de maatregelen, die hij trof om te trachten zijn door revoluties geschokte staat te herstellen. Een sterke vestingstad was onmisbaar. Tal van gevaren dreigden het koningshuis, zowel van buiten de grenzen als daar binnen. Het grootste gevaar zag ook Omri echter ove'i het hoofd. Dat was het verlaten van de God Israels en van Zijn heilige ordinantiën. Hij was met een ontzettende blindheid geslagen, anders had hij het kunnen zien dat vanwege de goddeloosheid het huis van zijn voorgangers onder Gods ongenoegen geraakt was en deswege uitgeroeid moest worden.

Van regering tot regering had de stem der profeten geklonken... om de zonden van Jerobeam, de zoon van Nebat, die Israël zondigen deed. En toch gingen zij allen op hetzelfde doolpad voort en dienden de kalveren, die Jerobeam opgericht had en hielden hun onderdanen ervan terug de ware God in Jeruzalem te dienen. Van Omri staat zelfs beschreven dat hij erger deed, dan allen, die vóór hem geweest waren. Veel bijzonderheden weten we van hem niet. Twaalf jaar heeft hij geregeerd. Na zijn dood werd hij opgevolgd door zijn zoon Achab. Deze werd de meest bekende koning van Israël. Die bekendheid dankt hij niet aan de voortreffelijkheid van zijn regeringsbeleid, maar aan zijn goddeloosheid. Onder hem kwam Israël tot het diepste geestelijk verval. Jerobeam heeft door de invoering van de kalverendienst Israël doen zondigen door verleiding, voorbeeld en verlokking, maar Achab - en ook al in beginsel zijn vader Omri - legden zulk een ijver aan de dag bij het invoeren van de afgoderij dat de dynastie een droevige beruchtheid verkreeg dat er eeuwen later nog sprake was van... de inzettingen van Omri, en...het ganse werk van het huis van Achab. (Micha 6 : 16). De Schrift doet het uitkomen dat het minst-erge van Achab nog was dat hij wandelde in de zonden van Jerobeam. Hij had zich verkocht om kwaad te doen en de Heere tot toorn te verwekken. En toch was het Jerobeam die begonnen was, die de brug geslagen had tot de gruwzame afgodendienst, die onder Achabs bestuur tot een doorbraak kwam.

Zo hebben we kort stilgestaan bij een tijdperk waarin de overtredingen des volks menigvuldig waren. En ergens wordt er in de Schrift verklaard dat om de overtreding des lands deszelfs vorsten velen zijn. Wij menen dat bedoeld Schriftwoord bij uitstek op het rijk der Tien stammen met zijn vele koningen van Jerobeam tot Achab toepasselijk is. Onze vraag is aan te wijzen waar we deze tekst kunnen vinden.

282. Vervolgens kunt u wellicht zeggen of de reeks koningen, die we genoemd hebben, volledig is. Zoniet, welke naam. ontbreekt er aan ?

283. Zouden we uit 1 Kon. 16:2 kunnen opmaken dat Baesa door de Heere in Zijn gunst tot koning aangesteld is geworden ?

284. Ziet u dat er bijzonder veel gelijkheid was tussen het huis van Jerobeam en dat van Baesa ?

285. Waarom zocht Omri een andere residentie ?

286. Was de berg Samaria geschikt om er een vesting op te bouwen ?

287. Welke prijs moest Omri voor die berg aan Semer betalen ?

288. Had Semer de bevoegdheid zijn erfdeel te verkopen ?

289. Welk bouwwerk van Achab wekte inzonderheid Gods toorn op ?

290. Was de herbouw van Jericho eveneens een kenmerk van de verregaande goddeloosheid dier dagen ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's

DE Bijbelse Geschiedenis. 291.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1970

De Wachter Sions | 4 Pagina's